AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.469

Hur bedömer man slitaget på keramiska bromsskivor på nyare M3/M4

Är på jakt efter en nyare M4:a och har tittat på några med keramiska bromsar.

Hur bedömer man slitage och skick på de keramiska skivorna?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läste på lite om det för längesen, ska försöka komma ihåg och få faktan rätt...

Det ska finnas slitageindikatorer (lite som exempelvis Brembo har på vissa vanliga bromsskivor), tror det är tre på insidan och tre på utsidan.

Men det som jag minns specifikt var att dessa slitageindikatorer var endast en initial indikation - för att få en komplett bild av slitaget måste varje bromsskiva vägas (kommer ihåg det då jag funderade hur man gjorde det på en bil man var intresserad av).

Ska se om jag kan hitta mer info, dvs en säker källa...

EDIT : TIS är ju såklart en pålitligt källa :-)
Länk

Lite offtopic : Sen såg jag inte för så längesedan att det fanns ett alternativ till att byta keramiska bromsskivor - man kunde skicka iväg dessa för "refurbishment"... Allt kunde inte fixas, men vissa saker skulle kunna fixas. Självklart dyrt, men jämfört med nya bromsskivor skulle det ändåså vara billigt...

EDIT : Kom på var jag såg det, PEAN Sweden hade info om detta (det är ReBrake som samarbetar med MS Production i Slovenien för denna process).
Länk
Stort tack för informationen, bra länk där!
Har förstått att slitaget har något att göra med dessa indikatorer!

Jag ska se om jag har möjligheten att jämföra skivorna på bilen och dess indikatoter mot en ny bil med keramiska skivor, kanske upptäcker någon skillnad där!

Har nämligen en relativt ny bil på gång som jag vet har använts på bana ett par dagar och min oro är behöva byta skivor i förtid, har för mig att informationen i bilen sa 1800 mil på belägg i fram och 3000 mil i bak, tyckte säljaren da att det var ca hälften på beläggen kvar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Får ju erkänna att jag har i princip noll erfarenhet/kunskap om CCB (Carbon Ceramic Brakes) - men jag vet att det diskuteras på bla rejsa.nu och det finns även flera där som aktivt kör med denna typ.
Länk

Mitt intryck är att de verkar hålla bara man har rätt belägg och hanteras rätt, men de kan samtidigt slitas snabbt om de inte hanteras rätt. Det verkar även finnas eftermarknadsbromsskivor i stål om man vill gå över till det.

Men alltid roligt att höra hur det löser sig för dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.