AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.516

Alla BMW fixar visst E10-bensin - men sen då?

Ni
958
Nip
320i-04
Hej

Kollat lite och vad det lider införs kanske E10-bensin, 10% etanol och enligt lista jag kollade skall alla BMW fixa det så länge oktantal hålls som är min för motorn.

Det är väl 95 oktan på min E46 förmodar jag, kanske ännu lägre på senare. Kanske någon annat vet?

Men enligt Svenska Petroleum och Biodrivemedelinstitutet skall det föregås av ordenligt informationskampanj till konsument.

Källa:
Länk

Kolla sedan på miljöpartiets mål - inget fossilt efter 2030 hur nu det skall gå till:
Länk

Det är väl inte troligt att resten av riksdagen hänger på samma panikåka som det gänget - men ändå något att ha i bakhuvudet.

För några år sedan var det 50% förnybar inblandning i bensin som gällde till 2030, med start 2020 med 20% inblandning. Har inte hört något på senaste men skall väl gå ännu fortare om det är fossilfritt 2030.

Här en intressant artikel från regeringen att från 1 juli 2018 införs reduktionsplikt fossilt:
Länk

Så 50% till 2030 är aktuellt som det verkar.

Från artikeln "Du som tankar din bil eller annat fordon kommer inte att märka några större förändringar. Förslaget riktar sig till bränsledistributörerna, som åläggs att blanda in biodrivmedel i den bensin och det dieselbränsle de säljer. Redan i dag finns det till exempel dieselbränsle med upp emot 50 procent biodrivmedel som kan användas i alla dieselbilar. Det finns andra regelverk som säkerställer att drivmedel som säljs på mackar uppfyller sådana kvalitetskrav att bilar kan köra på dem utan att lida skada."

Någon som vet hur det skall gå till - finns det tillsatser så att vanliga bilar kan tanka som vanligt?

Här från Energimyndigheten:
Länk

Till 2020 skall reduktion vara 6% till - om detta är E10 då, vet inte.

Reduktionplikten - år för år hur mycket det blir:
Länk

Jag är pensionär och har inga pengar att köpa ny bil i alla fall. Det blir att skrota min 2004 kanske tidigare än jag anar. Och då utan bil resten av pensionen(är 64 nu).
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
För att lyckas med 100% förnyelsebart så behöver man utveckla syntetbensin som är gjort på tallolja eller liknande förnyelsebara ämnen. Tex Preem har gjort detta i flera år, både på bensinsidan och dieselsidan Länk Detta är ett bränsle som är identiskt med klassisk petroleumbaserad diesel, men framställt av förnyelsebara ämnen.

Finns många andra försök som pågår, bla använda alger för att producera bensin och diesel, men dessa är fortfarande i tidigt experimentstadie.

Vad gäller etanol, som är ett annat bränsle (annan typ av bränsle), så funkar det att blanda i upp till ungefär 10% i bensin utan att modifiera motorerna, men över det så medför det större ingrepp. Därför är det inte troligt att vi den närmast tiden kommer se större inblandning än 10% i fossilbränslet. Så det kommer finnas bränsle att köra även lite äldre bilar på även framöver.

Däremot så kommer priserna på fossilbränsle att stiga kraftigt kommande år, det är otvetydigt och ofrånkomligt då skatterna kommer att automathöjas mer och mer för varje år som går.
Ni
958
Nip
320i-04
Tack för kommentar.

Jo, jag såg också att Preem hade något med 16% förnybart, där 5% etanol och 10% nafta och sedan något annat. Och skulle kunna tankas i alla befintliga bilar(förutom de som kör på akrylatbensin då).

Så den press som är driver kanske på att vi får något som funkar.

Men man undrar ändå över katalysatorprocessen om det blir samma och den inte förstörs.

För min del spelar priset ingen roll - de kan fyrdubbla priset om så är - typ upp till vad olivolja kostar per liter. Jag kör inte jättemycket, men det är stor frihet att ha bilen när man väl använder den.

Men såg också att CircleK lade ner sitt 95 miles oktan med 15% förnybart nu 1 juli - då de hade skatteproblem att få vettiga priser. Så myndigheter ställer till det också verkar det.
Länk
Transocean
Kör en gång i mån Oslo Düsseldorf t/r , tankar alltid Arals 102 när jag är nere. Den har ingen bioetanol alls; däremot eter :-)
Länk

Funkar klockrent på min Mosselman trimmade B48 i alla fall, motorn får 20 hästar extra jämfört med samma motor som körs med normal 98 oktansoppa. Sa pojkarna på Mosselman efter dom bänkat min bil.

Ni
958
Nip
320i-04
Tack för det - all sådan info bidrar till att minska min hybris över bränsle i framtiden. Kreativiteten är stor verkar det att hitta ersättningar.

Man undrar dock över olika tillsatser vad de har för inverkan på saker som gummibussningar/tätningar osv. Vissa ämnen har ju uttorkande effekt.

Bildas ämnen som förstör cat osv?

Körde någon tank per år på Shell Super<något> och det gav ju lägre förbrukning klart märkbart. Om det var miljögrejer tvivlar jag dock på.
Transocean
Tankar man det dyraste kan man sova gott tror jag. Biogrejor ger inte lägre förbruk; snarare tvärtom.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Man behöver skilja på "olika kemiska ämnen" som skall vara mer miljövänliga och "ämnen som är identiska kemiskt sett" men framställda på olika sett.

