|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har tyvärr drabbats av problem med min 120d-10. Bilen har haft 2 ägare innan mig som dessutom var äldre förmågor (lugnt körd?!). Den är servad enligt bok och har precis gått 8600 mil. Jag har haft bilen inne för en steg 1 optimering hos en hyfsat känd firma, hämtade bilen idag. Blev nöjd med resultatet, men så åker jag motorvägen hem och efger ca 20 min så rycker/bromsar den till å plingar å gul motorlampa lyser och jag åker av motorvägen. Stannar. Lampan lyser ej vid tomgång eller när man startar bilen. Men så fort man råkar gasa lite för mycket så hoppar den å tappar kraft å lampan tänds, så jag kunde max köra 20-25 km/h hem. Är detta något vanligt symptom på n47 motorn? Eller om någon har någon aning? Jag kan inte låta bli att misstänka nånting med optimeringen, efgersom innan optimering gick den hur fint som helst. Tilläggas är att det ej uppstått några missljud eller konstigheter på tomgång eller vid körning i max 20km/h, å lampan lyser bara vid för mkt belastning, inte annars. Så det vanliga kamkedjeproblemnet borde de ju inte vara då jag hört att det då ska rassla elle låta konstigt? Googlat å sökt runt här lite och ofta läst tändspolar? Men aldrig hittat något om någon med n47 som har tändspole-problem, därav min undran? Skulle åka tillbaka till optimeraren så han fick läsa av felkoder, men de hade stängt hela helgen nu:/. Så är de någon som har någon tanke eller aningar vad dessa motorer har för vanliga problem, förutom detta med kamkedjan? Mycket tacksam för svar! Mvh Kim | |
|
En diesel har inga tändstift och därmed inga tändspolar... Misstänker att det har med optimeringen att göra - motorstyrningen känner troligen av att något är utanför "tillåtna parametrar". En felkodsläsning är nog nödvändig för vidare felsökning. Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag instämmer med TS ursprungliga tanke. Det är klart att något gick fel vid optimeringen. Eller så vet de inte riktigt vad de håller på med men lyckades intala dig att de vet vad de sysslar med. Eller så kanske det bara var så att det var något som var på väg att gå sönder och det felet yttrar sig efter optimeringen och som inte hade visat sig annars, och sådant är ju svårt för trimfirman att skaffa sig kännedom om. |
|
|
Johan B: Pinsam miss av mig, klart att dieslar har glödstift å inga tändspolar. Ja jag kände direkt att optimeringen kan vara spöket i de hela. För en liten stund sedan gick jag ner till bilen, prova å starta, varva lite, inga problem.. körde runt kvarteret, inga missljud inga motorlampor, inget skak och inga konstigheter alls! Så de får mig att stärka misstanken mot optimeringen, då om de skulle vara nåt annat allvarligare fel eller om någonting är trasigt så bör ju inte problemet försvinna som de har gjort nu, efter ett par timmar. Men nånting är uppenbarligen knas, vill ju gärna veta vad.. så man inte blir stående helt nånstans i värsta fall, eller gör mer skada än de kanske redan är. Den ansvariga för optimeringen kommer förbi mig imorgon em, och så läser vi av felkoder å ser vad vi får fram. Hoppas på de bästa! Tack för svar å reflektion iaf! Mvh Kim |
|
|
AlexanderK: Som jag skrev ovanför så har misstanken mot optimeringsfirman stärkts då bilen nu startar å går precis som den ska igen. De konstiga är att denna firma förmodeligen har optimerat massor av n47 genom åren, de hade tillomed ersättningsrör för partikelfilter liggandes i lage till just n47 passande e87. De måste ha blitt nå kajko denna gång kanske helt enkelt. De får man se imorgon när den felkodsavläses :) Tack för svar och reflektionen! Mvh Kim |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Rent spontant skulle jag säga att det är din dieselpump som börjar bli dålig (eventuellt fabrikationsfel) och inte orkar leverera tillräckligt med diesel till motorn. Firmorna brukar använda samma optimeringsfil till en motortyp (dom ändrar bara checksiffran), så att det är fel på filen är inte troligt men det kan hända. Mer troligt ett hårdvarufel på din bil. Farsan fick sin skåpbil optimerad och den hamnade ibland i limp-home vid hög belastning högt uppe i registret med en fil som ska fungera klockrent för den motortypen, filen justerades ner lite på toppen av registret och sedan dess har den fungerat felfritt. Mest troligt var det dieselpumpen som inte höll måttet från fabrik. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.