AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.791

Scanner för motor+DSC-koder - skiljer det sig?

Ni
958
Nip
320i-04
Hej

Undrar om scanners för OBDII skiljer på koder som berör DSC eller bara motor?

Tyckte initialt att det är väl felkod som felkod, men kanske har fel.

Läste beskrivning av den jag köpte och står "reading engine fault codes".

Är det därför jag inte får upp koder för styrvinkelsensor, eller liknande då jag har varning som slagit till två gula lampor. Den har ju stängt DSC då, men ABS och annat funkar fullt ut.

Det är väl koder P05xx för styrvinkelgrejerna. Låter ju konstigt om dessa skulle filtreras bort.

Kan man läsa ut saker för allt med DSC i uttaget för OBDII?
Tänker rubbet med sensorer hastighet på hjulen, styrvinkelsensorn, lateralsensorn, DME och AGS enheten o liknande.

Eller kan det vara saker beroende på årsmodell - att typ E46 inte stödjer saker nyare gör osv?

Såg någonstans att Rheingold kanske är bästa för BMW?
Ersätter INPA vad jag läste.

Många frågor blir det.
Tacksam för input i ämnet.
Hej,

När jag går igenom den lista, som hör till min nu rätt gamla OBDII-läsare, över generiska felkoder, finns där mycket riktigt ett otal antal koder som berör en massa enheter utöver motor och övrig drivlina. Men jag skulle tro, att det inte är obligatoriskt för biltillverkarna att registrera och lagra alla. Utöver direkt miljöpåverkande fel är resten nog frivilligt.

Själv kommer jag väldigt långt i hälsokontrollen av bilen med 1) min gamla OBDII-läsare, 2) BMW Scanner 1.4.0.9 och 3) INPA version 5 nånting, tror jag.

Rheingold lär ju vara "da sh-t", men för en äldre bil skjuter det kanske över målet. Kvalitetssäkrade versioner - dessutom med support - av BMW Scanner och INPA hittar du här

Länk

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar för det Lennart.

I dessa bilar finns ingen "centraldator" så att säga så ett diagnosinstrument måste anropa varje styrenhet för sig och måste således ha stöd för att kunna prata med alla enheter.
Det har sällan eller aldrig ett allbils-verktyg utan man måste ha ett märkesspecifikt verktyg för att det ska fungera bra.
Man kan läsa ut alla felkoder ur bilens alla styrenheter med BMW scanner och Inpa.
Med Inpa kommer man lite djupare på livedata och då det gäller styrvinkelgivare som kan behöva kalibreras så är det Inpa som gäller.
Bmw scanner är ett mycket trevligt program men är mer för kodning av funktioner tex om man inte har automatiskt halvljus eller om man vill koda bort en airbag eller liknande. De kompletterar varandra jättebra.

Rheingold eller Ista D/P som det numer heter är en ca 120GB stor mycket rörig installation som jag själv försökt mig på men faktiskt gett upp på.
Har man inte F-serie så finns ingen anledning att köra den som jag ser det.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Ni
958
Nip
320i-04
Tackar @lenwib och @olaO - riktigt bra info och synpunkter.

Trodde kanske att OBD2 interface som sådant bara hämtade från ett minne, oavsett felyttring - att det var gjort från fabrikanten. Men förmodar det är fel då.

Ser mer påkostade scanners som har ABS listat - och gissar det omfattar olika delar som styrvinkelgivare och annat. Vissa anger att de kalibrerar styrvinkel också.

Läste på något ställe att INPA var övergivet till förmån för Rheingold, men det kan ju vara "fake news" som det kallas numera.

Det är nog så att det ligger koder där då DSC kopplas ur som min scanner inte levererar. Så får ta kostnaden hos BMW "att koppla upp bilen" som de säger för att få det att låta märkvärdigt, eller investera.

Har en laptop med windows 7.
Något bra ställe att köpa INPA plus kabel man behöver?
Piratköret håller jag inte på med.
Ser det är lite olika stuk av kablar, en del till usb och andra till nätverkskontakt - som jag sett generellt.

