AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.782

Hur gör du när du parkerar?

Sida 2 av 2
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag kan ansluta till dem som milt uttryckt tänker till när jag ska parkera :)

I korthet:

Parkerar alltid så jag får ena sidan fri. Och jag prioriterar att den fria sidan är passagerarsidan då de flesta åker ensamma = indirekt fritt på båda sidorna.

Är aldrig rädd för en promenad = ställer mig långt bort på parkeringar vilket nästan alltid gör att jag står själv då ganska många verkar rädda för en mindre promenad.

Välj affär/handelsplats som ger möjlighet till ovanstående.

Om det finns snedställda platser så tar jag gärna dem om ovan inte är möjligt.

Sista utvägen, ta min andrabil (Skoda Fabia) :)

Summa summarum har min fem år gamla bil noll uppslag, repor eller skrap. Ibland kan jag dock bli lite trött på mitt beteende då det "bara" är en bil. Men jag är som jag är..
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Undrar om vi som har dessa parkeringsnojjor är mer benägna att ha högre kontrollbeteende än andra vanliga dödliga överlag eller om det mer handlar om sunt risk/ekonomiskt tänkande med en släng av måttlig till hög pedantism 😎

Här är en lite rolig artikel om ett speciellt parkeringsskydd för att eliminera dörrskador, verkar inte finnas någon svensk leverantör då företaget "Mikano" som haft säte i Norrköping tyvärr är avregistrerat.

Länk

Finns om inte annat på ebay

Länk

Finns något slags billigare skydd här men vete fasen om det bara är något man kan trä på kanten av dörrarna vilket då kanske bara skyddar om man själv slår dörren i en annan bil och det gör iaf aldrig jag.

Länk

😎 Finns även en vrinful version om man har svårt att öppna dörren på biltema.
Länk

En annan slags tejp som förvisso är lite offtopic men som är till för att skydda insteget. Kanske inte är så snyggt dock, vet inte hur mycket det skulle synas.

Länk

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Antar att fransoserna drabbas av dörruppslag oftare då deras lösning är att sätta en sovmadrass på dörrarna:
Länk

Men jag vill inte ha en Citroen Cactus för det. Parkerar hellre längre bort och helst på ändplats så enas sidan är fri. På jobbet parkerar jag ibland bredvid en Porscheägare jag känner som är lika försiktig med dörrarna som jag så vi skyddar varandras sidor.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Oavsett hur långt bort fran andra bilar jag parkerar är det alltid nån idiot som parkerat 2 decimeter från bilen när jag kommer ut, oavsett hur mycket plats det finns runt annars, det måste ju vara dom andra som är mentalt störd och inte jag

Crille
Jag försöker tänka mig för och agera så gott det går. Ändplatser med bara en sida exponerad mot annan bil är en enkel sak att försöka hitta. Bilar där ägaren uppenbart inte bryr sig om sin egen bil är också vettigt att undvika.

Men utöver de enklare knepen som nämnts redan så försöker jag att inte bekymra mig för mycket. Jag köpte min bil för att använda den, inte gömma den i ett skyddat garage för att minimera risken för skador. Hur mycket man än gör för att parkera rätt så vet man ju inte vad som händer innan man kommer tillbaka.

Tror de flesta som är bilintresserade tänker sig för, men min gräns går när det hindrar mig i min vardag eller i mitt användande av bilen.
Transocean
Glömde en sak....jag fotar alltid bilarna som står bredvid, för eller bak :-)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Efter att ha läst i denna tråden borde platsen bredvid en ändplats där det står en skinande BMW vara en lika säker plats, för där står ju uppenbarligen en annan som är lika noga med sin bil som jag själv (t ex någon av skribenterna i denna tråden) och då är man ju säker, och dessutom säkrar man ju varandras sidor från dörruppslag.

Ska vi skaffa någon hemlig liten markering på bilen så man vet att man parkerar bredvid någon frände? Jag har känt mig hyfsat trygg då jag parkerat bredvid de som har BMWCS i framrutans ovankant på passagerarsidan.

Ska vi komplettera med underavdelningen "dörruppslagens ovänner"?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.