AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
900

Skall köpa 7-serie E38, hjälp/tips efterfrågas

Hej, har nu bestämt mig för att det blir BMW 7-serie bil så fort Saaben är såld.

Vad skall man tänka på vid köp av -95-96-97, något speciellt, någon årsmodell som är bättre/sämre?
Import eller Svensksålt?
Skall man "bli rädd" för mer än 20.000 mil?

Vilken motor är att föredra;
728, en underbar sexa är vad jag vet, räcker effekten till automatlåda samt vikten?
740, V8, måste väl vara suveränt?
750, V12? Har dock hört att man ej skall satsa på tolverna stämmer det?

Vad var standard utr i ex. en 740 från -96, har hittat en här på siten som verkar kalas, vill ha TV/Navi/Skinn/tfn/ACC.

Alla tips och råd välkomnas.
Mvh
Jimmy, förhoppningsvis snart en bland Er..

Jimmy
sebbe_bmw
Hej!

Låter bra att du köper dig en BMW..

Har själv haft en 740iA-96, hade den mellan 96-98 och sedan tog pappa över den och sålde den -01..

Den hade gått 16000mil vid försäljningen... Klarar lätt över 20000 om den är välvårdad och servad rätt...
Jag köper alltid svensksålt men visst har du en bil med all dokumentation så borde ju inte import vara ngt problem.

I årsmodell 95 sitter ju gamla V8:an på 4.0 liter.. Så jag skulle ju köpa en -96 eller nyare med tanke på 4.4 motorn och steptroniclådan..

En 728 kan kännas lite väl slö men det är ju en fin vagn i sig.. Med den nya V12:an som kom -95? är det nog inga problem men visst kan kännas onödigt men det är en motor med kraft!

Standard är ju det mesta men Acc och skinn är väl det enda std men de flesta har ju komfortpaketet och då får man ju tfn m.m..

Sebbe
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Bra beslut, tror inte du kommer att ångra dig.

Notera att E38:an finns i två olika versioner; före Sep-98 och efter. Jag vill påstå att den senare versionen är en bättre bil i princip alla avseenden och rekommenderar därför en Sep-98 eller senare starkt. Lättast kan man känna igen dessa utifrån på att de har smalare/tunnare blinkers fram.

Beträffande valet mellan 6:a och V8 finns det en del på: Länk

Jag skulle inte välja V12:an då 4.4 liters V8:an, i synnerhet den nyare med Vanos, är kanonbra och det till betydligt lägre kostnad. Nu får jag väl alla ägare av vinkel-tolvor efter mig... :)

Tips: Använd sökfunktionen då det redan finns väldigt mycket information av det du söker här på forumet allaredan.

Mvh Björn
Tack Sebbe och Balmgren,

I och med att jag är ny på BMW är jag väl även ganska ny här på forumet, sökte runt en del efter inlägget igår och hittade en hel del läsvärt, mycket bra sida ni har för övrigt.

Har nog bestämt mig för att det blir 740, nu skall man väl bara hitta den med 4,4 då också.

Det ger två nya frågor:
Är det alltid 4,4 årsmodell -96 och framåt?
Är det 4,4 motorn som kallas M62?

Kan som kuriosa meddela att Saab inte är direkt lättsålt...

Jimmy
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
740 är en fin bil byggd med hög kvalitet och rätt skött"outslitlig" men ta tid på dig som sagt saaben var ju inte sålt:)Välj en bil med rejäl utrustning,annars kommer du att ångra dig senare.
Det finns en hel del 740 till salu på börsen och mera bil för pengan kan man nog inte köpa idag. Det är ju ingen sparbössa ekonomiskt sett,utan en ganska dyr bil att köra, men åka bekvämare kan man nog inte.
Ett lite ekonomiskare alternativ är väl 735 finns en kanonfin till salu på börsen.
Länk

MVH
Hasso

//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
En annan håller ju också på att leta 740 E38 och har skapat mig denna erfarenhet...
Ta goooood tid på dig, det dyker hela tiden upp bättre och bättre alternativ. Import eller svensksåld spelar mindre roll tror jag, det är ju historiken och skicket som avgör.
Det finns heller ingen "prisbild" så man får kolla runt en hel del för att skapa sig en egen. Många kräver alldeles för mycket för sina vagnar.
Personligen har jag börjat snegla åt tyskland, då det inte verkar finnas en bil i sverige som passar mina krav...

/Per
///M, Dela gärna med dig av den erfarenhet under resans gång, vad jag redan märkt är precis som du säger att det verkar inte finnas någon fast prisbild utan det verkar sväva relativt fritt. Har också märkt att det hela tiden dyker upp nya objekt så att ta god tid på sig verkar mycket klokt.

Har också tittat lite på tyskpriserna och visst verkar det finnas de som är bra där.

Vad tror du/ni spontant om denna bil:

Länk

Vet inte hur man gör det länkat direkt så ni får ursäkta cut and paste denna gång.
Jimmy
Det är sannolikt en 4,0. Jag har för mig att 4,4 motorn kom 3/96.

/Simon
bi
10
bigpapa
740 ia -95
Mycket bra val av bil köpte själv min 740 /95 för ca 3 veckor sedan har alldrig haft en så underbar bil.
MEn vad som hände mig var att nu går den bara på 6 cylindrar men jag tror att det bara är tändstiften eller ventilerna ska åka till verstad imon så det blir fixat. Har väl varvat den för ögt när den var kall INTE BRA AV MIG MEN DET ÄR SVÅRT ATT LÅTA BLI NÄR MAN HAR LITE KRUT UNDER HUVEN :-)
Hoppas att du hittar din bil så kommer du oxo gå runt och vara glad hella dagarna :-) LYCKA TILL
Scheckheft
Hej, Hoffa - spontant skulle jag inte köpa en sjuserie utan skinn. Svårt att få den såld sedan. Och skinn hör till en lyxbil. Kolla även BMW:s begagnatbörs:
Länk

/Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.