AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.783

Hur gör du när du parkerar?

Sida 1 av 2
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Köpt ny begagnad bil och tyvärr fått två olika parkeringsskador under två dagars tid, lätt skräckscenario då jag är väldigt noga med bilen överlag.

Brukar vara hyfsat noga med hur jag ställer mig, väljer ibland affär efter hur stora parkeringsrutorna är för att slippa parkeringsvandaler som slår upp dörrar och dylikt. Letar ofta efter platser som har större avstånd till andra bilar etc.

Är jag en pedant av rang eller hur gör ni andra?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
försöker hitta en kantplats och sedan ställer mig så nära ytterkanten det går
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Jag ställer mig så långt bort från ingångarna som det går.

Stora parkeringsrutor är lite tvehugget... Det är mindre chans/risk för att grannbilens dörr når fram till min bil, men om den gör det så träffar den min bil med en styggare vinkel som lättare ger skador.
Ställer mig aldrig brevid en Volvo med ett sossemärke på! 😂

Ytterkant, långt ifrån ingången, brukar aldrig vara någon brevid när jag parkerar men alltid när jag kommer tillbaka, även om parkeringen i övrigt är helt tom.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Kantplatser är bra, de verkar vara eftertraktade bara 😑

Brukar ställa mig på en kantplats lite längre ut än vad rutan medger. Så kan de svinga dörrar bäst de vill 👍🏻

Haha, har nästan aldrig sett en Volvo med sossemärke, kanske i the good old days på någon 740. Men som du säger om att parkera på en tom parkering så nog är det någon rackare som parkerar bredvid, någon slags inbyggd flockmentalitet möjligen 😆

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag kan ge ett tips i detta sammanhang, ta ALDRIG med bilen på färjan Helsingborg - Helsingør...
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Haha, ja vad skadat! Jag väljer också yttersta parkering, släpper ut barn och fru först för att parkera 1 cm från kanten. Stackars barn, dom kommer aldrig bli normala. Har lektioner i om hur man håller i dörrhandtaget och öppnar för att vara beredd på kastvindar etc.

Noterade en liten skrapmärke på framskärmen. Första repan gör alltid lite ont. Speciellt när man inte själv orsakat det.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Parkera fel... alltså dubbelruta
Då slipper du många problem 🙌
sa
275
sarli
I4 m50 G26
...eller sura bilhatare som drar kundvagnen längs hela sidan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, att "fulparkera" som att täcka två rutor eller liknande, kan skapa värre problem än det "löser"...

Har faktiskt läst om att man har gjort vetenskapliga studier på att människor tenderar att "klumpa ihop sig" på parkeringar och att många hellre väljer en parkeringsplats jämte en annan bil även om den står "långt bort" i stället för att välja lediga parkeringsplatser närmare, om det saknas bilar nära de lediga rutorna.

Man får försöka vara lite taktisk och undvika att parkera jämte vissa biltyper och då i synnerhet halvrisiga sådana med barnstolar...(har själv barnstolar i våra bilar men försöker ändå undvika sådana ekipage när vi parkerar BMW:n i synnerhet).

Men man kan ju tyvärr aldrig gardera sig 100% då t om "nya fina bilar" kan slänga upp dörren (en kompis till mig fick en fet buckla/repa i ena dörren av en fet ny Merca-SUV en väldigt blåsig dag - givetvis var den bilen spårlöst borta när han skulle hämta sin bil...) och det finns inte heller några garantier att bilen man parkerar jämte kommer att stå där hela tiden man själv är parkerad - den kan vara ersatt av en riktig rishög med två barnstolar när man kommer ut på parkeringen och ska köra iväg...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Brukar försöka ställa mig längre bort på parkeringen, gärna där det är tomt på bilar.

Ett annat alternativ är att försöka parkera brevid en finare BMW för jag räknar med att han är lika försiktig som jag är med min bil. Dock är detta mitt sekundära alternativ.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ytterparkering eller långt bort om det är "finbilen". Hur som om det är "fulbilen"

AlexanderK "Ett annat alternativ är att försöka parkera brevid en finare BMW för jag räknar med att han är lika försiktig som jag är med min bil. Dock är detta mitt sekundära alternativ." +1
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Ja, det är faktiskt en befrielse att ta fulbilen.
Det är psykiskt jobbigt att parkera bilen! Bäst är fickparkering med risk för bara kofångare men se upp för dragkrok...

