|
|
|
|---|---|
X. |
Min bensinmätare har börjat bete sig skumt. Vid full tank står mätaren i botten och visar tomt, men efter att jag konsumerat nån liter fungerar den som den ska igen (efter att jag slagit av/på). Om jag slår av/på tändningen flera gånger när tanken är full så brukar den till slut fatta och visa fullt (som den ska) istället för tomt. Detta inträffar alltså ENDAST när tanken är full eller nästan full, annars fungerar mätaren klockrent. Idéer, någon? Provade att söka bland inläggen men hittade inget om detta problem. |
|
Vet inte exakt hur mätaren ser ut på din bil, men den består normalt av en "trådresistor" och en kontaktyta på en arm som rör sig med hjälp av flytklocka. Genom att mäta spänningsfallet mellan armen och änden på resistorn så visas bränslemängden. Gissningsvis har du lite dålig kontakt på övre änden av denna trådresistor. Om du kan plocka ut mätardelen i tanken kan du prova att ta ett fint sandpapper på tråden och även kolla så att armen ligger helt emot längs hela vägen. Hoppas detta kan vara en fungerande tips. ------------------ Always Diesel |
|
X. |
Tack, ska kolla det! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.