AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.545

E91 2012 - Bilen drar snett efter att ratten varit av

wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Hej,
Skulle klä om ratten och för att göra det lite lättare för mig, så tog jag bort ratten. Allt gick bra så långt... Tog bort kabeln från minus-polen, fick bort krockkudde, kablar och så själva ratten. Inga problem att få tillbaka allt när ratten var omklädd. Men när jag körde iväg sen, så märkte jag att bilen drog snett åt vänster. Ratten sökte sig till ett läge ca kl 10:30. När ratten var centrerad så gick bilen rakt, men så fort jag släppte ratten, så drog den alltså åt vänster och stannade vid 10:30-läget. Väldigt märkligt, va? Och när jag vickade på ratten i ca 40-50 km/h, så nyper plötsligt bromsen höger bak. Precis som om antisladd-systemet gick in... Någon som har en aning om vad som har hänt? Var hos den lokala däck-krängaren och han hade en teori om att det är nåt med elektroniken som fått tupp-juck...
Tacksam för svar!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du elektrisk styrservo på den bilen?

Om så är fallet, kan det vara kalibreringen av styrningen som har blivit knas - en kalibrering borde då lösa problemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Antar att den är elektrisk... Får ta kontakt med den lokala BMW-verkstaden. Tack för svaret!
Lite halvt ot men jag är lite nyfiken på hur den elektriska styrningen är uppbyggd på ett ungefär om någon har tid att förklara eller länka till nån bra sida?
Har en kusin som råkat ut för samma problem, rattens läge ändrade sig. Ratt/rattstång sitter alltså inte ihop/inte direkt ihop med kuggstången i dessa bilar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här finns en del teknisk att läsa:
Länk

Finns även andra "flikar" om du letar lite - detta gäller F30/F31, så du får kanske gå "upp" i hemsidan och leta fram exakt bilmodell för att få 100% relevant info.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra länk Johan B.

@JWM : Jodå, allt sitter ihop mekaniskt (ratt/rattstång/kuggstång) - se länk för hur en vanlig "rack and pinion" styrmekanism ser ut.
Länk

På 70-talet började det bli populärt att lägga till servostyrning till ovan nämnda system - på den tiden byggde servostyrningen helt på hydraulik. Så kort och gott, hydrauliska kolvar hjälpte till att trycka kuggstången höger eller vänster vilket gjorde att man själv bara behövde vrida lite lätt på ratten (och hydrauliken gjorde resten av arbetet).

Nu på senare har "elektrisk styrning" som vi säger lite slarvigt kommit mer och mer. Men som Johan B nämner - det är "elektrisk styrservo" som avses. Men styrsysemet är precis likadant, det enda man har gjort är att man tagit bort hydrauliken och istället monterat en elmotor. Så nu är det elmotorn som hjälper till att trycka kuggstången höger eller vänster och på så sätt avlastar oss när vi vrider på ratten.
Då borde det alltså vara fysiskt omöjligt för ratten att ändra läge så som jag förstått? Förstod det som att ratten i kusinens bil ändrat läge utan att han skruvat i varken ratt eller styrning (har bara hört dehär lite som hastigast så jag kan ha missförstått)

Det elektriska styrservot är alltså bara ett "tillägg" till kuggstången precis det vanliga hydrauliska servot?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det finns nog någon funktion där den elektriska styrningen ska centreras/kalibreras för att allt ska fungera som det ska...numer är ju styrningen också en del i bilens automatiska stabiliseringssystem som jobbar med motorn, styrning, bromsar och i vissa fall aktiv fjädring.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som Johan B säger - igen :-)

Nu är jag inte särskilt insatt i dessa system - kan bara de mest grundläggande saker (som att det fortfarande finns mekanisk koppling emellan).

Men av det jag läst så verkade de i samband med införande av detta system att ha flyttat "steering angle position" sensorn (den som traditionellt sitter upper vid rattnavet) och blivit integrerad med de övriga positionssensorerna nere vid själva elmotorn.

Det mesta verkar bygga på absoluta mått, men vill minnas att jag även läst att det finns några relativa mått inblandande. Som sagt, det är ganska mycket att sätta sig in i och inget man normalt sett gör...

Och dessa system är direkt ihopkopplade med bla DSC som i sin tur är direkt ihopkopplade med bromsarna - och allt går igenom hubbar som ICM (Integrated Chassis Management). Och här finns även EDC, DCC och allt möjligt inkopplat...

Så kort och gott - jag misstänker också att en typ av initieringsprocedur, nollställningsprocedur, inlärningsprocedur måste utföras.

