AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.473

Demontering av innerklädsel baklucka F11 535d Touring -11?

R
2
R Diesel
535dA Touring -11
Svärfar har råkat trycka in backkameran i bakluckans innandöme när han skulle öppna densamma. BMW-verkstan har tid först om en månad och vill börja med sedvanlig prisvärd(?) felsökning. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att demontera plastsjoken på bakluckans insida? Jag tänker mig att själva kameran borde vara hyfsat enkel att få på plats, men att det kanske kan vara lite utmaning att ta sig in dit.

Tacksam för all hjälp!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På denna site hittar du lite matnyttigt. T.ex. Länk
R
2
R Diesel
535dA Touring -11
Stort tack f tips! Jag kikade runt lite på siten du föreslog och kom fram till att den enklaste vägen borde vara att demontera själva handtaget/knappen/strömbrytaren för öppning av bakluckan eftersom backkameran sitter i densamma. Detta enligt:

Länk

Det angivna specialverktyget gick att ersätta med en isskrapa och fingrar. Handtaget behövde efter demontering bytas ut eftersom det tar skada när man tar loss det. Dessutom hade i mitt fall klipsen som ska hålla backkameran på plats gått sönder. Nytt handtag kostade 251 kr på BMW, men tog lite tid att få fram.

Återmontering var relativt smidig. Jag behövde ta bort nummerskyltshållaren för att kunna lirka det nya handtaget med kameran monterad på plats.

Återigen stort tack för tips om siten. Blev betydligt billigare och smidigare än att lämna in bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.