|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att beställa en ny andrabil. Säljarna propsar naturligtvis på att drag och xDrive är ett måste. Jag kör mest på stora asfalterade vägar och har en rätt ny X5 om jag behöver dra något. Hur stor roll spelar drag och xDrive in om typ 5-6år på andrahandsvärdet? Det är nästan 40k extra som jag inte kommer att ha så stor användning av. Det är en 520d innovation edition jag funderar på. | |
|
Du får aldrig tillbaka pengarna på det på 5-6 år sikt. Bilen kommer inte vara värd 40' mer än motsvarande utan det. Kanske skiljer det 5-15' och då har du gjort en förlust på 30-35', plus ökad bränsleförbrukning. För att det ska löna sig ska du få minst 40' extra och tänk dig själv. BMW 520dT, 12 000 mil innovation edition, 210' BMW 520dTX, 12 000 mil innovation edition + drag, 250' Känns orimligt va? |
|
| M-sport däremot... det håller "nästan" värdet. | |
|
Tveksamt om du får igen pengarna. Däremot kanske du minskar kundkretsen något om du inte har det. Men där skulle jag nog säga att drag är det som är viktigare än xDrive. Skulle jag köpt en kombi oavsett märke så skulle drag vara ett krav, och då bor jag ändå i lägenhet. Det hör till liksom. Och jag tror det är få som skulle välja bort bilen pga av drag, medan det nog är en del som kräver det på biltypen. xDrive däremot är det väl en del som inte vill ha, och en del som vill ha så det är nog rätt prisneutralt och inte lika lätt att få igen pengarna. Det är min uppfattning i alla fall, men jag tror Grelle generellt har rätt, du får inte igen alla pengarna för de två tilläggen. Men å andra sidan så får du väl göra samma nedskrivning som bilens värde i övrigt och de pengarna lär du väl få tillbaka, men då har du ändå betalt för två tillbehör du inte vill ha. |
|
|
Tack! Det är precis så jag tänker också. Kollade lite snabbt på bilpriser och där är drag värt ca 3000kr efter 5år. M-sport ser jag ger ca 30 000kr i skillnad så det är helt klart som du säger en större deal breaker än drag och xDrive. xDrive överväger jag ändå lite då det är ett option som inte går att eftermontera så det har lite lägre "kostnad" än sådant som går att eftermontera. |
|
|
Men tänk på att även asfalterade stora vägar kan innebära att ett antal vinterdagar är det riktigt bra med X-drive. En säkerhetsfråga svår att värdera i pengar. /Anders |
|
| Nja. Hittills har jag inte kört fast med någon av de 2WD bilar jag haft under +20år i storstan och som bärgarna säger, skillnaden mellan 2 och 4WD är att 4WD ligger längre ut i skogen. Så säkerhetsmässigt skulle jag säga att det inte heller är någon skillnad med dagens alla säkerhetssystem. Släpper det så släpper det även med en 4WD. | |
|
Aut och Xdrive har ungefär samma andrahandsvärde i % som grundbilen, dvs 50-55% på tre år. Det är BRA, den mesta utrustningen har hälften av det. Men ”lönar sig” som försäljarna försöker få det till gör det sannerligen inte. Det är en ytterligare kostnad men man får också bra grejer för det under ägandeperioden. ------- //Lövet ------- //Lövet |
|
|
Personligen skulle jag nog fundera mer på vad JAG och inte nästa ägare av bilen vill ha för utrustning.... I vårt klimat ser jag X-drive sim ett vettigt tillval, men inte i första hand för framkomligheten utan för stabilitetens i halt väglag. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Robert J, köp bilen exakt som du vill ha den. Ekonomiska argument för mer utrustning finns inte. Endast om du uppskattar utrustningen är den värd sin merkostnad. När du redan har en X5 så vet du ju vilken bil som kommer användas när det ska dras släp eller under den årliga snökaosveckan i Stockholm. | |
|
Tack för inputs! Just nu lutar det mot en 2WD utan drag men med komfortstolar och keramiska reglage. :) |
|
|
Då var bilen beställd! :) Blev 520d 2WD med komfortstolar och drag. Innovation edition Blanksvarta rails Växelpaddlar Tonade rutor Inget emblem bak Trådlös laddning Alpinvit Cognac skinn Leverans V44 |
|
| Härligt! Du har inte funderat på HK-ljud?! Annats rekommenderar jag det starkt! | |
| HK ingår i Innovation Ed. I princip är det endast avstånds farthållare och komfortstolar av det man kan tycka är kul och lite "nödvändigt" som inte ingår. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.