När ni tänker på det, det är inte många komponenter numera som man kan byta på eller ens lossa på utan att en typ av initieringsprocedur, nollställningsprocedur, inlärningsprocedur måste utföras! De flesta är såklart lyckligt ovetande om hur vansinnigt komplicerade system som är i drift numera... Tills det går fel det vill säga :-)

EDIT : Fast TIS nämner inget specifk om detta. Ska räcka med att markera vad ratten satt och bara montera tillbaka på samma ställe.
Länk

Så jag kan ha fel här...

Men det finns en del fall där man uppmanas att göra en steering angle sensor adjustment procedur
Länk

@willesfarsa : Hur märkte du upp ratten innan demontering och hur alignade du upp ratten vid återmontering?
wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
Jag märkte inte upp ratten alls. Såg bara till att den monterades i samma position som den hade innan.
Har nu varit och fått det fixat. Det behövdes en omkalibrering. Och orsaken till det var alltså att jag kopplat bort batteriet. Enl bilmeken skulle inte det behövts. Gäller bara att se till att tändningen inte sätts på under demontering/montering av krockkudden. F-n vet...
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O tusan - mycket bra återkoppling!

Så länge ratten kommer tillbaka på samma ställe (med valfri metod tex märka upp eller kommer ihåg hur den satt och inte rör någonting under tiden) så tycker jag också att det ska fungera - även om batteriet kopplas bort.

Men uppenbarligen finns det flyktiga kalibreringsparametrar i någon av alla styrboxar.

Som sagt, byter man en komponent eller kopplar loss batteriet så är det numera mer eller mindre garanterat att en eller flera saker måste initieras/kalibreras. Och till det krävs rätt utrustning och rätt kunskap.

I länken jag skickade innan så dubbelkollade jag vad BMW säger om när E91'ans steering angle sensor behöver omkalibreras.
Länk
Kopplar man loss batteriet så måste man kalibrera om steering angle sensor på E46 ix modeller samt första generationens X3 och X5.
Men detta var ju faktiskt ett elektriskt styrservo, där har man integrerat steering angle sensor nere i servomotorn och det är en annan styrbox som hanterar detta - så det fungerar säkert på ett annat sätt än den "vanliga" steering angle sensorn.
wi
29
willesfarsa
E89 Z4 3.5iS-10
F31 320d-19
@bmw-slangen
Vad tror du om krockkudden då? Känns vanskligt att pilla med den med påkopplat batteri... Men det är kanske samma sak med tändningen av... Alltså inte nån ström fram till krockkudden.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ska mycket till att dra av en airbag, men olyckor har hänt. Så de gånger jag hållt på med airbags så har jag kopplat loss batteriet och väntat i ca 15-20 minuter (för eventuell lagrad energi att dö ut i olika system).

Därefter arbetar jag med viss försiktig. Att lägga exempelvis ansiktet mot airbagen och fippla med att komma åt hakarna för att lossa airbagen på ratten är exempelvis en dum idé - även om batteriet är bortkopplat. Att spela fotboll med en airbag är också en dum idé. Att sitta på en airbag är ytterliggare en dum idé. :-)
Hantera enheterna utifrån vad de är.

Man får själv avgöra hur långt man vill gå. Exempelvis så går det att demontera airbagen på en ratt på ett relativt säkert sätt (där du inte riskerar att bli skadad även om den skulle gå av) - så det är nog ganska vanligt att batteriet inte kopplas loss för att göra detta. Men ju mer kunskap man har om hur en airbag sitter fast, vad de olika sakerna gör samt hur den beter sig om den råkar skulle dra av - desto enklare är det för en att arbeta säkrare.

Men summerat : Nej, inga som helst problem att koppla loss batteriet och arbeta med airbag. Kom dock ihåg att koppla in alla airbags innan du monterar tillbaka batteriet och slår på tändningen.

Annars sätts det en eller flera felkoder som man måste gå in med visst speciellt diagnostikprogram och radera.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Radioläget aktiverar aigbagsystemat. Lägg nyckel utanför bilen så du inte vrider/ aktiverar den av misstag, batteriet är inte nödvändigt att lossa. Och på moderna BMW behöver man inte heller vänta 15-20 minuter på att systemet ska laddas ur (var på typ E34 tiden) Men är man inte säker på vad man håller med så kan man alltid lossa batteriet för dubbel säkerhet,

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
hasso har bättre koll på de lite nyare modellerna så lyssna på honom :-)
Och du har helt rätt hasso, det var mest E34/E39/E36 som erfarenheterna kommer ifrån.
På dessa var det ju ingen big deal att lossa batteriet och man kunde göra det stup i kvarten, men på en modern bil typ så drar jag mig för att koppla loss ett batteri om det inte är absolut absolut absolut nödvändigt (speciellt om man vet om att man inte har någon som helst diagnostikutrustning för den modellen/bilmärket).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.