AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.345

Vibrationer M5 E39 -00

Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Bilen i fråga är en M5 E39 -00 som gått ca 20300mil.

Jag har problem med vibrationer i hastighetsintervallet 105-140km/h. Dessa kan kännas i förar- och passagerarstol, golv och ibland lite i ratten.

Det är inte så obekvämt att det inte går att köra bilen, men ack så irriterande när man vill få den rulla jämt.

Reparationer som nyss är utförda:
FRAM: Alla länkarmar, stabstag, styrleder och mittre styrarmen som förbinder styrlederna samt topplagringar fjäderben.
Balanserade och fräscha hankook däck.

BAK: Alla länkarmar inkl. powerflex i de stora bärarmarna(trailing arms). Och den nedre kulleden under hjullagret samt integralledarmarna. Nya Hankook däck monterade o balanserade.

Övrig info:
- Inga missljud
- VF stötdämpare hade dålig returkraft (utan fjädern monterad). Orkade bara upp halvvägs.
- Inspekterade en av de fyra stora bussningarna(silentblock?) som ansluter mot stommen och den såg fräsch ut.
- Vibrationerna uppstår även vid rullning i frikopplat läge.
- Provat med olika däcktryck utan skillnad.
- Provat med andra däck och fälgar utan förbättring.

Är det någon som har några idéer hur jag kan gå vidare med min felsökning?
Tacksam för era synpunkter.

Mvh
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Se över stödlagret till kardanen samt hardyskivan.
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Tack för input. Ska kolla igenom de två. Men både lagring och hardyskiva är utbytta för ca 5000 mil sedan. Bör vara något annat tänker jag. Läser jag runt på AP verkar E39 vara extremt känslig.
...en av mina käpphästar....förvissa dig om rätt nav diameter på fälgarna.....
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Håson, Det är originalfälgarna som är monterade.
Några fler idéer?
Den dåliga fjädern vänster fram kan inte orsaka detta?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Motor-, växellåds- och differentialfästen har blivit kontrollerade? Hardyskivan kan slitas väldigt fort om den har blivit monterad åt fel håll.
Od
81
OdiN88
320Ci E36 -95
325Ci E46 -01
M5 E39 -00
Westersund: Ska kolla hardyskiva,motorfäste och till växellådan.
Upphängning till diffen vet jag är hela.
Men kan dessa faktorer påverka vibrationer då de även uppstår när jag inte har växel i? (Dvs bara rullar). Hardyskivan förstår jag då den roterar.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Slitna motorfästen och växellådsfästen kan dels göra att vibrationer från motor och låda inte dämpas lika bra, men också att motor/låda inte sitter i rätt position vilket i säg kan ge vibrationer i drivlinan (dvs inte perfekt 90 grader mot kardanen i alla riktningar).
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Rörande stötdämparna har jag svårt att tro att de orsakar vibrationerna. Har ägt två M5 E39 och tyvärr verkar stötdämparna fram ta slut relativt fort, kring 15000 mil så är det inte ovanligt att i alla fall en är slut vilket även kan höras när man kör över gupp t ex. Kanske inte så konstigt med tanke på bilens vikt ändå och att de börjar bli till åren. Stor skillnad i vägegenskaper när man byter. På de två så hade jag en sliten dämpare fram på respektive exemplar och trots de var de vibrationsfria i framvagnen. Dock fick man kämpa en del för att bibehålla vibrationsfriheten då E39 är känslig på denna front, främst genom byte av länkarmar i och med att slitna sådana gör att symptom från andra komponenter "överdrivs" dvs aningen skeva skivor eller obalanserade däck leder till vibrationer medan de med fräschare länkarmar oftast "dämpas ut".
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du kör i 105-140 km/h och lägger i friläge snurrar allt (motor på tomgång, växellåda, svänghjul, tryckplatta, koppling, kardan, diff o.s.v.) fortfarande bara det att kuggarna i växellådan inte ligger an mot varandra och driver. När är svänghjulet bytt senast? Om det är original dubbelmassesvänghjul finns risken att det har börjat separera. Finns även de som har bytt svänghjul, tryckplatta och koppling som fått vibrationer efter. Kan bero på att sakerna inte är 100% balanserade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog undersöka däcken/fälgarna lite närmare - försök hitta en däckfirma som har balanseringsmaskin som kan mäta "road-force-trycket" på hjulen.
Då ser man direkt om ett eller flera hjul har orundheter/förhårdnader i stommen som ger vibrationer trots att allt är balanserat till 0gr felbalans...orundhet/förhårdnader går aldrig att balansera bort i däcken!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan,

"Provat med andra däck och fälgar utan förbättring."
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Känns som däck/fälg med tanke på friläge och det är kvar...

även om det är kollat - kolla med en helt annan uppsättning som referens.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät "road-force-trycket" så VET du hur läget är!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
111
romff
640i GT -18
Hade liknande problem, det var bromsskivan på ena sidan som klossarna låg på
Började vibrera när den blev varm.
Dagen innan var den besiktigad med godkända bromsvärden men mätta på kalla bromsar !
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Det problemet har jag också haft på en tidigare m5 e39, framok som kärvade, blev bra med ett nytt begagnat ok som jag hade liggandes!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.