AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

E30 320i '91 Vilken slang går var

Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Försökt kolla igenom Realoem men kan inte hitta såndär spräng vy av just min motor där jag kan se hur slangarna går.

Situationen är den att jag bytt motor från en m20b20 till en annan m20b20, konverterat den från jetronic till motronic och allt det är prima men jag har glömt hur några av dessa smalare slangarna skulle kopplas, bifogar bilder där jag målat i hopp om att någon kan hjälpa mig klura ut vart andra änden ska gå.

Slangen på änden av insprutet som är närmast kupen. (Detta måste väll vara bränsleslangen från tanken?)
Länk

Samt dessa två markerade hål har jag inte klurat ut hur de ska kopplas, realoem säger att den till vänster (kylaren) ska gå till insuget/throttle body:n fattade jag det som
Länk

Och slutligen undrar jag vilka slangar som ska kopplas till throttle body, vad det heter på svenska vet jag ej men hittade en bild här, 2 slangar ska in men vilka.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dina två sista frågor/bilder är relaterade till uppvärmningen av gasspjället.

Detta och mycket annat "junk" rev jag bort på min track day bil, men innan jag gjorde det behövde jag ju förstå vad allt var och hur det var draget.

Så jag ritade lite skisser, du kan se dem i det här inlägget (om du scrollar nedåt lite)
Länk

Den första bilden är svår att se, men det sitter bara två slangar anslutna på fuelrailen. Du har matarledningen som sitter kopplat direkt på fuelrailen (närmast brandväggen) och du har returledningen som sitter kopplat direkt på bränsletrycksregulatorn (som i sin tur sitter direkt på fuelrailen närmast kylaren).

Både matar- och returledningen brukar gå tillbaka mot bränsletanken ned i bakre vänstra delen av motorutrymmet och bakåt längs med vänster rambalk.

Exempelvis sitter bränslefiltret på min E30 323i -85 framme vid vänstra fjäderbenstornet.
Länk
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Tusen tack dina bilder var perfekta!
Det var matarledningen jag menade ja, grymt då ska jag nog kunna starta upp den snart.

Sista saken jag undrar är vart och om jag behöver koppla in slangen som går från "charcoal canister", själva tuben med kol i såg ut som den levt ut sitt liv så när motorn var ute tog jag ut den.
Vilket hål är det jag ska plugga eller kan jag koppla in den ändå fast utan ett filter?
Länk
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Hittade en bild till m52 men vart är motsvarande på m20

Länk
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Nevermind!
Hittade den satt lite gömd under spjället, allt på plats nu!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt det verkade lösa sig - bara hör av dig om det är något mer så kan vi nog här förhoppningsvis klura ut svaret.

Stämmer, det ska sitta någonstans där under spjället/insuget (men har inte så bra koll på just den detaljen). Min E30 323i är från 1985 och den tillverkades innan det blev lagkrav att man inte fick ventilera ut bensinångorna rakt ut i luften. Så på min så går det helt enkelt en slang från bensintanken (egentligen från bensintankens expansionskärl) och alla ångor ventileras rätt ut - så fanns aldrig något kolfilter eller tillhörande ventil på denna.
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Sådär, nu är allt ihopkopplat och provade starta men bensin verkar inte nå fram, Bränslesystemet är väll under konstant tryck så luften måste komma ut först.

Finns det något bra sätt att göra det på (lufta bränslesystemet), jag såg att någon skrev att man kunde nöta starten i typ 90 sekunder men då lär batteriet dö typ 4 gånger innan.
Kan man göra så att man lossar tryckregulatorn och tjuvar bensinpumpen tills bensin kommer ut eller finns det något bättre sätt?

