|
|
|
|---|---|
|
Har gått o sneglat på m135, årsm.-15 ev,-16. Verkar ju vara jävligt roliga att köra! -Har nu en f10 520d -14, som är en kanonbil!, men kul?......nja.. Frågan är ju om man klarar storlekshoppet från 5:a till 1:a, samt om den är väldigt törstig och dyr i försäkring? Någon som kör en sådan,och kan dela med sig lite av erfarenheter? | |
|
Tycker personligen det är den bästa prestandabilen du kan köpa för runt 350k, försäkringen är några hundringar lägre än en 520d. Ett tips är att mappa bilen, du kommer känna en enorm skillnad :) Jag hade köpt årsmodell 2013-14 m135i eller satsat på en lite nyare m140i med den nya motorn som är ännu bättre. |
|
|
Ok! Är årsmodell 13-14 bättre än 15-16? |
|
|
-Går den att ha som bruksbil? är baksäte o skuffen stora nog för att vara användbart? -Är 135:an väldigt törstig? |
|
|
Bmw M140i årsmodell 2017-19 är en facelift på bmw M135i 2013-2016. Bilen dricker runt litern beroende på hur du kör, baksätena funkar bra för vuxna passagerare och bilen är en bra brukis. |
|
|
Utvändig facelift kom i mars 2015, nya motorn till MY2017 och invändig facelift till MY2018. Huruvida utrymmena duger till "bruksbil" kan bara du själv avgöra. Åk till närmaste ställe som har valfri F20 och provsitt. |
|
|
Ok! Tack för svaren! Jag får ut o provköra en ”vanlig” f20,och se hur den känns! |
|
|
Nu har jag visserligen en M140i och inte M135i, vilket innebär en annan motor, men vad jag förstått är förbrukningen rätt lika. Min drar ca 1-1,2 l/mil och jag kör mest storstad eller motorväg. Vad gäller utrymme är det rätt begränsat, utom där fram. Bagaget är relativt litet och jag upplever det som smalt, och baksätet endast OK för två personer (som bör vara korta till växten). Komforten överlag är sådär. En 1-serie är inte en bil man köper för utrymme eller komfort, för att sammanfatta lite. Men vilken motor! Jag hade gjort om köpet alla dagar i veckan. |
|
|
Håller med om allt som skrivits, men måste rekommendera att du letar efter en med adaptiv fjädring. Med den satt i "comfort" så är den faktiskt fin att åka med i det perspektivet. Med sport+ är den riktigt stum för inspirerad körning. Tror ditt beslut fattas bäst om du provkör en med rätt motor, alltså inte en 118i eller så, du missar då själva poängen :) Det är motorn och drivlinan som är själva grejen med bilen... |
|
| Jo, jag har allt förstått att det är motor o drivlina som är själva grejen med den bilen, men de växer ju inte på träd precis,så det är svårt att hitta nån att bara provköra hux flux! Jag har också tänkt att adaptivt chassi måste bli bra på en sån bil! | |
|
Eller så är det precis det man ska göra, provköra en 118i! ;-) Med sexan under huven är det annars himla lätt hänt att man tappar allt förstånd och kommer på sig själv med att tränga under tankar så som för litet bagage, trångt för barnstolar och dåligt med benutrymme i baksätet. Skämt åsido så är det en del handlare som har M140i i hallen, så att få tag i en att provköra borde inte vara omöjligt om man inte bor på vischan. |
|
|
Sen måste man definiera sitt bruksbehov. Jag kör min bil i alla lägen, men har inte heller barn. Tycker skillnaderna mellan årsmodellerna inte är jättestor. Faceliften (utvändig) gjorde ju 1:an snyggare, men bytet från den äldre ratten som den hade -13/-14 tycker jag nästan är lika viktigt. Inredningen blir dessutom avsevärt snyggare med stora skärmen som kommer med Navi prof. Min förbrukning ligger på 0,7l/mil laglig landsvägskörning, 0,8l/mil laglig motorvägskörning, sedan 1,0-1,1l/milen när den mest går i Stockholm (kvällstid så inte övervägande kökörning) och ca 0,9l/mil när den körs i motorvägsfarter +30%. Snitt över 4000 mil är 0,90l/mil. Helförsäkring för mig (31 år, sthlm) är 9' per år. Komfortabel jämfört med en 5-serie, nja... Roligare, ja! |
|
|
Skönt att försäkringen inte är så dyr i allafall,och soppaförbrukningen är ändå rimlig! Det börjar rycka lite i ”köptarmen” nu! |
|
|
Familj med 2 barn + katt i bur. Åkte M135i hela semestern. Bagaget rymmer det man behöver men man får vara lite sparsam med vad man tar med sig. Takbox går ju att få dit om det blir kris. |
|
| ja, barn får ju plats bra i baksätet! -En riktig race-familj! :-) | |
|
Har nu haft min m135 xdrive i några månader, och tycker att det är den roligaste bilen jag haft! Underligt nog är det den enda bmw där jag har fått plats med 2 fullstora resväskor i bagaget! Det funkade inte i min 520 f10 ! Har aldrig förut haft 4hjulsdrift men det är verkligen guld värt när det är ”snökaos” -Det är en sjuk känsla att trampa gasen i botten på en ”blank” väg med packad snö,och den skjuter iväg nästan som om det vore torr asfalt! Även den adaptiva fjädringen är väldigt bra, då man har väldigt bra komfort i ”comfort”-läget! Det som är lite på minuskontot är ju att förbrukningen drar ju iväg när man gasar lite, och kör mycket stadskörning o så. -Men landsväg kan man ligga o puttra på 0.8 l /milen! Benutrymmet bak är ju inte heller så bra, men f.ö rymligt med bra takhöjd! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.