AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.043

Bättre bas när ja öppnar bakluckan?

Visa användare
103
LuddeX
328 Turbo 670hk 900nm
Varför blir det bättre bas när ja öppnar bakluckan?
Behöver ja en basport i hatthyllan?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Din baslåda är felkonstruerad. Syndromet du beskriver kan också återspeglas i när det basar bättre med en dörr öppen. Lådan är fel för din bil. Hur har du vadderat lådan? Prova att plocka bort lite vaddering altenativt plocka i lite träbitar i lådan för att prova om lådan spelar bättre i mindre volym. finns mycket att testa!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vänd lådan med elementen bakåt så ska du se att det ordnar sig....

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
103
LuddeX
328 Turbo 670hk 900nm
Ja prova o ta bort diskanterna i hathyllan...så att det blir hål direkt in i cupén!! det lite..
det funkar inte att vända på lådan
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Man ska ha den spelandes bakåt. Orkar inte förklara....SÖK!!!
1. Det finns inget som är BÄST eller heter det SKA när man pratar billjud, angående baslådan så tycker jag du ska prova dig fram, att asen blir krafitgare / bättre kan bero på flera saker och en bil är knappast optimal att bygga ljud i då det är litet och "rörigt"

Vad har du för baslåda?

Jag har provat med ca:10 olika baslådor med lite olika element o s v i min e34 och bäst resultat hittils var när jag byggde en baslåda med 2 12" i en portad låda med porten och basarna spelandes ut genom skidluckan, det som är viktigt är att det är tätt runtom lådan om den ska spela genom skidluckan så basen inte läcker ut i bagaget. Just nu har jag en bandpasslåda som spelar ok, men i vinter blir det andra bullar igen ;p

*Allt eller inget*

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Normalt sett om man får bättre bas vid öppnande av luckan har man för stor låda. Räkna om lådvolymen för att se om du har fått fel resultat första gången.
Varför skall det spela alls i kofferten om man har en baslåda och skidlucka? Själv sitter jag oftast i vänster fram när jag kör :-)
Ger inte mycket för de som vill att det skall dunka ett par kvarter omkring bilen. Var och en får ju klart spela som han/hon vill, men ibland hör man ord som "musik", "bra basåtergivning", "naturtroget ljud" osv nämnas. Ljud kan jag sträcka mig till, möjligen oljud.
Nog gnällt, jag har laborerat lite i E39, kör just nu med en låda (c:a 40l, basreflex, enkel 12:a) monterad bakom skidluckan, som är bortskruvad. Tätad mor ryggstödet såklart, nästan inget bumpa-bumpa alls i skuffen. Funkar rätt hyfsat faktiskt, man kan stänga igen armstödet om det blir "för bra", men det knarrar i lädret.
Skall prova med ytterliggare variant på en låda, kommer kanske lite bilder till power sen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.