Och även, när jag justerade ventilspelet så kunde jag inte få insuget på ventil 3 att nå önskade 0.25, del 11331744354 som man snurrar gick inte att få runt tillräckligt då insex nyckeln tog tag i vipparmen, så det jag gjorde var att jag snurrade på del 11331744354 och då kunde jag justera till 0.25, är detta väldigt dumt av mig att göra och tyder på ett underliggade problem eller borde det gå bra.
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Ni kan bortse från det sista jag skrev, kollat runt på nätet nu och inser att del 11331744354 satt åt fel håll från första början på typ hälften av vipparmarna, blir att ta loss och vända på dom allihopa. Som det är nu blir det tätare när jag dra insexnyckeln mot kamaxeln istället för ifrån den.
Men jag undrar fortfarande hur man kan lufta bränslesystemet.
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Sådär, felet hittat, bränslepumpen överlevde inte vintern.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, man behöver inte lufta denna typ av bränslesystem. Du behöver inte göra någonting överhuvudtaget om du öppnat eller dränerat denna ty pav system.

Däremot de nyare bränslesystemen till GDI-motorerna (bensin med direktinsprutning) kan ibland vara lite gnälligare kring luft i vissa delar av systemet.

På dessa enkla underbara old school så är det bara att köra bensinpumpen 5-10 sekunder så har du bränsle i systemet. Räcker med att du slår av och på tändningen ett par gånger så har du så det räcker för att starta motorn. Men jag brukar overrida bränslepumpsreläet och köra bränslepumpen manuellt (se längre ned i detta inlägg).

Nej! Man kör inte startmotorn i 90 sekunder! Det är inte batteriet du ska vara orolig för, problemet är att du eldar upp startmotorn. Ingen kunning inom bilar ger en sådan rekommendation (men problemet är att det står på Internet så hälften av tiden går åt att fäkta bort alla felaktigheter och myter som Internet dräller av) :-)

För att köra bränslepumpen manuellet så antingen bryggar du reläet med en enkel säkring eller så gör du som jag och bygger något helt overkill och helt onödigt - men kul :-)

Jag byggde en box med inbyggd säkring och som har både en fjädrande knapp och en icke-fjädrande brytare. En kabel in och en kabel ut. Det enda den gör är att den fungerar som en strömbrytare.
Länk

Så det är bara att koppla in den istället för bränslepumpsreläet.
Länk

Yes, 354'an går definitivt att vända fel och då får man mycket riktigt de problem som du beskriver. Har sett en del felvända sådana, kan nog tänka mig att det finns en del som slarvar och stressar och gör fel här.

Har nog en notering eller bild någonstans om hur de ska sitta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, hittade mina bilder på excentern (då detta diskuteras tidigare här på forumet).

Nu är detta från en M30, men det är exakt samma excenters på en M20 som på en M30.

Såhär ska excentern vara orienterad. Man reducerar ventilspelet genom att vrida i den gröna pilens riktning med lämpligt vektyg.
Länk

Sen kan man vända denna excenter fel (som MÅNGA göra), antingen flippa den runt den blåa axeln (vilket gör det i princip omöjligt att komma åt hålet) eller flippa den runt den röda axeln (vilket också gör det i princip omöjligt att justera).
Länk
Ge
29
GetzM
E30 320ic -91
Yes, fixat iordning en ny bränslepump och visste redan hur man bryggar reläet.
Lite coolt vore det ju att dra den sladd in i kupen och ha en brytare för bränslepumpen som i en riktig race bil:)

Men tack för tipset, motorn startade men har inte fäst extraktorgrenrören så den lät lite som en diesel och saknade tomgång men det är bara små problem, troligtvis bara att den läcker in luft någonstans :)

Blir att fixa iordning vipparmarna i helgen och sen felsöka varför varvtalsmätarn inte funkar. bytte SI batterier förra året så de är nog inte felet.
Köpte motorn halvbyggd så det var inte jag som installerade excentern:a

Dock verkade det som att någon klippt lite i kabelhärvan i motorn då både pin 9 och 14 saknades på c101 han kontakten, och de hängde löst ifrån ECU:n har dock stoppat i nya för pin 9 o 14 men ingen skillnad. pin 8,15 och 20 saknas också men de borde väll inte ha något med varvtal/hastighetsmätaren på instrumentbrädan att göra.

Roliga är att varvtalsmätaren funkade för 2 år sedan med den gamla motorn. Skulle inte bli förvånad om det är så att det är de på mekonomen som fick i uppdrag att lacka om bilen men också fick för sig att de skulle ordna motorn klippte en eller två sladdar för mycket. De menade nog inget illa men det blev en björntjänst :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.