AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.988

Felkod 00A6D1 320 -07

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Har fått felkoden 00A6D1 och en halv motorlampa som lyser. Vågar vi åka hem? Ca 20mil. Vad jag förstår är detta en "tillsatspump" för att hålla nere tempen vid exempelvis tomgång. Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?
Felkoden verkar handla om den extra vattenpump som sitter i kup'evärmekretsen och som framför allt behövs för restvärmefunktionen. Mycket vanligt fel att den ger upp. Den har ingen betydelse för motorkylningen

/Lennart
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Tackar för snabbt svar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som lenwib säger, ingen fara överhuvudtaget.

Den där felkoden har kommit lite då och då på min E87 120i -06 så länge jag ägt den - eventuellt / kanske / jag får se om den där extra lilla elektriska vattenpumpen kommer att bytas (kanske i samband med annan reparation som tex kylare eller vattenpump).

Ny pump kostar 2300 SEK, så jag är inte speciellt pigg på att byta den (har aldrig någonsin aldrig använt restvärmesfunktionen). Lägger hellre pengarna på annat förebyggande underhåll av bilen.

Nu kan det såklart vara kablage eller annat som är glapp, men som lenwib säger så är det väldigt vanligt att den ger upp (då den sällan/aldrig används).

Det är #4 i skissen nedan som vi syftar på (på min 120i är den enkel att komma åt så det är mest en reservdelskostnad)
Länk
Bara en liten kommentar till bmw-slangens förklaring till varför pumpen brukar ge upp.

Jag har anledning att tro att det förhåller sig precis tvärtom, att pumpen "arbetar ihjäl sig", för den går konstant när motorn går eller åtminstone när systemet signalerar att det behövs värme till kupén, vilket det ju gör ofta här i norr.

På min bil sitter det en liknande pump och den har under min tid alltid gett felkod, ända tills jag bytte ut den mot en fungerande begagnad. Då fungerade restvärmen faktiskt ett tag, men sen blev det felkod igen.

I efterhand var det ganska självklart att det var ett dåligt val att sätta in en begagnad, eftersom en sådan rimligen bör vara ungefär lika sliten som den befintliga. Men när jag tog beslutet, var jag inte medveten om skicket hos min gamla.

Detta visade sig, när jag - som vanligt - gav mig i kast med att försöka renovera pumpen. Det gick inte fullt ut. Pump och motor låter sig enkelt separeras, men motorn är inte gjord för att tas isär. Jag lyckades inte heller helt med det, nånting inuti vägrade släppa. Men jag fick isär den tillräckligt mycket för att det skulle rasa ut en otroligt stor mängd svart pulver på arbetsbänken. Jag testade inte men har anledning att tro att det var koldamm från elmotorns borstar. Eftersom motorn driver pumpen beröringsfritt via en magnet och pump och motor är åtskilda av en tjock plastvägg, kan dammet åtminstone uteslutas vara en korrosionsprodukt.

Så mycket har restvärmen knappast använts, att motorn därför skulle ha "fastnat i sitt egenproducerade damm".

Efter sanering från damm så gott det gick och hopsättning fungerade pumpen igen och kandiderar nu för en come-back. :) Jag drar bara lite på det, eftersom det är trångt och kylvätskesöligt. Och egentligen (nästan) bara en ordningsfråga.

Kanske har era moderna värmesystem ett annat upplägg. Men annars stöds min teori och erfarenhet av den instruktion för fyllning av vissa modellers kylsystem som säger att tändningen (och därmed extrapumpen) skall vara på.

"Min pump", nr 1 här, inte särskilt gratis, den heller:

Länk

Allt detta är inte så viktigt, men kan det sporra någon till att fullfölja min "forskning" ovan, tar jag väldigt gärna del av resultatet!

/Lennart
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Pumpen sitter ju även illa till, får mkt skit från hjulhuset.
Länk

(Har man elektrisk vattenpump behövs ingen extra pump för restvärme.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har rätt lenwib, den används till mer än bara restvärme (som jag felaktigt antog). Bra "forskning" förresten!

Men den där additional extra vattenpumpen från E38 känner jag igen från E34, men på E34 berodde det på utrustning (gissningsvis AC och/eller typ av klimatanläggning) om man hade en sådan eller inte. Min E34 535i -89 hade exempelvis inte denna - men värmen fungerade alldeles utmärkt i den :-)

Men de har lyckats komplicera saker och ting sen 1989 :-) Läser man i TIS så står det att den extra vattenpumpen ska se till att det finns tillräckligt flöde genom värmepaketet, exempelvis vid låga motorvarvtal (så alltså inte bara vid begäran av restvärme).
Denna extra vattenpump kontrolleras av det integrerade värme- och klimatsystemet och skickar styrsignaler via K-CAN bussen (K står för Karosserie och är den huvudsakliga CAN-bussen för den vanliga trafiken emellan alla "body" enheter) till JBE (Junction Box Electronics) som på en E87 agerar nätverksgateway och tolkar meddelandet och slår av/på pumpen.
Så den kan mycket väl slås på när man exempelvis vrider upp önskad temperatur en kall morgon när man står i bilköer (och många många andra situationer).
Länk

Så jo - det verkar som den snurrar både i tid och otid den där lilla pumpen. Men jag saknar den inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.