|
|
|
|---|---|
|
Har en Z4 35is tänkte byta olja , har Mobil New Life 0-40 Fully Syntetic. Vad tror ni om det? GS | |
| Uppfyller den BMW LL-01? | |
|
Om den är BMW LL01 eller LL04-klassad, är den godkänd av BMW att använda i din motor. Själv använder jag Aral SuperTronic 0W40 BMW LL04 (mfl klassningar). Köper från Tyskland och har betalat i runda slängar 1200 kr inklusive frakt för 20-litersdunkar. Nu har väl kronan tappat lite i värde så det kanske är något dyrare nu... SuperTronic 0W40 är en äkta helsyntetisk PAO-basoljebaserad olja med väldigt bra tekniska egenskaper (bland annat flytbarhet ner till -60 grader C!). NewLife 0W40 är en olja som har en blandning av äkta och "o-äkta" "syntetiska" basoljor. För ett antal år sedan var alla Mobil 1-produkter (varumärket "1") enbart gjorda av helsyntetiska basoljor, numer blandar de in hydrocrackad högraffinerad basolja (exakt blandning är nog en företagshemlighet) som benämns "typ III-basolja" och i samband med att de började blanda in mineraloljor i sina "helsyntetiska oljor" blev vissa egenskaper (bland annat högtemperaturegenskaperna avseende avlagringar) tyvärr sämre... Fortfarande en bra olja men den var i vissa avseenden bättre förr. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Porsche godkänner endast mobil 0-40. hade en BoxsterS 981 ,innan jag bytte till mig BMW-n GS |
|
|
Det är inte sant! Porsche har liksom BMW och många andra biltillverkare sina egna klassningar och i nästan alla fall finns det många olika oljor som uppfyller de givna biltillverkarspecifika klassningarna. Däremot kan det vara så att Porscheverkstäderna bara använder en specifik olja vid service...på samma sätt som BMW hade samarbete med Mobil för många år sedan och rekommenderade Mobil-olja i BMW, när de sedan bytte samarbetspartner till Castrol - rekommenderades det plötsligt bara Castrol-olja i BMW för att nu ha gått över till Shell.... Porsche har t ex. A40 och C30 som specifikationer, och de skiljer sig en hel del åt för olika motorer...men det finns mängder av oljor som uppfyller endera av dessa klassningar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gegga55...vilken bil är enklast att äga och leva med, boxstern eller Z4an? |
|
|
Porschen var en underbar bil, den är betydligt dyrare att äga ,gjorde en 6års mellanservice kostade 13444kr de bytte luftfilterna o remmen hade med egen olja.Porsche har ett goare ljud. BMW-n går kanonbra,trycker man gasen i botten känns det att BMW-n går bättre. Är ju 25 hästar starkare . Ljudet saknar man men har fått det bättre genom ta bort och pluggat vakumslangen på höger avgasburk, nu snarkar den ganska gott när man släpper gasen på sport+ GS |
|
| Hej! Vad jag har förstått har Mobile New Life 0-40 utgått (och blivit ersatt). Sedan ett par år har jag därför övergått till Valvoline SynPower XL-III C3 5W-30, vilken uppfyller BMW's kravspec LL-04. Har inte märkt någon skillnad mellan Mobile och Valvoline | |
|
Hej Gegga, Såg att du hade en Boxster. Jag har själv en Z4..men har funderat lite på en boxster. Jag har dock hört att de kan ha ett IMS-lager som strular. Vad är dina erfarenheter av Boxstern? När det gäller mina erfarfenheter så är de som följer: Har haft min Z4-03 ( 2.5) sedan 2016. Enda felet har varit CAB-motorn som fick bytas. Även stötdämparna har jag bytt...de gamla sachs orginalen hade fullständigt tappat spänsten efter 10.000 mil...Innan jag köpte bilen så hade alla tändspolar bytts. Känns som en gedigen bil. Hade innan en SLK320-01...största problemet med den bilen var vacuumslangarna som torkade och sprack. Värsta vacuumslangen satt inbyggt och limmat i det variabla insuget...dvs man fick gräva ur halva motorn för att byta den. Förutom vacuumslangarna så var bilen gedigen. Izzy |
|
|
Ooops...såg nu att jag redan tidigare frågat dig om detta. Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.