AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.740

Köpråd: e39 touring

Hej,

I väntan på att rätt e91 335i skall dyka upp är jag behov av en ”brukis”. Har länge haft ett gott öga till e39 och tänkte därför åka iväg och kika på dessa två objekt:

Länk
Länk

Innan jag spenderar en halv semesterdag med att kolla bil tänkte jag höra mig för om någon på forumet har någon åsikt/info om objekten; kanske någon har varit och kikat på bilarna redan?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bägge känns ju lite spontant löjligt dyra speciellt nr 2. Men hitta en helfräsch E39 idag är inte lätt och man får väl betala en slant extra för de exemplaren.
Är ju en mycket bra bil. Åker så gott som dagligen i en 525IM -04 med 32.000 mil på mätaren och går som en ny självklart välunderhållen. Den köptes med trasig kylare och mindre rostangrepp nya sommar o vinterdäck men allt fungerar för 5000 kr,

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Den sista känns ju rätt dyr, inte ens sportstolar
"Original" skriver dom men svarta njurar och svarta emblem är EJ original och skitfult enligt mig

Kolla efter rost i bakluckan och under domkraftsfästena, jag kan nästan sätta mitt liv på att det finns rost där. Annars är väl E39 en evighetsmaskin
Tack för input.

Håller med att de är lite dyra (framförallt den senare). Den första har nyligen sänkts från 59’ till 45’. Ringde och pratade med handlaren och tydligen var hela (!?) bilen omlackad. Känns ytterst tveksamt att man gör ett ordentligt jobb med lack och säljer bilen för det priset.
Känns som onödigt mycket pengar för en bruksis? Nr 2 bör ju vara mer eller mindre i mint condition med tanke på vad de begär. Synd i så fall att köra som året runt bil som bruksis kan jag tycka.

Om nr1 går bra maskinellt, är välskött, har bra historik och är mer eller mindre rostfri så tycker jag nog att priset på den första är rätt rimligt med prutmån. Fina ex växer inte på träd som Hasso säger.
Hitta en helt utan rost är nog svårt, om ens möjligt? Dörrar, skärmkanter, trösklar och tanklocksbrunnen är andra klassiska ställen där rosten brukar kika fram.
Kolla på begagnatguiden i menyn här på AP med för fler råd å tips. Kör du mycket stadskörning rekommenderar jag manuell, då automaten drar i a f 2-3 deciliter mer/mil.

Tyvärr är det väl så med att många E39or på annons haussas upp mot verkligheten beroende på säljare/handlare. Vet inte hur många jag varit och tittat på där det utlovats "rostfria" objekt där det bara var att vända i dörren.

Lycka till!
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Har en E39 touring som varit familjens bruksbil fram tills idag. Ska sälja den då jag köpt en 550i -07.
Är en 540i -97 Panamabraun metallic (den har 4,4l V8an utan vanos = mindre krångel och roligare karaktär än LCI modellernas motor) Välservad bil då den varit min bruksbil sen 2012.
Finns några fel på bilen, men har gått igenom besiktningen utan trubbel de senaste åren. Det största felet är att automatlådan håller på att ge upp. En utbytes går att få tag på skroten för ca 4000kr, men jag orkar inte lägga ned tiden på att byta den.
Är du intresserad kan du få den till en billig peng, sen byter du lådan och åker gött i en välutrustad gammal lyxbil. ( maila nisse977@hotmail.com )

Som tidigare sagt så skrivs många gamla E39or upp av säljarna, klart det finns fel på gamla bilar! Säljarna försöker oftast bara tiga om felen för att få så mycket som möjligt för bilen.

__
Nils Ljung
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har exakt samma erfarenheter som NGV11.

Men främst, jag tycker man bör ha en reparationsbudget på 10-20 papp per år och räkna med att göra mkt själv, mycket gammal plast som kan paja, kylare tex och en hel del enkla standard- och slitagefel som kommer med mil och år. Utöver det som nämnts här plus begagnatguiden så kan du räkna med att det kommer dyka upp småfix regelbundet men även större kostnader kan trilla in när du helst inte vill. En lampa här, en plastbit där, stenskott, begynnande rost, plastclips pajar, luftbälgar, fläktmotstånd, gummidetaljer och plast som torkat och går sönder, vattenläckage, lister som knarrar, trasig bakrutetorkare, små oljeläckage lite här och där, airbaglampa som lyser osv.
Men som GDS finns lösningar till det mesta i det här forumet och på youtube och många av grejerna är av karaktären att det är din egen perfektionism som avgör om det är lönt att göra något åt det. Sedan är väl frågan hur mycket som servats på bilen av tidigare ägare och hur länge du själv kommer behålla den som avgör om/hur många av dessa saker du kan få uppleva.

Men, räkna med att ha råd med en reparationsbudget speciellt om du lägger ut upp mot 60 papp, så kanske du inte räknar med att serva för 20 tusen första året, men det kan definitivt ske.
Autodoc är din kompis för bildelar, tajma in de dagar som de kör 19-21% rabatt. Brukar va ngn dag i veckan. Kolla även de utländska varianterna i tyskland eller england som ibland är mycket billigare än svenska sidan.

Bilarna är helt underbara när de är hela, så sköt om den om du hittar ett bra ex. Om du planerar köra "slut" på den så köp en med mer rost till mycket lägre peng tycker jag.

Mycket svårt att hitta bra ex numera, speciellt rostmässigt, komforten slås knappt av nyare bilar om du har ett fräscht ex så jag tror att det är anledningen till att de hyfsade exen nästan ökar i pris och det är möjligt att ha dessa utgångspriser. Misstänker att den som sänkts med 15 tusen har något problem, antagligen gömd rost (eller så är det rädslan för det som ej fått den såld) med tanke på att hela lackats om. Kan vara slarvig omlack också med rinningar osv. Men svårt att veta utan att ha tittat på bilen och provkört. När man kört några e39 börjar man kunna känna skillnad på hur de "ska" kännas tycker jag. Även en sliten e39 känns ofta bättre än en annan bil av motsvarande ålder.
Instämmer! De finaste exemplaren säljs oftast inte utan körs slut på. Min har jag snart bytt ALLT runt om och det kommer självklart upp nya saker i alla fall. Största lyftet för mig kom med nytt svänghjul och kopplngssats! Bilen kändes ok innan men nu kände man hur fint den gick som ny!

Var beredd att lägga pengar på reparation löpande och du har en underbar bil!
Jag har ägt en 3-4st 540 e39or,och det har kändes som att jag la ner lika mycke pengar som jag köpte dom för och ändå blev det inte bra nog.Men till sist så hittade jag en svensksåld 540 som bara hade gått 5500 mil vilket jag tror är unikt här i sverige,den var riktigt dyr men den håller fortfarande nybilskänslan kvar,har bara hittat en i tyskland som gått mindre (3800mil) en 540-00 M-sport,den skulle dom ha 175000:- för Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.