AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.802

Byta olja på bil som stått i 15 år?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Bilen har stått i varmgarage i 15 år och var nyservad innan den ställdes in. Oljenivåerna är bra och inga läckage. Är det bara att starta eller skulle ni byta olja/filter först?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
15 år säger sitt tycker jag. Inga kostnader att byta olja och filter så byt säger jag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant uppgift - såhär skulle jag gjort om jag hade dragit igång en 15 år gammal bil (som jag var rädd om) (och som jag inte visste så mycket om i förhand):

* Byt oljefilter (alltid en osäkerhetsfaktor vad 15 år kan ha orsakat - nu har den stått i varmgarage vilket är en stor fördel men ändåså).
* Byt olja till en billigare "uppstarts- och genomkörningsolja" men som trots det har rätt viskositet och ACEA klassning (oljan borde inte vara några problem men man vet inte vad som hänt under 15 år - det kanske är en gegga längst ned i oljetråget).
* Om relativt enkelt - lyft på ventilkåpan och gör en snabb inspektion - samt häll på lite olja på kamaxlarna (då detta är stället som sist får olja vid uppstarten).
* Ta ut tändstiften och häll ned lite olja i varje cylinder (de kan med fördel vara demonterade för nästa steg)
* Vrid runt motorn för hand och dubbelkolla att allt går fritt och inget tar emot.
* Starta inte motorn direkt utan kör den på startmotorn med tändning och bränsleinsprutning bortkopplade (detta för att få upp oljetryck och ut med olja i motorn).
* Montera tillbaka tändstiften.
* Dränera så mycket av den gamla bensinen som möjligt från bensintanken.
* Häll i ny fräsch bensin (fundera även på att hälla i lite injektorrengöring då bensin som står så länge i olika komponenter har en tendens att bli seg/hård).
* Tvångskör bensinpumpen och cirkulera bränslet ut i alla delar och bygg upp tryck i systemet samt VERIFIERA att det inte finns något bränsleläckage!
* Provstarta motorn.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Stort tack båda - särskilt tack till bmw-slangens "checklista". Så får det bli!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har också ställt undan en nyservad BMW (M30-motor) under en längre tid (11 år).
Den stod på höskullen i en lada och slapp således regn men var i övrigt utsatt för vädret (värme kyla, fuktig luft osv)

Det enda jag gjorde innan jag startade motorn var att olja in kamnockarna.
Motorn startade direkt och gick utan vidare att köra på den gamla bensinen. Dock hade den en aning orolig tomgång och hackade/tvekade en aning ibland. Det slutade direkt när jag fyllde upp tanken med ny bensin. Den gamla bensinen fick vara kvar.

Innan jag ställde tillbaks bilen (tre år sedan) renoverade jag bromsarna (plockade isär, smorde och satte ihop bromsoken), bytte kopplingens slavcylinder (blivit gravrost i den) samt bytte jag oljor, kylarvätska och bromsvätska
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ännu ett synnerligen välskrivet svar av bmw-slangen, det är såna som du som gör detta forum ovärderligt! Kunnig, känns genuint välmenande, intresserad och trevlig! Två tummar upp för det du bidrar med här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tackar, tackar! :-)

Jo, min lista ska nog ses som worst-case om man inte har någon historik eller väldigt lite kunskap om vad som hänt eller vad som gjorts under alla <x> åren med bilen eller motorn (eller hur den förvarats).

Listan kan kortas ned rejält om man vet lite om bilen i fråga (exempelvis Per L brukar ha koll på saker och ting så där kan man skippa steg som tex att vrida runt motorn för hand för att verifiera att inget går emot något).

Äldre motorer som M20 och M30 är nog mer robusta att stå stilla en lång tid och sedan startas upp utan större besvär än vad moderna motorer kommer att vara.

Nu gissar jag att detta är en M10- M20- eller M30-motor som försöker startas upp, och de får anses som ganska robusta.

För det är väl inte trådskaparens E60 530i -04 som köptes ny och ställdes direkt i varmgarage för 15 år där dess M54 nu ska startas upp - eller hur? :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vid närmare eftertanke körde jag nog också upp oljetrycket med tändstiften borttagna. I varje fall brukar jag göra det på bilar som stått länge. Och då blev det säkert en skvätt olja i cylindrarna också.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med Ferlin. bmw-slangen alltid trevlig och saklig
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Den lata versionen:
Byt olja och filter till något billigt blask, även det sämsta är trolig bättre än vad den 15 år gamla oljan var som ny.

Kör upp oljetryck utan att starta motor (välj valfri metod).

Starta.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Får man ur all olja ur BMWs motorer via bottenpluggen? Jag vet andra motorer som lämnar kvar nästan 1,5l vid dränering, finns kvar i oljekylet och andra ställen.

Om man inte får ut all olja så skulle jag vara försiktig med att hälla i skitolja då det kommer finnas kvar relativt stora mängder av denna efter nästa oljebyte.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag hade gjort följande om det var en M10/20.
Lyft kåpan, smort kamnockarna. Kopplat bort tändning/bränsle.
Kört på starten och säkerställt att det kommer olja ur oljeröret till alla nockar.
Startat o varmkört, bytt olja och filter.
Grunden i olja, själva oljan blir inte dålig, ev smuts i oljan ligger på botten efter 15 år och kommer inte röra på sig för att man tappar ur oljan kall.
Sen hålla koll på oljan, blir den smutsig fort, byt igen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om bilen är så gammal att den har K-jetronic insprutning, skulle jag bytt bränslefilter innan jag ens rört nyckeln.
Systemet är mycket känsligt för smuts/skräp i bränslet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När man köper en bil som stått stilla i 13 år och med okänd servicehistorik :-)

Jo, när jag nämnde " billigare uppstarts- och genomkörningsolja men som trots det har rätt viskositet och ACEA klassning" så hade jag i tankarna oljor som Biltemas 10W-40 delsyntet eller 5W-40 helsyntet (men eftersom båda kostar lika mycket så kan man lika gärna välja helsyntet).
10W-40 Delsyntet, API SL, ACEA A3 : 199 SEK för 4L
5W-40 Helsyntet, API SN, ACEA A3 : 199 SEK för 4L

Dessa olja har rätt specifikationer för en typisk M20/M30-motor, så alltså inga som helst problem att ha en större mängd av dessa kvar när man byter olja nästa gång.

Isåkare har rätt, om det är mycket sludge, skit och sediment i botten så åker inte allt ut när man dränerar oljan kall och orörd. Misstänker man att det finns vansinnigt mycket skit i botten så kanske en flush med tex lacknafta genom oljesticksröret kan vara ett alternativt. Är det mindre mängder skit så kommer oljefiltret att fånga det mesta av skiten som sugs upp (så ett nytt oljefilter kan ju vara bra om man misstänker att det kommer att fastna extra mycket skit i oljefiltret vid den första genomkörningen).

Nu tror inte jag det finns särskilt mycket skit eller sediment i denna motor, den verkar ha blivit korrekt servad innan den ställdes av. Men likväl skulle jag ändåså vilja se med mina egna ögon hur oljan ser ut innan jag startar upp en motor som stått stilla i över 15 år - bara som en ren extra säkerhetsrutin att allt är som det ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.