Har en större modell av Autophix OM126 jag har - 7810 - som är för BMW som fixar styrvinkel också. Men det kostar nästan 1200 kr - och kanske bättre investera i något med takhöjd som kan ta andra saker nu när bilen börjar bli äldre. Att ha lite på fötterna redan när man kontaktar verkstad känns ju rätt bra och inte betala 600+moms varje gång de skall koppla upp bilen.

Men som sagt - vissa saker kanske inte finns stöd för i min E46 ändå - så man betalar för features man inte kan använda.

Andra tips är välkomna också.

Har sett Autel MaxScan - en låda typ?
Var väl runt 1500 tror jag.

Carly har lite blandade kommentarer vad gäller appen, och den nyaste kräver Android 4.3 och min telefon är 4.1.
Hej,

BMW Scanner har, så vitt jag vet, m e m försvunnit från marknaden. Dess version 2.0 hängde inte riktigt med i konkurrensen.

Inte heller Inpa behöver man ha särskilt dåligt samvete över att använda. Det har funnits på piratmarknaden så länge, att ingen bryr sig. Det systemet, som ursprungligen lär ha varit en intern mjukvara i produktionen, har spelats över för längesen. Som du skriver, det är Rheingold som gäller nu, men en vit version är nog inte lösbar för en privatmekare.

Det finns "rena" kostnadsfria appar för android. Vilken Android-version som krävs, har jag inte tittat på, men kanske får du en bra anledning till att uppgradera telefonen... ;)
Här är tre stycken:

Länk

Hårdvara för iCarsoft, ett program som brukar få bra omnämnanden. Själv har jag inte någon egen erfarenhet.

Länk

Lycka till! Enligt hasso här på forumet kan styrvinkelgivaren komma "ur balans" bara genom en enkel häftig manöver, t ex en snabb körning genom en rondell.

/Lennart
Ni
958
Nip
320i-04
Tack @lenwib för initierad hjälp.

Det är två saker jag tänker på med pirat:
a) det känns fel
b) risk att få med ransomware eller annan skit på köpet på gratisgrejer överlag. Jag är pensionerad programmerare men har aldrig kört med antivirus i datorn och är lite försiktig bara. Perfekt sätt att få ut trojaner och annat med att erbjuda gratis något.

Tänkte testa Icarsoft v1.0 - 1049 kr och verkar ha det jag mest är ute efter. Det är ok för E46, tror jag. Det finns nyare, men tar då F-serien osv.

www.runns.se verkar rätt vettigt ställe - de ger bra tydlig info om varje scanner.

För RheingoldUsa.com är det $168 för programvaran+ethernetkabel, men $140 i frakt så det går bort. Även om man räknar att tull+införselmoms blir det dyr frakt. Och förmodligen så långt över vad jag behöver. Och vilket rörigt ställe - OMG - vad tänker de på.

Det låter lite intressant att styrvinkelköret kan hamna ur balans, så kalibrering kanske räcker. Vet inte om den där med att själv styra ut i extremvärden gör något vettigt. Såg någon text om att köra i cirkel 15-25 km/h med stort utslag - och sedan läsa koder, om det inte redan är satta koder.

Jag fick först varningslampor, flera ggr, sedan var det bort några veckor tills jag körde väldigt mycket en dag. Värme verkar ha lite samband med fel. Men sedan dess har jag har de två gula lamprna på och i min okunnighet trott att det inte var koder - men förmodligen bara för enkel scanner.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa/Ediabas har aldrig varit en kommersiell programvara utan kommer från BMWs fabriksgolv. Därav dess stora potential. Ryktet säger att den läckts ut med flit. Högst oklart dock. "Semi-pirat" kanske man skulle kunna säga.

Rheingold/Ista ersatte DIS som verkstadsprogramvara. Verkstäderna har aldrig haft Inpa.

BMW-scanner togs fram av PA-soft. PA-soft finns inte längre och det går inte att få fram en "ärlig" version där.

Icarsoft verkar vara ett ok verktyg med hyfsad live-data del men knappast lika på djupet som Inpa. Som exempel kan Inpa kan tala om hur mycket (i %) ett luftspjäll är öppet i klimatanläggningen och även köra spjällmotorn. Eller hur varm automatlådan är eller att kunna öppna en dörr eller lucka när knappen har gett upp..etc etc...Den typen av funktionalitet är guld värd vid lite knepigare felsökning. Man får ju knappast någon felkod när man plötsligt inte får värme på fötterna eller när bakluckan vägrar öppnas som exempel.

