AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.985

[E39] Batteri biltema 100Ah 860cca

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Hej, funderar på koppla in ett nytt 100Ah 860Cca batteri från biltema. Ett sånt här: Länk

Eftersom biltemas system föreslår 75Ah på min bil e39 530iA touring, så blev försäljaren osäker. Är det någon som har erfarenhet av detta batteri?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem med själva batterimodellserien, har själv ett sådant till min vinter-räzer (dock 62Ah då det räcker gott och väl).

Är dessutom 4 års garanti så inga problem om det mot förmodan skulle strula (fast 99.99% av alla batterier som blir svaga / går sönder är pga "yttre omständigheter" som problem med generatorn, tjuvström, defekta anslutningar och inkopplingar, ogynnsamma körprofiler med mera med mera).

Sen om du verkligen behöver ett 100Ah är ju en annan femma. Men ju modernare bil, desto större batteri vill man generellt sett ha. Fast min sommar-räzer (120i -06) går självklart mot strömmen med ett BMW Original batteri på 46Ah :-)

Om du väljer ett så stort, se då till att det får plats i batterihållaren. Samt såklart kolla upp att du köper rätt polkonfiguration (men det är bara att välja samma polkonfiguration som Biltema-systemet rekommenderar).

Det är annars inga problem att montera ett batteri med större Ah än vad som brukar sitta där. Det man bör ha i åtanke är att generatorn ska hantera det, men det ska inte vara några problem här. Däremot om du tänker dig en bil med massa andrahandsutrustning som drar mycket ström (både med motorn av och på) och för att kompensera för detta så kopplar man även in ett enorm stort batteri på 140Ah eller 160Ah. Då kommer generatorn att kämpa (dels för att ladda upp det stora batteriet som antagligen laddats ut en hel del när motorn var avslagen pga de stora förbrukarna) och samtidigt måste ge ström till det stora förbrukarna som är igång när motorn är igång.

E39 530i/540i hade original runt 70Ah-90Ah batterier, så ett 100Ah är inget enormt avkliv från vad som normalt sitter i en E39.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Tack för svaret.

Ja, jag har en eftermarknadsstereo som tar en del ström samt brukar lämna en bluetooth OBD-läsare i som "tjyvdrar" om jag lämnar bilen för länge.

Var därför jag tänkte öka på till 100 från tidigare 85 (som jag dessutom ej vet åldern på). Generatorn är för övrigt nybytt.

Sedan, dessa batterier ska de kopplas in på ventilations-röret? Vet någon hur de ska kopplas isf?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, låter rimligt angående öka upp lite i Ah (du får ju lite mer "buffert" så att säga när bilens motor inte är igång). När motorn är igång så är det ändåså generatorns "storlek" (dvs kapacitet) som sätter begränsningen (oavsett hur stort batteri man har).

Nu brukar det sitta typ 120A generatorer i dessa E39'or och det räcker för de vanligaste modifieringarna.
Men om man hade en riktigt gammal E30 från tidigt 80-tal med en 65A generator så får man vara försiktig med hur mycket man kopplar in (oavsett batteristorlek - för om prylarna och bilens övriga funktioner drar mer än vad generatorn kan producera så kommer ju batteriet inte att laddas upp utan det blir tvärtom att batteriet dräneras fastän motorn är igång och man är ute och kör).

I princip alla moderna batterier är förslutna (dvs de återvinner den gas som bildas och därför ska det inte behövas fylla på vatten på dessa batterier och på de flesta så kan man heller inte göra det) - är mest om batteriet laddas extremt mycket eller överladdas och det bildas för högt tryck så släpps gasen ut (bland annat vätgas). Om nu detta skulle inträffa (vilket är ovanligt men om generatorns laddregulator går sönder så kan batteriet laddas med på tok för hög spänning vilket inte är bra för batteriet) - så vill man undvika att den här gasen samlas i något litet utrymme (just för brand/explosionsrisk). Därför kan man koppla in en liten plastslang och leda ut eventuella gaser utanför bilen. Bara återanvänd det som sitter där nu helt enkelt.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Gamla batteriet var inte ikopplat, har bara slangen, ingen koppling. På biltema fattade de typ inte vad jag pratade om. Lol.

Finns 2 hål på batteriet, ett på vardera sida. Frågan är om det räcker plugga in ena sidan om man har en koppling eller om man då måste täta på andra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Täta ena hålet, men det brukar följa med pluggar när man köper batteriet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Som sagt de fattade inte vad jag pratade om på biltema. Får gå tillbaka och prata med någon annan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eller så går du in hos en mer professionell reservdelshandlare eller en verkstad, så får du säkert en plugg av dem...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
K2
348
K2
523i -97
Litet gammal tråd men kan bara verifiera att det fungerar utmärkt med Biltema-batteri på en e39.

Här är det nya ersättningsbatteriet från Biltema på laddning, ett riktigt monster enligt spec med 100 Ah och hela 860 A kallstartsström vid -20C! Kraftigare än originalbatteriet således och har fin 4-årsgaranti också, blir säkert utmärkt :-)

Länk

Bör tillägga att ersättningsbatteriet från Biltema (vilket motsvarar liknade från Bosch, Varta etc) är litet längre än originalbatteriet på 80 Ah men batteriutrymmet i skuffen på min e39 -97 visade sig vara förberett för att kunna ta den nya längden 353 mm utan några modifieringar, finns förberedda monteringspositioner för batteriklämman. Detta är maxlängd på batteri som passar modellen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.