|
|
|
|---|---|
|
Noterade att en av bromdskivorna bak på E91an har märkligt utseende. Efter tvätt eller regn brukar ju hela ytan få lite rostantydan som poleras bort efter lite hårda bromsningar men nu så jag jag en lite rostrand mitt på slitytan på skivan höger bak. Om vi börjar från ytterkanten är det alltså blankpolerat, sedan en rostfärgad rnad som är cirka 1 cm bred, hela varvet runt och sedan några cm blankpolerat in mot navet. Är det mitt bromsbelägg som tappat en bit belag eller hur kan det bli så? Jag märker inga vibrationer vid bromsning eller någon sneddragning vid bromsning och slitagevarnarna säger att det är gott om broms kvar. (vet iofs inte om varnaren sitter höger eller vänster bak) Vad kan det vara och bör jag vidta några åtgärder - eller är det bara att köra vidare? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Kan ju varit t ex. en sten eller något som fastnat mellan skiva och belägg och slitit en skåra i skivan. Hur mycket är det kvar på beläggen? Om det börjar närma sig byte; byt beläggen och inspektera hur det ser ut vid demontering. Om det är mycket kvar på beläggen, skulle jag köra vidare och se om det sliter till sig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När väl rosten börjar få fäste på skivan brukar det vara svårt att få bort den utan åtgärder som svarvning och nya belägg eller ny skiva. Det verkar som att rosten sliter ner beläget väldigt effektivt så det fortsätter vara en glipa där som rosten kan frodas i... Men bromsarna bak jobbar ju inte så hårt så kör du vidare tills det blir värre eller besiktningen klagar. // Magnus |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har samma erfarenhet som 944_Driver, verkar som rost är är "aggressivare"/"hårdare" mot bromsbelägg än den vanliga friktionsytan (vill minnas jag lästa detta från någon bromstillverkare men kan inte källmaterialet nu). Så rostranden har en tendens att bli kvar och det slits mer runtom istället och till slut har man spår i både skivor och belägg. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.