AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.691

Långa nedförsbackar med farthållare

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Är det tänkt man ska kunna köra i långa nedförsbackar med farthållaren (med bromsfunktion)? Här i Norge är det inte ovanligt med mycket långa backar, nu kör jag lådan i manuellt läge samt hög växel men måste ändå bromsa lite då och då när det är 8%. Hade varit smidigare att använda farthållaren men jag är rädd den bromsar lite hela tiden.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om den använder bromsen för att hålla nere farten så är den ju inte byggd för att användas i långa backar, det dödar bromsarna rätt snabbt och då blir det inte roligt...

Problemet är att det är rätt så svårt att bygga en bra farthållare för körning utför. Den blir lätt väldigt defensiv om den alltid ska växla ner i backar.

// Magnus

Ur
12
Uris/1
530iAT -07
På min E61 LCI så växlar automatlådan ner för att få lite mer motorbroms i nedförsbackar.

In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
En annan fråga i den förbindelse: När bilen måste bromsas i nedförsbacke för att inte överstiga den valda hastighet, slår bromsljusen in då? I så fall: Händer detta oavsett hur lite bromsfunktionen måste användas?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Bromsljusen tänds om farthållaren måste bromsa ner bilen, typ om den står på 70 och du ändrar den till 60. Men bromsning i nedförsbackar för att bibehålla hastigheten så tänds inte bromsljusen.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Uris/ 1
"På min E61 LCI så växlar automatlådan ner för att få lite mer motorbroms i nedförsbackar."

Exakt så gör min E60 530i -08 också!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Min växlar också ned för motorbroms, men det är inte tillräckligt när det är 4km nedför i en tunnel med 10% lutning.
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
..vilket inte är ovanligt t ex i många norska undersjöiska tunnlar, typ Oslofjord-, Eiksund-, Vigra-, Nordkapptunneln m fl. Förstnämnda måste inte sällan stängas pga. rökutveckling, och även bränder med totalskadat fordon, efter för långvarig bromsning (mestadels långtradare). Detta resulterade i sin tid i att vägmyndigheterna installerade flera fartkameror i tunneln, och reducerade hastighetsgränsen från 80 till 70..
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
På min F10 -16 tänds bromsljuset om farthållaren behöver bromsa i nedförsbackar.
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Hm, två olika svar, alltså. Kan tända bromsljus eller inte vid farthållarebromsning variera mellan olika BMW-modeller? Eller måste jag hyra in någon att ligga bakom för att kolla detta på min E90?
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Testa på natten där du har vägskyltar, så ser du om de lyser rött eller ej, i backspegeln.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kolla gärna, men jag finner det orimligt att en bil inte skulle tända bromsljusen när den behöver anlägga bromsarna... Bromsljuset tänds när bromsarna anläggs, det är just det bromsljuset är till för.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har inte provat själv men har noterat följande: ibland på plan motorväg så bromsar bilen framför kort till ett ögonblick, säg en sek tända bromsljus. Inte med väldigt kort avtånd till framförvarande men "börjar närma sig".

Min gissning är att det då är farthållare med avståndshållare och avståndsållaren detekterat fordon för nära framför och därför bromsar ner till "inställt avstånd". Skulle föraren köra utan farthållare tror jag ju snarare att man släpper på gasen om man kommit för lite för nära framförvarande tills man har fått till lagom avstånd igen, alternativt gasar och kör om.

Tycker det låter rimligast att bromsljus tänds då bromsen används, medan motorbroms sker utan bromsljus. Varför skulle det vara annorlunda om bilen själv triggar bromsanvändning jämfört med om föraren gör det.
Skulle nästan tro det är lag på att bromsljus ska tändas då bromsen används oavsett vem som triggar.

Jag kör i för få nerförbackar med farthållare för att veta hur min E91a (farthållare med broms men utan avståndshållare) funkar.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
BMW bör väl vara anpassad bl a för europeiska alpländer. Farthållaren med bromsfunktion borde väl vara utvecklad med beaktande av just sådana förhållanden, alltså även längre och brantare sträckor än i Norge?
Annars är det väl ingen större vits med farthållare med bromsfunktion..?

Jag har själv inte haft möjlighet testa under sådana förhållanden, vare sig i Norge eller i alpländer, så jag har ingen egen erfarenhet.

PS. Vissa förare framför mig som verkar köra med inkopplad farthållare blinkar till med bromsljusen ett kort ögonblick har jag uppfattat som att en del förare väljer att koppla ur sin farthållare genom ett litet kort tryck på bromspedalen, t ex när de hinner ikapp ett långsammare fordon eller vid en hastighetsbegränsning. Detta i stället för att avaktivera farthållaren med ordinarie knapp. Men jag vet inte?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Jag brukar koppla ur farthållaren vid måttliga nedförsbackar, delvis för att inte blinka med bromsljusen vilket jag stör mig på när andra gör :)

@Ulf530 Finns nog många som avaktiverar farthållaren med bromsen, ibland för att de inte vet bättre. Min far är ett exempel :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Ulf530 är inne på; det lär finnas backar även utanför huvudkontoret i München som man säkert använt för att testa den funktionen. Kanske inte bara en backe utan en hel bergskedja? :P

Skämt åtsido, i den engelskspråkiga versionen av handboken för E90:n så står det
"If the engine braking effect is insufficient on downhill slopes, the system will brake the vehicle slightly."

Dvs är det brant i backen; "you're on your own, my dear friend!"

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om bilen rullar för snabbt så är det skivbromsarna som gäller när motorbromsen gjort det den kan bidra med. Avgasbroms som lastbilar har är ju inte vanligt förekommande på personbilar.

Så långa nedförsbackar utan svängar är det inte i alperna. Det kommer alltid en hårnål och då går det inte längre att köra 70-100km/h. På så vis får bromsarna alltid lite luft när man kommer ut ur hårnålen så det blir inte så krävande att köra där som man kan tro. Extremt långa nedförsbackar som inte är branta nog för att ha byggts på alpmanér blir därför mer krävande.

Lätt broms med skivorna är ju inte bra, bättre att låta de rulla fritt, kylas och sedan trycka ordentligt. Ergo, kör själv istället för farthållaren som du gör idag Tsint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.