AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
750

E39 523i rycker och varvar av sig själv

Tjena!
Har en e39a 523i 98 som jag inte riktigt får nån ordning på fick nedslag på besiktning (Förhöjd tomgån CO-Halt för hög) CO:0,4 (0,5) CO 2500 varv 0,5(0,3) HC:167(200) Lambda:1,02(0,97-1,03).
När jag ska gasa upp så tvekar han och smårycker och trycker jag ner kopplingen så ökar varvet eller hänger sig runt 2000 varv. Den gör inte alltid så men upplever att det blir värre när det är varmt ute.

Finns inga larmkoder på bilen.

Det som är bytt är följande:
Vevhusventilation (NY eftermarknads)
gummiring mellan tomgångsmotor och insug
lmm (provat tre olika)
spjällägesgivare (NY)
vevaxelgivare (Begangnad orginal)
kamaxelgivare(Begangnad orginal)
Tändspolar och tändrör (begangnade orginal)
Bytte till nya stift förra året (BKR6EQUP)
insugsbälg(NY orginal)
Luftfilter(NY Biltema)
Bränslefilter(NY Delphi)
Ventilkåpspackning(NY)

Har kollat lite på lambda regleringen genom autocom och där står det lambdareglering bank1: 1,07 Bank2: 0
och tittar jag på live värdena så pendlar den mellan 0,20 till 1,19 rätt friskt på både bank 1 och 2 (Vid tomgång)

Har slut på idéer och kommer inte längre för tillfället.
Är tacksam för tankar och funderingar :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När du skriver insugsbälg, menar du båda bälgarna?

Röktesta insuget! Det finns mängder av presumtiva gummidelar som kan ge tjuvluft på de motorerna - det går bra med en havannacigarr av lite bättre kvalitet om du saknar rökmaskin...då kan du passa på att njuta lite av mekandet samtidigt! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...hur mår lambdasonderna?

Om du inte hittar läckage skulle jag kika närmare på dem! De är förslitningsdetaljer som bör bytas vid ca 15.000 mil eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är avgassystemet 110% tätt? Ett litet läckage där kan lura både lambdasonderna och besiktningen, du har ju en kombo av både lite mycket syre i avgaserna och lite höga CO och HC och det tolkar jag som antingen läckage eller misständningar.

// Magnus

Johan B Jag menar bälgen som går mellan lmm och gasspjället, finns det flera gummibälgar? :) Det med att röktesta insuget låter intressant! Hur genomför man ett sådant test? skicket på lambdasonderna vet jag inte mer än det jag såg genom autocom. Vill helst slippa att lossa dem då säkert sitter utav H-vete men hittar jag inget annat fel blir jag nog tvungen.

944_driver Har faktiskt inte kollat igenom avgassytemet så grundligt så ska göra det vid nästa mekardag :)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla (=dra och slit) slangen som går under gasspjället också (inte 100, men jag tror att du har en slang där, finns på M52 enkelvanos i alla fall).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.