AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.921

DKG Låda i M3 E9X bra eller anus?

Da
12
DannE R
520d F11
M3 E92 DKG -10
Halloj
Jag kollar på M3 E92 men kan inte bestämma mig vad som är att föredra H-låda eller DKG!!
Vet ju att tidigare M3 aut SMG drogs med en hel del problem hur är DKG lådan i detta avseende dvs driftsäkerheten?
Igentligen vill man ju ”köra” bil när man köper en M3 men samtidigt om växlingarna är toksnabba så är det ju rätt kull med flipp flopp paddlar med...

Tacksam för tips och egna synpunkter...

Med vänlig hälsning, Daniel
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Hej Daniel,

denna finns det tonvis med skriverier om (se t.ex M3post). I korthet; dom som har har manuell älskar den likväl som DTC folket älskar sin. Själv har jag innan M3an alltid kört manuell. Innan M3an körde jag en E60 550i manuell. Mer p.g.a. skick och utrustning i övrigt som jag landade med en DCT för nu 4.5 år sedan. Den är bra, och passar den högvarviga S65an grymt bra. Har inte kört den manuella men är ändå övertygad om att DCT passar bilen (och mig) bäst. Som sagt, det man har....
Da
12
DannE R
520d F11
M3 E92 DKG -10
Hej och tack
Jag sökte och hittade inget som tog upp dkg lådans eventuella fel och brister.
Men att folk blir färgade och att det som just de har är det absolut bästa vet man ju... ;p
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Testa och se vad du gillar! Har haft en 335i med DKG och var mycket imponerad av lådan som växlar både snabbt och mjukt, och fungerar fint som automat när man vill det samt verkar vara tillförlitlig.
em
906
em3
M3 cab -03
För mig gick SMG II bort när jag valde och köpte e46 M3 cab för fyra år sedan. Den är manuell, så skönt att "plocka" med växlarna, ibland, men mest blir det glidarturer...

Sannolikt är DKG en hyfsat mogen produkt, som jag kanske skulle välja, men bara kanske.

Jag bedömer att manuell är den bästa och mest långsiktiga investeringen, utan några riktigt "hårda" argument, mest känsla....

em3

He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Daniel, som sagt finns spaltmil om ämnet, kolla t.ex M3post. Ang tillförlitligheten på M-DCT'n (och funktion!) så är den inget som den gamla SMG'n. Växlar raskt, fungerar bra i autoläge, och håller för tonvis med effekt/vrid. Massor med exempel där den har blivit laddad med kompressor på 600-650hk utan issues. Det egentligen enda kända problemet är att den vill läcka. Det är mer av en svettning men ändå irriterande (har 9.5 liter i systemet så finns att ta av). Råkade själv ut för det efter 3000mil, dvs har inte med åldern att göra utan snarare en tveksam design på ihopsättning/packningar. I övrigt, en super låda.
Da
12
DannE R
520d F11
M3 E92 DKG -10
Tack för era svar!!
Efter mängder med googlande och filmer på tuben samt samtal till BMW-verkstad så kunde jag konstatera att den var lika skottsäker som motorn om det behandlas rätt.
Så det vart tillslut affär på en alpinvit M3 Coupe 2010 5800mil dkg och individual paket.
Är hur nöjd som helst med bilen lådan är helt fantastisk, hur den kan växla så blixtsnabbt och ända vara så mjuk i vanliga läget (mjukare än min 520D f11 aut)
Och när den mellangasar vid nedväxlingar gåshud!! Ljudet från en rapp sug V8 är underbart.
DETTA ÄR KÄRLEK!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.