AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
911

Läckte glykol samnt kokade stort beslut hjälp!

Hej min bil läckte nå konstigt i ganska stor mängd trodde det var kondensvatten från ac n för det har hänt förr och det luktade inte olja eller bensin heller när jag åkeri väg igen i cirka 10 minuter, så börjar temp mätaren spöka den gick lite upp sen ner igen till under 90 grader och efter detta upp igen till det röda fort som bara den
När den precis nådde röda strecket stängde jag av motorn och bogserade bilen till verkstad
Misstänker att glykolbehållaren har gjort sitt och lite kopplingar eftersom det läcker mycket när jag håller i vatten , dem är ju gjorde i plast också
Dem på verkstaden sa att eftersom bilen har kokat kanske mycket kan tagit stryk
Det är en gammal bil som inte är värd mer än 18 tusen
Skulle ni chansat att laga det för att sedan se om det är så att ev motor packningar också tagit stryk? För han sa att fet måste vara tätt i kylsystemet innan man kan kolla allt det andra
All hjälp uppskattas
Tack på förhand!

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Är det den E46 320i som du nämner i din profil, det handlar om?
Min erfarenhet är att när tempmätaren går från "för högt" till just rött på en BMW så går det mycket snabbt, man har med andra ord små marginaler. Men du stängde ju faktiskt också av motorn omedelbart när du observerade detta, som jag förstår? Har den verkligen "kokat" då bedömer du?

Expansionkärlet (i plast som du nämner) är en klassiker på E46. Spricker med åren, ofta med sprickor som är mycket svåra att se. Jag bytte själv detta på min dåvarande 330. Passade även på att byta några tillhörande kylslangar som jag tyckte såg murkna ut.

Jag tycker absolut att det är värt att du byter kärlet och kanske nån slang i samband med det. Verkar dumt att dödförklara en motor på det sättet då den inte alls behöver ha tagit skada av allvarlig karaktär.

/Anders

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Byt ut behållare och eventuella slangar, behållaren finns på skroten och kanske även slangar,
Länk
du kan få delarna hemskickade.
När kylsystemet är tätt så går det att bedöma eventuella andra skador.

FAF
Tack för alla fina svar!
Tänker bara såhär, det gäller ju en 320 från 99 med 28 000 på mätaren.
Skulle det kosta runt 3 till 4 tusen att laga detta sen visar det sig att mcyekt annat har tagit skada kommer jag ju slänga pengar i sjön, vad hade ni gjort förutom att göra det själv?

Ja storabjörnen det stämmer! Stängde av motorn när den precis nuddade röda färgen på temp mätaren så den kokade ju en stund eftersom den gick över strecket ganska långt.
tyvärr är jag inte smart att jag inser att något var på tok redan när det läckte.... då jag fortsatte åka istället för att noga kolla upp det
Riskfullt detta känns
Har bedömt att den kokat, sen rök det ganska mycket också :/
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser oljan ut?

Utifrån din beskrivning tror jag att motorn klarat sig om det inte är "majonäs" i oljan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ska be Mekanikern kolla hur oljan ser ut! Kikade aldrig på det!
Återkommer! :) Ja vore skönt att slippa motorrras
Oljan såg fin ut för ögat och det var expasionskärlet som var boven, ska bytas nu så får vi hoppas att motorn inte tog skada x)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Fint! Är det en automat eller en manuell du har?
Om det är en automat sitter termostaten till växellådskylningen precis i hålet där expansionskärlet sitter i botten, och går ofelbart sönder när gamla expansionskärlet lossas (vilket brukar sitta som djävulen själv) så det får du nog räkna med att det blir en lite halvdyr extrakostnad med ny teromstat i så fall.
Bara ett tips längs vägen.

/Anders
Bilen är återigen lagad!
Stort tack för tipsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.