|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 530i med manuell låda som rycker vid gaspådrag i låg fart på ettan och tvåan vid kall motor. Blir nästan helt bra men inte riktigt vid varm motor. Inga felkoder och termostat, koppling och svänghjul bytt. Har kollat insugsgummit och det är helt. Någon som har en idé om vad det kan vara? Lamdasond? Tacksam för hjälp! | |
| Kan nämna att bilen gått 24 000 mil. | |
| Jag hade så på min när en tändspole började bli dålig, en dag gav spolen upp. | |
|
Tack för tipset. Alla spolar är dock nästintill nya! Andra idéer?! |
|
|
Vad använder du att läsa felkoder med?, en del program är inte så duktiga... Kan du läsa Live data? FAF |
|
| Det var min lokala verkstad med Bosch diagnosutrustning. Jag har har inget eget diagnosverkryg. Har du tips på ett verktyg till vettiga pengar mottages det gärna! | |
|
Röktesta insuget - är nästan garanterat tjuvluft någonstans - det finns mängder av bälgar, slangar, proppar etc. som är av gummi i insuget på den motorn och om de inte är bytta finns det gummidetaljer som är spruckna! Bilen är 15 år gammal och M54-motorn är lite ökänd för spruckna gummidelar i insuget... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så hade jag på min gamla e36, då var det en spricka i en slang som fixades med några lager vulktejp... Vad gäller diagnostik kör jag BMW Scanner som är rätt enkel när man väl fått den att funka och går att få tag i hyfsat billigt på ebay. Sen finns även INPA som väl i ärlighetens namn verkar kunna göra lite mera men den har inte jag. |
|
|
Hej! Har kollat vidare. Inget fel på insug-gummibälgar. Kan vara luftmassemätare? Lamdasonder? Vet ni om man skall byta alla sonder? Om jag fattat rätt sitter det givare i motorutrymmet och innan och efter katalysator? Kamaxelgivare? Inga felkoder. Tacksam för idéer! |
|
|
HUR har du kollat insuget? Är det visuellt eller med rök? Om det är det första - gör röktest; går att göra med en god havanna-cigarr om man inte har tillgång till rökmaskin. Jag vågar satsa en hundring på att du har minst ett läckage någonstans i insuget - det finns mängder av gummidetaljer som garanterat har börjat läcka om de inte är bytta tidigare, detta händer på ALLA M54-motorer när de börjar bli mer än tio år gamla... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Tack för svar! På en bra verkstad med rökmaskin! |
|
|
Hur är det med tändstiften? Gamla? Rätt typ? // Magnus |
|
| Sitter originalstift i som gått 5000 mil. Meken ringde mig dock och meddelade att de såg lite ärgade ut. De sätter i nya på måndag. Blir spännande att se om det blir skillnad. Återkommer! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.