|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte en BMW 320d GT Xdrive automat -15 för ett par veckor sedan. Förra veckan var vi ute på husvagnssemester med bilen och jag började ganska snart upptäcka att den smårycker vid gaspådrag. Det känns klart mest med husvagnen efter men jag upplever det även utan vid gaspådrag eller högre varv. Den har gått 8000 mil och är servad hos BMW hela tiden sedan ny. Köpte den av bilfirma så jag skall givetvis kobtakta dem, men tänkte höra om någon annan upplevt detta? I övrigt går den hur fint som helst. | |
| Min gissning är fördelningslådan. Inte helt ovanligt är mitt intryck. | |
|
Är nog också inne på samma spår. Det är en reparation på 20-25.000... Men detta ska firman ta på garantin! Det kan ju iofs vara något annat också, så givetvis måste man göra en felsökning först. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok.. Har kollat runt lite i forumet kring detta och det verkar ju vara en del problem med fördelningslådorna. Har man gjort bort sig när man bytte bort sin V70 med AWD som inte hade ett fel på de tre åren jag hade den tro? Hur som helst. Kan man åka med bilen om det nu skulle vara fördelningslådan? Finns ju risk att jag inte kommer att kunna få tid på verkstad i närtid nu under semestertider. |
|
|
Om det är fördelningslådan kommer problemet succesivt att bli värre, men du kan säkert köra mer än tusen mil utan direkta driftstörningar mer än ryck och hugg. Däremot kan det vara klokt att laga felet så fort som möjligt med tanke på garantier etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan det inte vara EGR? | |
|
Jo, det är inte omöjligt - därav är det nödvändigt med en riktig felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag misstänkte så är det dåligt bemannat på verkstaden. Fick bara prata med en kundmottagare som inte ens kunde gissa på vad det är. De skulle återkomma inom ett par dagar men att det helt klart går inom garantin. Kan EGR ventilen visa liknande symptom? Jag har ju inga motorlampor eller liknande. Har läst lite kring det här med fördelningslådan och det verkar vara vanligt att det ger missljud ifrån sig om det är den som packat ihop? Vissa pratar om att det räcker att byta olja, men då tycker man ju att detta bör ligga i servicerutinerna? Det är samma däck med samma dimension runt om, sen kanske dom är någon mm mer slitna i bak, men det lär väl inte kunna medföra att fyrhjulsdriften packar ihop. Däcken slits ju naturligtvis mer på de hjul som mest drivning ligger på. |
|
Pe 49 F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld) e91 335iAT -07 M-Sport (Såld) e90 320i -06 M-Sport (Såld) |
Det var så min bil började för några månader sen. Med tiden blev det värre och till slut fick jag felmeddelande om drivlina och efterföljande motorstopp. Resultatet blev en utbytt EGR-ventil som BMW stod för iom att bilen var yngre än 5 år. Enl. vad jag har läst samt info från BMW-verkstaden jag lämnade den på så är det ett vanligt fel på denna motor. |
|
Hej Robban. Hur har det gått med bilen? |
|
|
Hej Jo det har gått bra. Det var fördelningslådan som verkar vara ett vanligt fel. Fick en renoverad fördelningslåda på garanti, så nu går den som en klocka 👍 |
|
| Behövde du betala för felsökningen? Bmw Göteborg vill ha 2000:- för att felsöka min. Men symtomen i min verkar snarare peka mot växellådan tyvärr:/ Garantin går ut om 1 månad | |
|
Hej. Det som var i mitt fall var att jag upptäckte det strax efter att jag köpt bilen från en bilhandlare. De hade då tecknat någon form av utökad garanti hos ett försäkringsbolag utan att jag bett om det. Jag fick dock stångas lite med försäkringsbolaget som först inte ville betala för detta. Jag nämnde då detta för bilhandlaren och de hotade då att säga upp avtalet med försäkringsbolaget. Detta slutade då med att försäkringsbolaget backade och betalade för en ny fördelningslåda. Jag behövde inte betala för felsökningen. Det fick försäkringsbolaget lösa. Hoppas det löser sig för dig med, men har du en månads garanti kvar så skall du absolut inte behöva betala någonting! |
|
| För jävla trist det här att bmw försöker plocka dig på pengar när det är ett garantiärende. | |
|
Felsökning är en del av reparationen och har man garantier ingår alltid felsökningen om det gäller en reparation som täcks av garanti. Jag kan köpa att om man konstaterar efter felsökning att felet inte omfattas av garantin, får stå för felsökningskostnaden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.