AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.650

Kamkedjan har hoppat 520d-08

Ni
3
Ninjaturbo
520d-08 e61
Skulle vilja ha tips på vad som är vettigast att göra i denna situation. Bilen har gått 21000mil, verkstaden har konstaterat att kamkedjan har hoppat ser ingen anledning att tro nått annat, han som har tittat på bilen har lång erfarenhet av att skruva i bilar. Frågan är om man ska kolla över motorn och renovera, köpa motor på skroten och byta, eller sälja som den är. Jag har någorlunda bra koll på att meka själv men är rädd för att tiden inte kommer att räcka till samt har ingenstans att vara direkt.
Vad skulle ni rekommendera att göra är det vettigt att göra en koll själv och se vad som är trasigt?
Mvh Andreas
Om ventilerna klarat sig (det borde man kunna se genom ett kompprov) så skulle jag byta allt i "kamkedjedrivningen" o köra vidare. Om ventilerna är krokiga så är det värre. Fördelen med renoverat i detta fall är att du vet att det kommer hålla, en annan beg motor vet man inte mer om än att den går...
Ni
3
Ninjaturbo
520d-08 e61
Ska se om jag hinner imorgon att göra ett komptest...
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Välkommen hit!
Ventilerna brukar kunna klara sig om kedjan bara kuggat över ett kugg. Ett kompprov bör kunna bekräfta detta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På Dieslarna kröker sig ett antal ventiler och vipparmarna går av. Har både bytt motorer och renoverat . Delarna är inte den stora kostnaden.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ni
3
Ninjaturbo
520d-08 e61
Tack för bra input, har fixat garage att vara i så jag kommer att renovera motorn har jag bestämt mej för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.