|
|
|
|---|---|
|
Haj Har konstaterat att min gamla batteriladdare inte verkar fungera (trafobaserad). Har därför köpt en ny från Jula (C-tek kopia) dock verkar inte denna fungera bättre. Har sett i någon BMW manual att man inte får använda någon annan laddare än BMW orginal?? finns det någon orsak till detta eller är detta bara vanligt "i för all att? Har försökt ladda både mot hjälpstart polen i motorrummet och direkt på batteriet i bagageluckan! Men laddaren går igenom sin testprocedur för uppstart och markerar batteriet som helt urladdat och det ser sen ut som den laddar men nivån i batteriet stiger aldrig. Dessutom, om jag mäter laddningen efter uppstartproceduren så laddar den ur batteriet med 10A, Blir lite undrande om detta är någon form av att belastningstesta batteriet eller vitalisera detta eller om det är den nya laddaren som löper amok!?!?! Så frågorna är vist måste gå att ladda en BMW med en vanlig batteriladdare? Och vist är hjälpstartpolen i motorrummet och batteriet direkt sammankopplade utan någon elektronik? Bilen är en E93/N54-08 (335-Cab 2008) ----------- Joakim E | |
|
Hur mycket ström ger batteriet när du mäter på polerna? Hur gammalt är batteriet? Laddar du det regelbundet även under ev. vinterförvaring? Gör ett belastningstest (de flesta seriösa verkstäder/reservdelshandlare och vissa bensinstationer har sådan mätare) på batteriet för att få svart på vitt hur det mår - det kan vara sopslut eller fått intern kortslutning. BMW skiljer sig inte från andra moderna bilar. BMW:s "egen" batteriladdare är en C-tek-laddare med BMW-logga på. Det som kan vara viktigt är att man inte använder gamla oreglerade "transfomator-laddare" då de i värsta fall kan ge skador på bilens elektronik - laddar du med sådan direkt på batteripolerna och har kopplat loss batteriet från bilens elkrets, är det givetvis ingen fara för bilens elektronik, dock kan en sådan laddare "koka sönder" ett batteri om man är oförsiktig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan menar nog vilken spänning batteriet har. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har inte testat batteriet! Det som har hänt är att multiremen slitits av och jag tänkte försöka köra till verkstan och tänkte ladda innan dess, så det finns inget problem konstaterat med batteriet, snarare tvärt om. Laddning och urladdning fungerar utmärkt (så länge remmen är hel) just nu nu fungerar dock bara urladdning:-P En fråga till, om jag kopplar bort batteriet, behöver jag göra någonting efter återinkoppling (lås, fjärrkontroll, radio eller annat?) ----------- Joakim E |
|
|
Sverige, faktiskt både och...både spänning och ström är intressanta värden... En batteritestare ger besked om båda värdena och även ungefärlig procentuell kvarvarande kapacitet i batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om batteriet inte tar laddning är det ju något knas med det - i bästa fall är det bara urladdat så laddaren inte startar laddningen. Men det kan även vara trasigt... Hur gammalt är batteriet? Brukar du ladda det regelbundet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag nämnde tidigare fungerar batteriet utmärkt! Men jag lyckas dock inte ladda det men den nya laddaren, jag vet dock inte laddstatus på det just nu, laddaren har stått på i 24 timmar och markerar fortsatt urladdat men samtidigt 12,2V har för mig det stod 11,9V i går kväll efter jag kört hem utan multirem. Och bilen har startar alldeles utmärkt igår kväll likväl som idag! Får kanske krypa till korset och byta laddaren till en äkta C-tek i morgon, vet att att dessa intelligenta laddar tidigare haft problem att starta laddningen om spänningen varit för låg vid början av laddningscykeln (tycker dock inte det borde vara problemet här)! ----------- Joakim E |
|
|