Det som dock alltid saknas i Icarsoft typen av instrument är möjligheten att koda in styrenheter till bilen. Inte helt ovanligt att ABS, SRS, EHC, LCM, FRM moduler etc ger upp. Inpa/Ediabas kan koda in en ersättningsmodul mot bilen, även begagnad.

Man ska ha klart för sig att en auktoriserad BMW verkstad inte kan koda in begagnade moduler. Programvaran de har (Ista) säger direkt ifrån om styrenheten är beggad. Detta gör att dessa typer av jobb blir ohyggligt dyra. Tex ABS-enhets byte på en e39 går på ca 12000 kr och ett SRS-modul byte på en e60 är bara att glömma. Detta är tragiskt då det finns fina kuranta begagnade delar att få tag i.

Men sen tycker inte jag att det ena utesluter det andra, varför inte samla på sig ett bra batteri av diagnosverktyg så man klarar varje moment med bravur?
Det är ju småpengar i sammanhanget.

Mvh Ola

Min bil:
Länk

Ni
958
Nip
320i-04
@olaO: Många tack för klargöranden, mycket värdefullt.

Tillsammans med icarsoft beställde jag kabeln för INPA också, usb-variant som kräver serieportemulering ocj jag förstod rätt, då det inte var så dyrt. Så får väl se vad bilen kommer att råka ut för om jag letar upp programvara också. Men det låter hyperavancerat att både installera och använda. Vet inte hur mycket instruktionsgrejer jag träffade på under sökande efter de olika alternativen.

Vet inte vad miljöpartisterna kommer hitta på i påtvingad inblandning etanol osv så den kanske måste gå till skrot mycket tidigare än jag tänkt. Så ekonomiska livslängden kanske blir abrupt kort - om 20% inblanding dyker upp inom några år. Dessa dårar som vill känna sig bäst i klassen och vara först på allt i klimatfrågorna.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja inpa kan vara mycket rörigt att installera om man inte hittar en tillrättalagd installation såsom exempelvis denna (jäv):
Länk
Att använda den är inga problem. Det lär man sig och det finns mycket bra instruktioner lite varstans på nätet.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Det går visst,att koda in beg moduler,med ISTA-P
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Men att aukt BMW ÅF inte gör det,är en helt annan femma
Ni
958
Nip
320i-04
@olaO: tack igen, PMar dig på AP om det går om det blir aktuellt. Dödat mitt blocketkonto.

@Bianca: tack för din kommentar också.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bianca, det verkar vara så att programvaran på Åf är spärrad för detta.
Jag har levererat inpa till meckar på olika BMW åf.
Den ena skulle koda beg airbagmodul till e60 och den andra skulle ts bort däcktrycksövervakningen på en e38.
Enligt dem kunde de inte göra detta med deras version av Ista.

Mvh Ola
Ni
958
Nip
320i-04
Hade lite session med iCarsoft BMM v1.0 idag.
Har dock inga varningslampor nu på ett tag.

Visade dock felkoder 5E21 - pressure sensor 2 då som kodat och 5E24 som övergripande att någon av de två sensorerna felar.
.
Såg kommentar på AP om att meck sagt att bil körts lite, att man nollar kod först.

Och nollad kod förblir borta än så länge.

Men riktigt cool läsare iCarsoft - och bara gå in och bocka för live data från rubbet av delarna inblandade i DSC. De visar stabilt samma på båda pressuresensorerna så får se om det återkommer med varningslampor etc.

Har aldrig haft ABS-lampa så förmodar att wheel speed sensors aldrig varit problem. Så någon annan del har väl varit förutom Pressure sensor 2 gissar jag då jag inte hade att bilen stängde DSC just nu.

Nåväl, för fullständighetens skull fyller jag på efter hand som något nytt.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Hej Nip.
Nu har du haft din Icarsoft ett tag. hur är menyn i den och har du hittat något som du saknar i den? Funderar själv på att köpa en diagnos grej, och sneglar på Icarsoft och Foxwell. Har spanat lite på en Carly, men den har årsabonemang och har blandad recensension. Jag har både en e46 och f11, så den kommer bli använd på nyare och äldre bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.