Jag försöker att hitta stora p-fickor och alltid stå mot passagerarsida på andra bilen och att det inte är barnstolar i bilen bredvid! Har funkat i 18 år utan skador!
Parkerar alltid längst bort dit ingen orkar ta sig. Min stora skräck är styvmoderligt behandlade silvriga v70's med disney-solskydd, finns många sådana.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Uppfriskande att det är fler som tänker sig för hur och var man parkerar . Är ju lite falsk trygghet att parkera bredvid en "ny fin" bil som Johan är inne på då det tyvärr inte är en garanti då den naturligtvis kan flytta på sig och att en risig bil kan parkera där istället.

Tror dock att det handlar om att riskreducera och att det är bättre att parkera strategiskt för att undvika skador. Kanske helst att ta "fulbilen". Men kan vara frustrerande att behlva göra det också då iaf jag hellre åker med min fina bil. Hade oturen att få två parkeringsskador under två dagar. Uppskrapad i hörnet på fronten och även lyktan vart skrapad. Dagen innan hade någon backat in i bakänden med ett mindre jack och lackskada. Hyfsat less när försäkringsbolaget påstår att dä det inte finns ett vittne så är det svårt att få slippa betala hög självrisk. Givet så ska man betala den också när någon tjomme kör på en.

Kanske en klok idé att fälla ut dragkroken men ack så oestetiskt 😏

Det där med att instruera och släppa av barn och ge lektioner kan även jag känna igen mig i. Men det är inte alltid enkelt att vara pedant 😉

Haha sura bilhatare finns en del av, griniga typer som nödvändigtvis ska klämma sig förbi för att ta enklaste kortaste väg till fordonet som tar dem från punkt A-B, skitsamma vad som kommer ivägen liksom 😎

Håller mig också ifrån Volvos eller vilken bil det nu är med glada disney motiv på solskydden. Har barn själv men är noga med att förklara att man går ut försiktigt när man parkerar.

Hade vart gött att ha sådana gummilister på sidan som förr att slänga på när man parkerade 🤔

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Så att man kan öppna dörren, dvs inte bredvid nån annan bil.
Går hellre extra för att slippa åla sej in...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Undviker att parkera bredvid coupe modeller med enorma dörrar och sunkiga bilar oavsett fabrikat. Försöker hitta en plats där bilen står ensam utan "grannar"
Finns ofta platser utan bilar på sidorna om man letar lite, eller så går det att parkera motsvarande nånstans utanför parkeringsområdet, eller om det är riktigt gott om plats kan jag dubbelparkera.

Att bara parkera långt bort hjälper inte då det bara påbörjar en koloni med bilar, innehållande 100% marodörer.
Visa användare
149
dre
F31 320d -16
Parkerade igår bredvid en handikapp plats och ställde mig på linjen till denna för att få utrymme till parkeringen vid sidan av, de är oftast tilltagna för typ två bilar så då tänkte jag mig ha sidorutan att riskera. Kommer ut från affären så har det givet parkerat en sunkig old school japanare som sneddat in i min ruta med framhjulet pekandes mot mitt. Kunde precis klämma mig emellan. Sätter mig i bilen, då kommer en äldre tant svängandes som en pendel med matkassar bakom bilen som måste ha snuddat bakpartiet. Slänger upp bagageluckan och hivar in påsarna. Backar då raskt bakåt precisför att undkomma att tanten med kraft slänger upp dörren så den studsar tillbaka mot hennes kropp. Vete fan om hon vart en gammal kulstötare eller vad men hoon hade kraft och var duktigt explosiv.

Nära ögat upplevelse, verkade ha noll kontroll över sina lemmar 😅

Transocean
Ställer aldrig bilen i en p-ruta utan parkerar längs väggen, utanför varelevereringen (dock så att jag inte står i vägen för eventuella lastbilar) eller på en annan ospecifierad plats. I nödfall dubbelruta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.