Etanol är ett exempel på olika kemiska ämnen som då även har olika påverkan på material etc.

För att fortsätta med Preem-exemplet så är deras Evolution-diesel en helt vanlig diesel, kemiskt sett, men framställd delvis av tallolja. Denna diesel skiljer sig inte från annan diesel och påverkar därmed inte andra material annorlunda än vad vanlig petroleumbaserad diesel gör.
Ni
958
Nip
320i-04
Man undrar ändå hur det verkligen funkar.

Hört talas om att de som kör på rapsolja t.ex ger en speciell lukt på avgaser - och då är det knappast identiskt med diesel. Inte så trevlig lukt vad jag förstod.

Men att en diesel ändå kan köra på det - eller krävs modifiering eller speciell programvara i bilen som kan justera allt så den förbränner bra?

Och inte orsakar klogg i partikelfilter och vad det nu finns för något?

Bensinar kräver väl speciellt anpassad motor för E85 vad jag förstår. Även om några vildhjärnor för sådär 15-20 år sedan påstod sig ha sats att modda vilken bensinare som helst.

Sedan är det väl något med HVO eller hållbarhetskriterier att det tillverkas av förnybara ämnen men kanske inte bäst för miljön ändå utsläppsmässigt.

Om något är identiskt kemiskt med fossil bensin - så blir ju inte CO2 bättre direkt. Bara att det i alla fall är förnybart då möjligen.

Snårigt....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är skillnad att tillverka drivmedel av skog/växter som man skördar nu i förhållande till fossila råvaror - då blir det förstnämnda koldioxidneutralt då växterna har sugit upp CO2 under sin tillväxt och vid nyplantering av dylika växter suger de upp CO2 på samma sätt. Fossila råvaror tillför bara CO2 vid förbränning nu...

Sedan är det tveksamt om alla BMW tål E10....när den standarden skulle införas i Tyskland var BMW en tillverkare som styvnackat hävdade att deras motorer inte var anpassade/tålde E10...efter kraftfulla påtryckningar av Tysklands miljöminister backade BMW och hävdade att det gick bra med E10 även i deras motorer.
Sedan är väl E10 en rejäl flopp i Tyskland om jag har förstått det rätt - det är väldigt få som tankar den soppan alls.

HVO är en syntetisk diesel som har många bra egenskaper och inga negativa rapporterade (förutom liiite lägre energiinnehåll; ca 2-3%, men det kompenseras förbrukningsmässigt i viss mån av bättre tändvillighet)- det enda som gör att HVO inte klarar standarden för "diesel" är att densiteten ligger precis under angivet viktintervall för dieselbränslet, alla andra mätparametrar (inklusive viskositeten) är inom rätt intervall. Tändvilligheten är väldigt bra vilket ger bättre kallstartsegenskap och mjukare motorljud, och HVO genererar mycket mindre sotpartiklar och ger generellt lägre utsläpp än vanlig diesel eller RME. Hur stor den totala miljöpåverkan är vid tillverkning har jag inte kunskap att uttala mig om.
Scania och Volvo har gjort mycket omfattande laboratorie- och fälttester under många år och de har inte upptäckt några negativa effekter alls på vare sig motorer eller kringutrustning som tankar, pumpar eller avgassystem (inklusive avgasrening av olika slag), tvärtom har de bara positiva erfarenheter av HVO.

RME är en helt annan sak där man får fram estrar ur rapsoljan - det är en produkt med en del positiva men också negativa egenskaper - främsta negativa egenskaper är väl att den är aggressiv mot vissa gummidetaljer i bränslesystemet och att det kan ske bakterietillväxt i tankarna som sätter igen bränslesystemet.

Syntetisk bensin är ungefär motsvarande mot HVO

Etanol är som sagt en annan produkt än bensin och har en del positiva men också en del negativa egenskaper - den främsta negativa egenskapen är väl kanske att det går åt mycket energi att framställa och då blir den totala miljöpåverkan rätt stor trots att den marknadsförs som "miljövänlig"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
J-
534
J-A
325i T -08
Många hävdar att felbehäftade N53 inte klarar av dagens 95 oktan.
Hur ska det då gå med E10.

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
HVO, hydrerad vegetabilisk olja. Stor del slaktavfall.
Länk

I Brasilien kör de med E22...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
HVO kan tillverkas av slaktavfall eller vegetabilisk råvara - slutprodukten blir likadan...

Största kritiken mot HVO är när/om den tillverkas av palmolja som ger skövlade regnskogar som bieffekt när dessa skövlas för att odla råvaran som ger palmolja...

Tja, det finns bilar som klarar 100% etanol, men de är byggda specifikt för just detta. Låginblandning upp till 5-10% klarar de flesta motorer som är gjorda för ren bensin, utan att man behöver bygga om något i bilarnas bränslesystem eller motorer.
Dock kan etanolen påskynda nedbrytningen av motoroljan (det är därför man rekommenderar halverade oljebytesintervall i bilar som körs på E85) och vissa komponenter som t ex. högtrycksinjektorer kan få problem pga. etanolen på sikt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Etanol och motorolja är lite som vatten och motorolja. Etanolen blandar sig väldigt dåligt med oljan och bildar en emulsion snarare än att tas upp. Så har man en etanolbilen som vardagsbil är det nog ingen dum idé att ha lite tätare oljebyten.
Jag har dock inte haft några sådana problem med min men så kör bara några hundra sommarmil per år mellan oljebytena.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.