AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.816

Hur palla upp f11 för oljebyte?

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Tänkte göra ett extra oljebyte mellan servicearna. Som vanligt är det svåraste momentet att nå oljepluggen. Tror mej ha hittat plastlocket där pluggen sitter men problemet är ju att jag måste krypa in under bilen och det vågar jag ju inte när den bara står på garagedomkraften.

Hur löser ni detta? Eller byter ni bara olja vid tillgång till lift?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Mitt tips, åk till en GDS-hall med lyft om du har möjlighet. Enkelt, säkert och där kan du troligen bli av med oljan du tappar ur. Kostar dig kanske 150 kr.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Håller med ferlin! Och då hinner motorn och oljan bli varmkörda också :)
Annars enkelt att lyfta bilen i en av främre luftpunkterna och säkra med en pallbock. Kryp under bilen och tappa ur. Sedan brukar jag sänka bilen och glöm inte att ta bort pallbocken innan så att all olja rinner ur. Klossa bakhjulen också innan lyft!
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Tack för svar!

Men hur säkrar jag med pallbock när domkraften redan använder lyftpunkten? Jag kör med hydralisk domkraft och plastpuck som passar i lyftpunkten. Men då finns det ingen möjlighet att få in en trebent pallbock vid sidan.
Säkra på mittlyftpunkten som du ser har en gummikloss under bilen eller under en länkarm med pallbocken
gi
40
givetvis
BMW M3 SMG II -03
Annars fungerar det ju med en oljepump: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljepump är mycket smidigt och jag brukar använda sådan....MEN det finns nog ingen oljesticka på den motorn och därmed går det inte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Funkar utmärkt med pump om man har den gamla hederliga oljestickan i bilen!
gi
40
givetvis
BMW M3 SMG II -03
Men både n47 och b47 har väl sticka?
gi
40
givetvis
BMW M3 SMG II -03
Men både n47 och b47 har väl sticka?
gi
40
givetvis
BMW M3 SMG II -03
Ja, ser nu att det är en 520ia, förklarar saken.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Precis, sticka saknas på n20.

Nu är oljan bytt iaf, satte pallbocken under länkarmeooch sänkte ner och bilen står fint då. Enda missödet var att jag missade att oljepluggslocket hade en skruv så jag drog sönder der fästet. Men locket sitter ändå :)
Skönt! Du belastade väl inte länkarmen i onödan utan hade kvar domkraften?

Ett oljefilterlock är inte så dyrt att köpa nytt - cirka 300 från Tyskland.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Lade kanske halva vikten på länkarmen för att försäkra mej om att den står stabilt. Måste ju komprimera fjädern lite så att den bär, annars får man ju bilen i bröstkorgen ändå om domkraften släpper.

Och det var locket för oljefilterpluggen som gick sönder, det tänker jag inte köpa nytt sålänge kag inte tappar det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.