AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.245

Hur få ut partikelfiltret E91 320xd -11

Gu
4
Gunnarobbola
320d GT xDrive 2016
750i 2007
Håller på att byta partikelfilter på min E91 320xd -11 men funderar på hur man får ut det ur bilen..

Ska man ta det uppåt eller neråt?

Ser fysiskt omöjligt ut åt båda håll! :-(

Kort sagt, hur gör jag?
Vi
5
Victorin
320d xdrive Touring -09
Samma här.. hur gjorde du?
Gu
4
Gunnarobbola
320d GT xDrive 2016
750i 2007
Var inte helt lätt men jag tog det uppåt. Tog lös turbon och alla luftslangar som satt där samt motorfästet på högersidan. Sedan lyfte jag motorn med en lyft typ 7-8 cm. Då gick det precis dra ut det. :-)

Lycka till!
Vi
5
Victorin
320d xdrive Touring -09
Ok. Trasigt flexrör så jag ska byta det. Men nu blev jag trött. Har förstått att det är värre på x-drive.
fr
45
freo
525dA -10
Det går att få ner partikelfiltret tillräckligt för att byta det under bilen.
Vi
5
Victorin
320d xdrive Touring -09
Tack. Jag får testa ikväll👍
Gu
4
Gunnarobbola
320d GT xDrive 2016
750i 2007
Ja det var därför jag skulle ha lös mitt för att flexröret läkte. Men flexröret är en del av filtret och fästet som håller fast röret i karossen är så stort att det inte går att vrida runt det på plats i bilen. Därför kommer man inte åt att kapa bort det gamla flexröret och svetsa dit ett nytt..

Jag har vridit och vänt länge innan jag beslutade mig för att ta ut filtret.

Nåja kanske du har bättre flyt. :-)
Vi
5
Victorin
320d xdrive Touring -09
Jo, jag misstänker att det är så. Kapa bort det gamla är ju inga problem men sen att svetsa dit det nya flexröret och verkligen kunna svetsa runt och få tätt...jag är tveksam...
fr
45
freo
525dA -10
Gick bra att svetsa runtom med pinne. Lite i blindo på ovansidan men inspekterade med spegel efteråt.
Vi
5
Victorin
320d xdrive Touring -09
Japp, kommer inte plocka bort DPF utan svetsa på plats, blir i mitten på nästa vecka. Återkommer med hur det gick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.