|
|
|
|---|---|
| Hej har lite förundringar över min bmw e39 gått 36,000mil, läget ser ut så att igår började han bluddra för att sen dö, slutade med att jag krämade ur batteriet i tappra startförsök, fick start hjälp och då hoppa han igång, gick någon mil för att sen dö helt, gasresponsen försvann helt. Idag så ville han inte ens gå igång dock dåligt batteri. kikade över vakuum slangar hittade inget, finns 30L i han så bensin finns, tänkte underhålls ladda batteriet idag sen se över säkringar, men behöver som sagt tips på var jag skall felsöka, han har alltid startat upp fint innan men ibland kom detta bluddrande och försvann när jag stängt av och startat upp han igen. Är det bränslepumpen eller vad är de för elände, tacksam för svar Mvh Jimmy | |
|
Det låter ju som att det skulle kunna vara ett soppapumpsproblem, kolla om den tänder till bra på startgas. När byttes bränslefiltret sist? |
|
| Läst felkoder? | |
|
Hej, 99 procent bensinpumpen. Men kontrollera först enligt följande: 1) att pumpen inte surrar. Lyssna när du vrider på tändningen. Då skall den höras ett par-tre sekunder och sen stanna. 2) om den inte hörs arbeta, får du lyfta sittdynan bak och lossa ett plåtlock på höger sida. Därunder sitter en tankarmatur med dels pumpen dels nivåmätaren (för höger tankhalva ). Om du _hör_ pumpen, blir fortsättningen lite osäkrare, i och med att pumpen tydligen har (haft) en ganska utdragen dödskamp och tydligen kunnat skrämmas igång igen vid flera tillfällen. Men jag skulle ändå fortsätta enligt nedan för att övertyga mig. Inte mycket jobb. 3) lossa kontaktstycket, fundera ut vilka kablar som går till pumpen resp. nivåmätningen. Med en multimeter mäter du i den del av kontakten som kommer från bilen om du får spänning (ett par-tre sekunder) när du vrider på tändningen. 4) om du får spänning där, prova att lägga direktström på pumpen. Om den inte går då, har du hittat felet. 5) om du _inte_ får fram spänning, när du mäter i kontakten, måste du söka dig bakåt, och i första hand kontrollera det relä som försörjer pumpen. /Lennart |
|
|
Tror också på bränslepumpen, jag skulle börja felsökningen med att rycka reläet till pumpen och bygla där med ett gem etc. Då bör man kunna höra pumpen hela tiden och även mäta upp returflödet så man får minst en liter i minuten. // Magnus |
|
| Hej! tack för snabb och stabil feedback, jag ska testa samtliga tillvägagångssätt idag, underhållsladdade batteriet idag, nu har de snart laddat i 24 timmar så de borde vara dugligt. EN snabb fråga dock är att min bil är import och boken är på tyska, hittade inget schema för säkringar i handsfacket nått man kan få tag i? mvh Jimmy | |
|
Hej, I slutet finns den aktuella säkringen och reläer. Sitter i bagaget. Länk /Lennart |
|
| Hej provade sätta i de fulladdade batteriet idag, gick igenom alla säkringar samt reläer, såg inga fel alls, hörde inte bränslepumpen heller fast jag rev ur baksätet och skriva upp locket, dock tror jag de är för när jag vrider på tändningen så händer inger, eller allt lyser som det ska men motorn försöker inte ens starta, börjar undra om de blev nå tjall med nyckeln efter jag plocka ur batteriet, med startspärren eller så och därför hörs väl inte pumpen heller antar jag, eller är de nå speciellt man gör efter ett batteribyte med nyckeln? | |
|
När byttes bränslepumpen senast? De brukar ge upp runt 20-25.000 mil. Hände på min tidigare E39:a vid ca 25.000 mil. Bytte den (lite pilligt om man köper enbart pumpen utan armatur, men det går om man tar det lite lugnt) på garageuppfarten. Min blev först intermittent kraftlös och tjöt från pumpen, en dag blev den väldigt kraftlös och jag kom precis hem (bokstavligt talat rullade jag upp på garageuppfarten) innan den dog helt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om inget händer när du vrider på tändningen dvs motorn går inte runt så är det någon annat problem, nyckeln tex, har du provat en annan nyckel? | |
| HEj nog aldrig bytt på 35,000mil, men frågan är varför han inte går runt alls hör inte ens startmotorn, som immobilizern klivit in. | |
| Prova en annan nyckel. | |
| Hej tack för så mkt respons, var inne på att testa en annan nyckeln med. Tyvärr så har jag bara 1 nyckel och nu när jag tänker efter så fick jag limma ihop den för någon dag sedan när höljet runt chippet hade släppt. | |
| Är det ett nytt problem sedan du startade tråden, eller har den aldrig gått runt? | |
| Hej problemet med vad jag tror är immobilizern, kom efter jag tagit ur batteriet för underhållsladdning, jag krämade ur det rätt rejält när de verkar som pumpen pallade. | |
| Startspärren kan slå in när det går en säkring, kolla alla säkringar. | |
| Hej återkopplar, nu har jag felsökt de säkringar som sitter i handsfack, bagagelucka, hittade inge fler och samtliga reläer. när jag stoppar i nyckeln i tädningen så lyser allt fint och funkar men när jag vrider för startning så händer inget, inte ens startmotorn drar runt. Har underhållsladdat batteriet börjar undra om de är något fel på min nyckel så immobilizern jävlas har inga fler nycklar, men ska försöka läsa ut felkoder i veckan, byte av batteri i dessa dosor verkar inte gå och göra själv, sen tror jag pumpen är död men blkir svårt att kolla när immobilizern inte släpper på. | |
| Du skriver att du bytt batteri i nyckeln och då funderar jag på om det lilla chipet som styr immobilizern helt enkelt ramlat ur? Samma sak hände mig när jag skulle byta batteriet i nyckeln. Allt funkade men startmotorn ville inte gå runt. Har du den gamla nyckeln med gummitryck så är det lätt hänt att chipet lossnar och trillar ur nyckeln. | |
|
Men startspärren är väl bara aktiv när man ska starta bilen - när motorn väl är startad ska den väl inte gå in och stänga av densamma om kontakten bryts!? Detta med tanke på att motorn gick och sedan dog... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej jag var inne på ett batteribyte i nyckeln men fick inte till det själv, men sen bilens inköp har jag aldrig kunnat öppna och stängt med dosan, så att batteriet skulle ha någon funktion för om bilen ska acceptera nyckeln verkar inte stämma. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.