AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
747

Stor motorskada 528i-12 - fabrikationsfel?

Ol
1
Olov W
528iA Touring Xdrive -12
Hej, har råkat ut för en betydande motorskada på min 528i Touring Xdrive och vill höra om någon har liknande erfarenheter.

Bilen är från 2012, har gått 10600 mil. I lördags drabbades den av en serie varningsindikationer, som började med ”Fel på drivlina” och slutade med ”Lågt oljetryck” och upplysning om att ta bilen till verkstad. Bärgning följde och bilen står nu på icke-BMW verkstad, då det var den enda som kunde assistera i semestertider.

Enligt verkstaden har ett hjul i oljepumpen gått sönder, vilket resulterat i att någon kedja gått av. Vidare är det låg kompression i en av cylindrarna. Motorn har konstaterats ha så omfattande skador att den rekommendation jag fått är att i stället för demontering och reparation av enskilda delar, installera en nyrenoverad motor. Reparation ska enligt uppgift landa på ca 90 tkr inkl moms, varav 30 tkr täcks av en en bilgarantiförsäkring jag har.

Jag måste säga att jag hade förväntat mig mer från ett premiummärke som BMW, och förvånas över att en bil som inte är äldre än 6-7 år och som inte gått längre än dryga 10000 mil ska kunna drabbas av ett fel med så allvarliga konsekvenser.

Eftersom bilen gått mer än 10000 mil står ingen hjälp att få från mitt ordinarie försäkringsbolag. Ordinarie garanti från BMW har också löpt ut.

Men kanske är det ett fabrikationsfel? Vad jag förstått har andra BMW drabbats av liknande skador. Är det någon som har erfarenhet och hur har BMW agerat i liknande situationer?

Tacksam för svar!

Hlsn Olov W
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om motorn ska bytas kanske det går att komma billigare undan?

Länk

+10' för jobbet och landa på 50'?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog köra en goodwillförfrågan mot BMW innan jag gick vidare!
Dvs. kontakta en auktoriserad BMW-verkstad som gör en sådan förfrågan mot BMW-Sverige.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dom flesta motorskadeförsäkringar gäller till 12k mil. Välj rätt nästa gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.