|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla BMW fantaster! Har en E36 M3 -95 (S50B30) som har ett väldigt skumt motorproblem som jag inte blir riktigt klok på. Motorn har 2 "lägen" kan man säga. Läge 1: Den blöddrar men har kraft över hela registret och känns pigg. Läge 2: Den blöddrar och är orkerlös på låga varv/tvekar ibland, effekten kommer vid 4500 rpm och uppåt Känns som att vanosen hänger med i läge 1 men i läge 2 är den max ställd och stannar där. Startar jag bilen kall så går den oftast bra och har kraft över hela registret och den fortsätter ha det hur långt jag än åker. Startar jag om bilen så kan den hamna i det andra läget där den känns riktigt orkeslös på låga varv och den tvekar även lite men man känner att den får kraft vid ca 4500 rpm och uppåt (blir kethupeffekt kan man säga). Startar jag sedan om bilen igen så kan den gå tillbaka till förra läget men ibland kan det krävas två omstarter istället för en. Den blöddrar oavsätt vilket läge den hamnar i så i mitt huvud så borde den inte gå optimalt oavsätt vilket läge den är i men skulle det inte vara för just att jag hör blöddret så skulle jag tro att den går precis som den ska i läge 1. Jag ser inget samband mellan vilket läge den hamnar i förutom att den startar nästan alltid i läge 1. Det är lättare att få den att hamna i läge 1 i år en förra året(ja, jag har letat i år efter felet!) men nu börjar min envishet och ork ta slut. Detta är mina tankar och vad jag gjort hitills: Jag har letat efter tjuvluft och avgasläckage men aldrig hittat något. Jag har alltid tänkt att vanosen inte vill vara med ibland eller åtminstone är en del av problemet så jag har bytt dess givare efter vad jag tänkt var rätt ordning, då den uppenbarligen funkar ibland med så har jag inte tänkt att den kan ha kärvat, för den funkar ju utmärkt ibland eller tänker jag fel? det är visserligen lite skallerormsljud över vanosen när jag släpper på gasen så en renovering hade säkerligen inte varit fel men då den faktiskt funkar om jag så åker till kiruna utan att stänga av bilen har detta inte varit aktuellt. Jag får inga felkoder. När jag kopplar ur Lmm så ändrar den tomgång i en halv sekund för att sedan gå normalt igen, kör jag däremot iväg utan Lmm så dör den. Testade att ta bort luftfilteret för ett tag sedan enbart ha en Lmm och då gick den riktigt ur dåligt, verkar konstigt enligt mig då Lmm fortfarande är där? Blir luftströmmarna konstiga in i Lmm kanske om man har helt öppet? Jag har lödigt om solenoiderna utan resultat. Tändstifft är bytta. Tändspolar har jag inte gjort några större tester med men alla grenrör verkar bli lika värma och om en tändspole är kass borde väll inte vanosen lägga av för det? Förra året när jag besiktigade den så fick jag urkassa HC, CO och lambda värden medans den gick igenom med fina värden i år, konstigt att den går igenom trotts att den blöddrar? Detta är bytt: Tänstifft Lmm Kamaxelgivare på både insug och avgassidan TDC-censor Vevaxelgivare Batteri Har ni några ideer på så är jag väldigt tacksam för svar, jag har lite saker kvar med lambda, cat, avgasläckage, jordpunkter men sen är jag helt slut på ideer. Försökt att fundera ut vad som är kasst på symptom mm och inte på måfå men får nog säga att jag misslyckades då jag bytt ut galet mycket nu! bjulunch till den som vet vad felet är! //Robin | |
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter som ett klassiskt fall där packningarna i vanosen behöver bytas ut. |
| Jag kan inte S50B30, men generellt så är det väl sådär motorer beter sig när vehusventilationne är dålig? | |
|
Tacka för era svar! Jag tror att min vanos skulle må mycket bättre av att byta packningarna men kan den skapa just dessa problem att den ändrar gång när jag just startar om bilen? Vet att på min gamla 328 kunde vanosen hoppa igång under färd när den krånglade men det händer aldrig på denna utan bara en omstart kan få den att funka igen. Känns bara som att något elektriskt är inblandat tycker jag? Vevhusventilationen har jag faktiskt inte ens funderat på men låter intressant, glömde skriva att det är öppen vevhusventilation med, kanske kan ställa till det lite? Ska googla runt lite på det och se vad jag hittar! |
|
|
Öppen vevhusventilation=att den inte leder tillbaka ångorna i insuget, eller? Då borde det ju inte vara den det är fel på - eller rättare sagt det är ju fel på den i så fall eftersom det lär vara förbjudet med öppen vevhusventilation på den modellen. Däremot borde den inte orsaka det felet du beskriver i så fall. Eller så kanske det är så att insuget är kalibrerat för att vevhusventilationen skall tryckas in i insuget, och då kanske det blir fel för LMM till exempel? :) |
|
|
Precis Alexander, sitter ett litet luftfilter gömt under insugets luftfilter. Googlade iallafall runt lite och symptomen för kass vevhusventilation var bland annat att tomgången kunde svaja som jag förstod det, min tomgång är stabil med miständningar. Hur som hälst, en liten update... Öppnade upp locket till magnetsolenioderna för att se om dessa klickade med 9v batteri och det gjorde de när jag gav ström på det lilla kretskortet på dem, men när jag monterade tillbaka allt och skulle klicka dem i en skarv vid spridarna så klickar en av dem inte. hittade även en gammal gömd skarv som var av. Så min misstanke är att jag har glapp i kablege eller kontakter. Lödningarna såg förövrigt bra ut. Man kan ju även mäta ohm på dessa, vet någon vad man ska ha för ohm? Ska ta bort dem igen ikväll och se mer exakt var det glappar. Kan man koppla ur givarna ur kontakerna och starta för att mäta att boxen ens försöker styra dessa? Så man vet att det fungerar fram till solenoiderna? Vet någon isåfall mer utförligt hur dessa fungerar? Ska de få 9v vid högre varv? Tacksam för all hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.