|
|
|
|---|---|
|
Kanske konstig fråga, men ska ut och köra långt i Europa med min 525 e39. En del på autobahn. Men hur snabbt vågar man köra egentligen, sett till bilen? Kan man hålla 200 i 5 timmar i streck? Känns som motorn skulle överhettas eller explodera eller något... Har ny kylare, fläkt, vattenpump, så kylsystemet borde vara okej, Är ju med en jäkla skillnad i förbrukning per timme. 70 km/h och 0.6 liter/milen ger ju 4.2 liter/timme. 200 km/h och 1.5 lit/milen ger 30 liter/timme... känns som bilen och kylsystemet får jobba jävligt hårt då? Lugna mina nerver tack! | |
|
Jag kan garantera dig att du INTE kan köra 200 km/h i fem timmar....men det beror inte på bilen utan trafiken... Bilen är byggd för att köras på Autobahn och klarar det om allt är fräscht - ha 100-koll på däck och bromsar bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
523iA -97 marschade mellan 170-200 vid ca 40000 mil, inga problem alls. Låg förbrukning mellan 1.1 - 1.3. Automat varvar "ingenting" i 140 (typ 3000 varv). I praktiken skall du kunna marscha "hur länge som helst" även med 6000 varv på mätaren, men förbrukningen lär bli hög, förutom ökat slitage. I regel har man minst slitage, och bäst bränsleekonomi, vid det varvtal som motorn har sitt maximala vridmoment, i fallet med M52B25 så är detta varvtal kring 4000 vilket kan vara förklaringen till att bilen går så snålt mellan 170-200? Jag har själv marschat med min Passat -95 i 150 km/h i timmar (ca 4500 varv), inga problem men den var törstigare än 523:an trots att det gick långsammare :( |
|
|
1) Frifart i 5h finns inte att finna 2) Trafiksituationen gör det omöjligt Ska man hålla höga farter länge så är det vissa delar av landet, sen kväll eller tidig morgon som gäller. Det är oftast 130km/h som gäller när du passerar städer. |
|
|
Tja, bilen är i princip byggd för komfortabla resor på frifartsvägar :) Ska ju inte börja förklara självklarheter, men... jag tar för givet att du kontrollerar att bilens däck har rätt lufttryck, bra mönster såklart och friska bromsar..kontrollera oljenivån! Se till att vara utvilad och håll koll i backspeglarna. Bilar i vänsterfil kommer mycket snabbt.. Det är också så att på första sträckan på autobahn brukar de vara en del svenskar som "havererar sin bil" delvis pga att bilen inte är i det skick den borde vara i för lite högre farter en längre stund, t.ex däck/bromsar/bränslebrist etc. Oj...blev lite pekpinnar kanske, men men. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svar! Bilen har helt nya Goodyear F1 runt om, ny olja och filter och hyfsat nya bromsar fram. Så det ska inte vara några problem.. Då kommer detta bli en njutning hoppas jag! |
|
|
Ska du ut nu i augusti på autobahn/i Europa så lovar jag att snitthastigheten blir betydligt lägre än på svenska motorvägar. Bra ord att kunna "Stau". Hela juli, augusti och fram till mitten september är det fullpackat på vägarna. Kör du dagtid - så ja någon enstaka stint upp till 200km/h kan du få om du har tur, snitthastigheten lär bli långt under 100km/h. |
|
|
Om det blir kö och alla bilarna åker ut i väggrenen. Gör det du med! Man skapar en räddningsgata för blåljuspersonal. Länk |
|
|
Det är nog störst risk för motorproblem vid ”stau”, särskilt om man precis kört ”hårt” - då kanske kylsystemet inte orkar kyla tillräckligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ska ner själv nästa vecka,bävar för sträckan Hamburg-Hanover :-( I övrigt har @MUC helt rätt. | |
| Ska köra nattetid genom Tyskland ner till Rivieran. Så förhoppningsvis är där inte lika mycket trafik då | |
| Jag körde sträckan heiligenhafen-Lausanne på 11tim,det är mycke vägarbete på sina ställen och radar kontroller från kasselbackarna till Frankfurt men därefter går det undan 240-250 i vä fil men tempot är högre i sydtyskland ,blev omkörd av en m3 som kom brutalt snabbt backspegel koll samt ännu viktigare koll på dom som svänger ut i vä fil när man kommer över 180-190 hade en käring som svängde ut i vä fil när jag kom i 240 som tur var har jag superbromsar och Michelin pilot supersport annars hade det gått åt pipan. Lycka Till! | |
Transocean |
Kan bara instämma med Jcr, dom som svänger ut i vänstra fil utan att titta i backspegeln är livsfarliga. Ofta är det bilar från Skandinavien eller Holland. Jag är själv nere en gång i mån och visst kan det vara kul att gasa på rejält men 150-170 km/h känns bättre, kostar mindre och är framförallt mycket säkrare. |
|
Nyss hemkommen från 500mil körning under 30 dagar, det går utmärkt köra fort på de sträckor där det råder frifart. Några tips dock - håll avstånd - ha koll på backspegeln; vänsterfil är för omkörning oftast ren - kör nära tjeckiska gränsen för att undvika köer; hade inga köer - köp vinjetter i Österrike; Slovenien dryga böter - tanka i centrum om du har möjlighet; dyrare på autobahn - på helger får inte lastbilar köra Kör försiktigt och vila när det behövs |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.