AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.073

Lånebil vid garanti-reparation. Vem betalar?

On
114
Onelife
118i -18 F20
540iX -18 G31
Alltså...
Jag hämtade ut min bil i mars. Har alltså inte haft den i 5 månader ens.
Nu ska bilen in på verkstan och jag trodde att jag skulle få lånebil eller betald hyrbil.
Så verkar dock inte vara fallet.
Är detta något som är upp till varje enskild verkstad eller är det tvärkört överallt?
Det gäller min 540.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingår inte utan är upp till handlaren
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Andreas skriver: är upp till ÅF.

----
BMW CS/SC #6212
Blev snopen då jag fick en faktura senast på lånebil. Proauto har haft gratis innan men kör 500kr numera. Utan att informera om detta såklart.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då behöver du inte betala. Man kan inte bara skicka fakturor till folk utan att ha informerat om kostnaden innan.
thekinglives
Finns eller fanns det inte något som hette mobilitetsgaranti? Varför
gäller inte den?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gäller bara plötsliga driftsstopp, inte planerade verkstadsbesök.
Jo
25
John2012
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Om det är bil köpt på företag = inget krav på lånebil.

Om det är privatköp = krav på lånebil. Första ger dom flesta info att man ej har kravvpå det. Efter att man låter företagen forstå man kan lagen blir det oftast annan ljud. Har är reglarna som täcker privatköp om ni har behov att använda dom.

Konsumentköplagen:

"Skadeståndets omfattning vid fel på varan

32 § Skadestånd på grund av fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av felet.

Läs också beslut:
Länk
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag har en bekant som blev tvungen att lämna in bilen på grundlig reparation ganska nära inpå köpet, ringde den garantiansvarige på säljande bolaget och krävde att få ta ut en hyrbil under tiden. "Ta ut en hyrbil du" fick han till svar. När sedan räkningen skulle betalas, vägrade företaget betala med motiveringen: "Jag sa att du skulle ta ut en hyrbil, inte att vi skulle betala..."

Så man ska vara noga med vad man kommer överrens om. :)
thekinglives
andreas L: Jag tror dig, måste ändå konstatera att de "planerade verkstadsbesöken"
ändå kommit till för att just undvika " de plötsliga driftstoppen".

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, men då blir det upp till verkstaden istället att (gratis eller ej) fixa hyrbil åt dig. Mobilitetsgarantin från generalagent är bara för att man inte ska "fastna på vägen" så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.