|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 2011 525d som gått 18800 mil, och har full servicebok. För ett år sedan gick mekatroniken sönder - kostade 40,000 att fixa. 2 månader senare behövde kamkedjorna bytas - 40,000. Och nu för en vecka lämnade jag in den - växellådan måste renoveras, kostnad 56,000. Jag antar att det bara är för mig att vackert betala, men tänkte kolla om någon har något tips om något jag kan göra eller kolla upp? Tänkte t.ex. eftersom jag har en kusin som på sin likadana BMW (gått ca 14000 mil) fick gasklockorna gratis bytta för att "dom borde inte gå sönder på den bilen" enligt BMW. Jag tycker inte min motor ska haverera som den gjort på min BMW... Tacksam för svar, även om det är "otur - men absolut inget att göra åt det"... | |
| Vad är det för fel på växellådan? | |
| Det vet jag inte. Dom sa att den "havererat", och antingen köpa en ny (för ringa summan av 91,000), eller renovera den på någon firma i södra sverige... | |
|
Hur länge har du haft bilen? 18800 mil är ju mer än 4 varv kring jorden så om det varit hårda och ovarsamma mil så sliter det såklart en hel del. I och med de höga miltalen så gäller ju tyvärr inte maskinskadeförsäkringen och jag har även svårt att tro att BMW tycker goodwill kan motiveras på en så använd bil. |
|
| Har haft bilen i 4 år. Jo, bilen är ju inte ny direkt inga försäkringar eller garantier gäller... Hade inte räknat med så dålig kvalitet av BMW bara, då dom är ett premium-märke. Inte mycket att göra åt dock, byta bil och märke och gå vidare i livet antar jag :) | |
| Ta kontakt med denna firma i Tyskland antingen sänder du din låda dit och får en renoverad i retur eller om bilen går att köra så gör en semestertripp, priset på lådan hamnar nog på halva pengen mot här hemma. Du kan använda engelska vid kontakt. Länk | |
| Tack för tipset! Det kan vara så att bilfirman redan har skickat iväg lådan till den svenska firman som ska renovera den, men ska kolla upp det! | |
|
Klart att en sån här upplevelse färgar ditt intryck av BMW. Men det kan vara så att du inför nästa köpa också ska tänka över mer än bara något annat än BMW, ex: 1) Väljer du rätt exemplar? 2) Väljer du rätt tillverkare? 3) Väljer du för gamla bilar i förhållande till vad du är beredd ska gå sönder/kontra kan laga själv? Har du för höga förväntningar på en bil i slutet av sin livstid, närmare 20 000 mil. 4) Har du en körstil som sliter på grejerna? 5) Väljer du rätt verkstad eller tar du bara närmaste BMW ÅF och accepterar vad de säger? |
|
| Ja, jag kommer aldrig mer köpa en dyr bil som har gått så långt att skadade motordelar inte ersätts av försäkringsbolag - det har jag lärt mig iallafall :) | |
| 56 tusen tycker jag låter väldigt mycket.. Jag renoverade min låda iofs en e61 från 2009 och det kostade 40500:- och det tyckte jag va mycket. | |
|
56 var inklusive jobb för bytet och frakt... själva lådan med olja tror jag gick på kring 35000 + moms.. Jag ska kolla med tyska sidan jag fick tips om här ovan vad som tar för att renovera lådan... |
|
|
Hexon: "jag kommer aldrig mer köpa en dyr bil som har gått så långt att skadade motordelar inte ersätts av försäkringsbolag" Det där är ju den eviga frågan som jag också brottas med, man har ju 3 val. 1. Köp en fläskig BMW ny för 700-800 kkr. Sälj den när det gått några år och garantier/försäkring slutar gälla. Då har man en värdeminskning runt 500.000 kr 2. Köp den beg och slipp galen värdeminskning och och lägg undan några hundra tusen istället för rep av ev ras. Har du tur slipper du att det händer. 3. Köp Mazda eller Kia med 10 resp 7 års garanti |
|
| Jo, det finns ju lite olika vägar här. Men jag tänker att ska jag lägga 200,000-300,000 på en bil så kommer jag framöver se till att den har gått nog lite för att försäkringen täcker motorhaverier! | |
|
Du kunde ha betalat hälften så mycket mindre på alla reparationer, om du gjorde lite forskning, inte bara acceptera det första offert som någon bjuder, särskilt "din" BMW. Jag har gjort kedjereparation för 20kkr på BMW. tänka lite i framtiden. |
|
|
Visst, men för att hitta en bil som hade några år/6000 mil kvar på garanti/maskinskada så fick man gå upp 200.000 i pris. Om man nu inte kan tänka sig byta ned till en 116i då. :-) Alla repkostnader är sjuk sura att betala, men de kommer ytterst sällan upp i värdeminskningen på att köpa nyare för att slippa rep. |
|
| "Jag har gjort kedjereparation för 20kkr på BMW." fått billigare på någon annan verkstad då? Här i norra Sverige finns det inte så många att välja på som kan fixa större saker på BMW | |
| ZFs automatväxellådor håller länge. Din lokala verkstad vet knappast var felet är. Kan du beskriva symptomen och i vilket sammanhang det hände? Följ rekommendationen ovan samt byt verkstad. Kostar inget att fråga om goodwill från BMW. Bifoga servicehistoriken. Framöver servar du bilen på en annan verkstad eller med hjälp av en vän. | |
| Henxon Är det en svensksåld bil du har? Låter mer som nån skruvad importburk med alla stora fel..18800 mil är ju faktist inte speciellt mkt egentligen om den är servad och skött som du beskrev det. | |
| Nopes, svensksåld från början... | |
| Ok.. | |
|
Ang. goodwill har jag kollat med verkstaden, men bilen hade gått för långt. Jag ringde tillochmed BMW:s Kundrelations-avdelning. Enda som hände var att tanten som svarade blev sur: "hit ska inte du ringa, hit ringer verkstäder" - sen hände inget mer... Jag fick numret genom att googla och hittade Länk. Den sidan har rubriken "FRÅGA? VI KONTAKTAR DIG." - men den stämmer alltså inte alls... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.