AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
639

-04 525iT Automat E61 M54 lossa kylarfläkt + byte multirem.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1100LT/SE -94 m.Dnjepr sidvagn.
K1200GT -07
Hej.
Trivial fråga , tänkte byta gnisslande multirem och har några funderingar.
på fläkthållarens högra sida ( när man står framför bilen ) finns det en flärp som man antingen viker bakåt eller tar ut för att ta ut fläkten med ram. Hur tar man bort/undan den så man kan dra upp fläkten från kylaren.

Vrider man på bultarna i spännremmarna för att slacka och ta bort ac remen respektive multiremmen. Är det 16 mm skalle på bägge bultarna.
Vill vara förberedd så meket går smidigt i denna hetta och kan svalak mig i poolen efter skruvandet ute.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Ops
Efter ett dopp i poolen och en slummer så knatade jag till bilen och bytte fläktrem.
Trixet var att när man lossar fläkten med ram på kylaren så vik in höger hållare mot motorn, lossa kontakterna till vänster och slangen undertill när man lyfter ut fläkten med ram. Lite lirkande med att få förbi den invikta hållaren till höger men sen kommer fläkten snällt ut.
Ta sen en en T50 1/2" kort hylsa med dragskaft och vrid ned spännaren för ac remmen. Ta loss locket över spännrullen för multiremmen och vrid in den spännrullen med T50 hylsan så kommer multiremmen loss. Byt remar och skruva tillbaka allt. Kolla för glömda verktyg och starta motorn för test. Tid ca. 45 minuter.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Suck
Med ny rem så skriker det fortfarande tills generatorn laddat batteriet.
Misstänker remspännaren.
Vad tror ni?

Jag tror också på remspännaren.Har bytt den på min och då blev allt tyst. Spännaren är hydraulisk. Kolla om den läcker olja och det är kletigt runt den. Vidare bytte du löphjul?
Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Har inte kollat om den är smetig.
Löphjulslagret OK. Inge missljud när man snurrar på den.
Sett att det finns 2 typer en med fjäder+dämpare vid sidan och en med en stor trumma.
Byter nog spännaren till en med stor trumma.

Visa användare
316
TibbeT
X3 30SI A -07
K1200GT -07
Slirningen har slutat peppar peppar.
Väntar med spännarbyte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.