AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
600

Oljetemperatur växellåda ZF6HP26 530XD 2008

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Monitorerade temperaturen via ISTAD och tyckte det tog lång tid innan växellådan kom upp i ordentlig temp. Tog drygt 30 min varav 10 min stadskörning, 15 min motorväg samt 10 min landsväg innan lådan nådde runt 83-88 grader som jag ändå förstått är ungefärlig drifttemp.

Är detta normalt? Lådan startade på ca 25grader.

Motorolja går snabbt upp och ligger runt 89-92grader. Alltså runt 5-10 min.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Rimligen värms oljan nästa bara när lådan går med öppen lockup och speciellt då i lägen när man har stort slip i momentomvandlaren som kökörning I uppförsbacke. Värme är förluster och det vill man inte ha.
Jag skulle inte vara bekymrad.

// Magnus

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ja det var lite så jag ville resonera men kände att andras resonemang var välkomna.

Om det dock finns en arbetstemperatur runt 80-90grader så tänkte jag mig dock att lådan snabbare skulle komma upp i temp. Därav funderingen.

En tanke där då, när det är -30, värms oljan då på något sätt, lär ju ta minst en timme av normal körning för att få den upp i 80grader annars...:)
Hej,

På min gamling, och jag skulle vilja säga att det gäller för "alla" automatväxlade bilar, finns det en värmeväxlare mellan motorns kylsystem och växellådans olja.

Arrangemanget tjänar dels till att snabbt värma upp lådan till driftstemperatur dels att kyla lådan om det skulle behövas. Dvs att hålla lådans temperatur inom ett önskat intervall.

Eftersom en diesel inte ger lika mycket spillvärme som en bensinare (framför allt en tolva ;) ) tar det det längre tid för både motor och låda att komma upp i temperatur bara genom motorns överskottsvärme. Därför, tror jag, brukar dieslar vara försedda med (ibland en automatiskt inkopplad) tillsatsvärmare. Det mår både motor och låda väl av.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hehe, V12:an blir varm bara man tittar på tändningsnyckeln. Rena kärnreaktorn ;)

// Magnus

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ja det låter rimligt. Utan att provat i minusgrader så antar jag att funktionen fungerar. Dock så verkar det inte ge någon tillskottsvärme när den startade på 25grader... den kyler väl dock då den inte får över 90 grader där motorn ligger... så växlaren verkar iallafall kyla... då borde den värma vid behov likaså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.