11,9 Volt = helt urladdat batteri med stor risk för haveri i batteriet... Du hävdar att batteriet fungerar utmärkt, men hur vet du det? I mina ögon är batteriet sopslut utifrån vilka fakta du presenterat. Här får du en enkel tabell över batteriets laddningsstatus - spänningen säger dock inte allt, man måste egentligen mäta syravikten eller köra ett test via en specifik testapparat för att få bättre koll: 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Ovanstående mätvärden ska ske vid +20 grader C, högre batteritemperatur ger högre mätvärde och kallare batteri ger lägre mätvärde vid en specifik procentuell laddning - har för mig att man får kompensera med ca 0,1V per 10 grader C uppåt eller nedåt i temperatur. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låt laddaren sitta på, har du kört utan generator så är det rätt tömt, inom 2 dagar bör den indikera fulladdat. Dock bör du testa batteriet, man brukar kunna låna en där batterier säljs tex mekonomen. C-tek är lite överskattat, andra laddare gör jobbet lika bra. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller bara med Johan. Byt batteri. Ett batteri som varit helt urladdat och inte tar laddning går aldrig att få tillbaka kapaciteten i. Koppla loss batteriet från bilen och försök ladda det. Varför hoppade remmen trasig generator med kortis i som kortsluter batteriet ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Så första problemet löst, bytte laddaren till en lika dan! Nu laddas bateriet även om det verkar gå långsammare än vad jag förväntade mig, nu uppe på 13,6V och 80% enligt dispayen, men jag har ju kört hem (1 timme utan multirem och försökt ladda med en bateriladdare som laddat ur batteriet :-P ). Så åtestår frågan om jag ska försöka montera multiremens skälv eller vänta och åka till verksatan (som naturligvis har sommarstängt). Det är dock 3'e gången remme slitits av på mycket kort tid, verkstan har bytt löprullar, och någon form av spärrulle men detta har inte hjälpt. Har inte haft några missljud efter sista bytet men plöstligt efter ett lite kraftigare gaspådrag märker jag att något hugger till under någon mllisiikund efter jag släpt gasen, detta släpper dock lika snabt som det kom men efter ett antal hundra meter (eller kanske lite mer) hör jag hur remen rasslar till och servot försvinner! Så frågan är vad som kann förosaka ett fel som detta, verkstan har försökt kolla allt som hänger på multiremmen utan hitta något som verkar glapp/felaktig eller inhållande dåliga lager! ----------- Joakim E |
|
| Kolla hjulet till generatorn, om de bytt alla löphjul och remspännare i övrigt. | |
|
Laddare - jag köpte vanlig enkel på bensinmack som har 4 dioder som lyser beroende på om laddström är 1A,2A,3A eller 4A typ. Så man ser när laddning startar att kanske 2-3 dioder lyser och sedan går mot 1 bara osv efter hand. Väldigt praktist. Remmar - spänner man remmen överdrivet mycket lär den väl slitas fortare, förutom att slita hårt på lager till generator osv. |
|
| Det går ju inte att ställa remspäningen, det är en fjäder med konstant tryck, ibland är det en hydralisk släckare. | |
|
Delorian!! Du nu kanske jag är en riktig idiot men åsyftar du lagret till generator, för hjulet i sig skälv är det väl knappas fel på eller? ----------- Joakim E |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hjulet på generatorn är ett frihjulsnav som om frihjulet går sönder fastnar i låst läge så kan remmen hoppa av vid belastning. Om man snurrar lite på hjulet så ska det löpa fritt om man håller emot. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vill bara uppdatera med senaste upptäckten! Innan semestern lämnades bilen utan laddning, laddaren hade då varit inkopplad flera dagar i flera omgångar men aldrig kommit upp i mer än 80%!! Nu efter semestern kopplades laddaren in igen och lämnades för 12 timmar men denna gång gick den till 100% utan problem!!! ----------- Joakim E |
|
|
En indikation på dåligt batteri jag upptäckte var - motor avstängd och fönsterhissar inte funkar helt, eller segar betydligt mot normalt. För mig stannade de halvvägs och flera försök för att gå hela vägen. Fräscht batteri då går det hela vägen, om än långsammare - om motorn+generator laddar. Näst startmotorn är väl fönsterhissar det tyngsta elektriskt i motorväg. Frågan är hur din laddare mäter full-laddat? Slitet batteri indikerar nästan fullt, men det säger slurp så fort man belastar. Byter man var fjärde år oavsett - har man förmodligen kraft även en kallare vinterdag. Så som Johan B nämnt - syratestare är bra. Har du ännu efter flera månader inte fungerande generator? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.