|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har två problem, det ena är att torkaren bak kärvat ihop, hittar då ingen bra beskrivning för hur jag tar loss kåpan och kommer åt torkaranslutningen på rätt sätt utan att riva sönder något. Problem två är att jag inte kan få upp rutan. Skulle behöva byta knappen för att öppna luckan med denna guide: Länk Ser väldigt enkelt ut att knäppa loss plastkåpan ovanpå torkararmsanslutningen, så enkelt är det inte för mig. Måste man koppla lös delarna som sitter under fönstret för att den ska lossna så enkelt? Och för att få upp rutan ansluter han ngt specialrelä. Hur får man tag i det? Någon som vet? | |
|
Vill minnas att det är en liten torx man skruvar ur och sedan är det uppenbart. Luckan kan man öppna via INPA om du har tillgång till det. // Magnus |
|
|
Tyvärr köpte jag BMW Scanner istf INPA... Har provat skruva ur torxen på undersidan (utsidan av rutan) men den ville ändå inte lossna från resten av "klumpen". |
|
|
Länk Är skruven 15 borta ska ju nummer 2 gå att lossa. // Magnus |
|
|
Kåpa #2 brukar sitta hårt fast pga. smuts och liknande i spåret där den är intryckt. Dock får du inte mer access till mekanismen om du tar bort kåpan...den täcker bara muttern som håller torkararmen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Man drar den bara rakt ut då efter att skruven lossats? | |
| Och tack förresten för era svar! | |
|
Spruta in ordentligt med rostlösare i det lilla hålet undertill och plugga igen med en papperstuss eller nåt. Låt stå ett dygn eller två så bör den lossna. Men som du troligen vet så måste luckan vara öppen för att du ska kunna vrida armen manuellt... Så om du inte får upp luckan är det till att prova med spaken vid ratten. |
|
| Spaken vid ratten? | |
|
Du menar att slå på torkaren med spaken alltså? Haha, trodde det fanns någon dold spak någonstans jag aldrig hört om för att öppna fönstret på bakluckan, men nu tror jag att jag fattar vad du menade. |
|
|
Helt plötsligt ploppar luckan upp av sig själv så jag bestämmer mig att ta tag i problemet. Mycket riktigt har torkararmen kärvat fast nåt jävulskt. Jag skruvar lös allt men torkararmen har ärgat samman med skruven och går ej få lös. Juckar och bänder, Knick, det var den torkararmen.... Lyckas förstås slå igen låsmekanismen för luckan oxo så nu nu har jag en öppen lucka men den går ej stänga eftersom mekanismen är i låst läge och tryck på knappen reagerar ej så jag kan få upp mekanismen. Har dränkt skiten i 5-56 nu... Några tips från coacherna? |
|
|
Jag vill minns att jag tvingades såga/slipa sönder saker med dremeln för att få bort skrotet utan att riskera rutan. Sedan var det bara att lägga ut en slant på nya delar.. Att knappen för att öppna inte funkar beror troligen på kabelbrott vid gångjärnen, orsaken till nästa alla elfel på e39 kombi ;) // Magnus |
|
|
Efter en körning med värmepistol fick jag tillslut loss armen. Bara för att komma till nästa skruv som ärgat fast... Mer 5-56... Värme... våld... krick, vad nu? Jaha metallbiten (!!!) som man skruvar i på baksidan gick av... Tillslut lossnar även denna skruv. Nu ska man alltså kunna jucka lös dosan från rutan. Men neeeeeeej. Den sitter som berget. Mer 5-56 och in och skriv här haha. Spännande och se vad nästa grej som går sönder blir... ;) |
|
|
Ja just nu måste jag få bort skiten så jag kan stänga rutan för natten... Har inget garage och massa katter som springer runt här ute, vill inte göra bilen till kattpissoar eller liknande helst... Är alldeles för oerfaren elektriker sånt brukar jag lämna bort. Har annars hört att tryckknappen ofta blir knäpp av fukt som aldrig torkar ur dosan. Jag ser inget som ser ut som kabelbrott, kan jag kolla det visuellt på nåt vis eller är det att mäta som gäller? |
|
|
Äääääntligen. Pinnen för torkaren ur, bankade ur den försiktigt med gummiklubba. Nu glider den prima pga all 5-56 men blir att smörja med nåt annat fett. Det bästa är att torkarmotorn lever! Den har klarat sig trots kärvandet. Äntligen lite medflyt. Men jag får inte loss dosan med tryck-knappen... Jag måste få loss den så jag kan kolla på den och se om jag kan hitta på nåt för att lösa låsproblemet. Blir att fortsätta med 5-56 och värme antar jag och hoppas att "rätt grejer" lossnar... |
|
|
Insåg var jag kunde trycka för att öppna mekaniskt... Torkaren är fixad nu, wheey. Men fick aldrig loss dosan med tryckknappen. Fick sätta ihop allt igen tillslut... Blir nog att köpa ny knapp, men frågan är fortfarande hur jag ska få loss den gamla som verkar ha blivit ett med rutan nu... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.