AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.073

Krånglande bil - något att göra? (525d 2011)

Sida 2 av 2
He
22
Henxon
525d Touring m-sport -11
Jo en sak hände faktiskt, tanten ringde och skällde ut verkstaden för att hon trodde jag fått numret av dom. Så nu är nog verkstadsmekanikerna också sur på mig :-)

Jaja, letar efter ny bil nu av icke BMW-märke, så snart är jag fri från allt detta...

Ska nog klargöra att jag inte klandrar verkstaden på något sätt, dom har ju bara lagat min bil när den vart trasig...
Kan du beskriva symptomen och i vilket sammanhang felet visade sig första gången? Är bilen körbar nu? Vilket/vilka felmeddelande?

Att kundtjänst vid första kontakt är avvisande är alltför vanligt idag. Inget att acceptera! Du får gå högre upp i hierarkin, liksom hos verkstaden. Tycker du bör vara mer krävande och inte acceptera stora utgifter utan åtminstone viss kompensation från BMW. Sista utvägen borde vara att gå till en tidning. Visst, detta kommer att ta tid och energi vilket endast du kan avgöra om det är värt - men eftersom du skriver här så får du detta svar.

Inget bilmärke är felfritt. Men att en så relativt ny bil med <200 000 km har så stora fel är inte acceptabelt.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är ju en 2011 med 18.000 mkm på mätaren.

Jag har en 2015 som gått 14.000 mil där ZF lådan krånglar, Garanterade mil och garanterat otrimmat. Men jag förbereder mig att slanta upp själv.

He
22
Henxon
525d Touring m-sport -11
"Kan du beskriva symptomen och i vilket sammanhang felet visade sig första gången? Är bilen körbar nu? Vilket/vilka felmeddelande"

Jag skulle lägga i backen och plötsligt gick det inte, det hände inget när växelspaken drogs mot R. Framåt kunde jag köra, men när jag gasade så varvade motorn rätt mycket innan ettans växel hoppade i, rätt hårt. Efter det kom felmeddelande "fel på drivlina. Kontakta BMW service". Ingen växel fick att få i och bärgare fick ringas...

Jag tyckte att bilen hade växlat lite hårt någon dag innan en gång, men inget jag tänkte på - innan detta...
He
22
Henxon
525d Touring m-sport -11
Kan tillägga att det senaste stora jobbet som gjorts var när BMW för ca 9 månader sedan bytte kamkedjor. Oljan byttes då i motorn. Jag körde hem och bilen visade inga fel. Dagen efter sade displayen att det var för lite olja i motorn. Jag ringde BMW och dom sa att dom fyllt på, men jag fick komma in och hälla i en liter - om jag minns rätt. Efter det visade displayen att allt var normalt igen... Detta har nog inget med problemen sen att göra, men nämner det då det är det enda som skett och var utanför det normala...
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
lol fyfan Henxon: Beklagar verkligen sorgen för dig. Jag precis som du hade några år sen en 11 520d manuell där backen plötsligt inte gick in, 13xxxmil. Trodde inte mina ögon faktiskt. Men jag valde att sälja bilfan direkt utan att laga nånting. köpte bilen för typ 160 och sålde för 140. Hade tur som fan blev av me skiten för gott. La som tur inte en enda krona på skiten. Ägde bilen endast typ 6 månader innan lådan rasa precis som din. Men ja trodde inte 525d led av dålig kedja?? 99% av alla skriver ju hur skottsäcker denna 6a är?? Nu är jag jävligt medveten av hur skit bmw är. Nu ser ja verligen hur patetiska dessa bilar är och håller absolut jättedåligt fyskam alltså. Vad exakt är mekatronik för nått? känner mig dum ja måste ha missat nått. Så både kedjan och lådan sket sig på din alltså. Tycker synd att du ska behöva pynta ut så mke på den skitbilen. Köp hellre asiatiskt nästa gång är mitt tips. Önskar dig lycka till och en trevlig fortsättning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.