|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ni som kör med PFC belägg har ni märkt att dom kan ge i från sig ett litet klonkande ljud när ni lägger i backen och även lägger i ettan , för enligt leverantören kan dom göra det för att dom är några mm för små så dom kan glappa lite i oket ? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@MUC : Det är Pagid som spelar oss båda ett spratt :-) De verkar nyligen ha gjort om lite i lineupen och flyttat/ändrat RS19 och RS29 till RSL19 och RSL29. Det var inte längesen jag tittade runt bland Pagid's belägg och då fanns inga RSL19/RSL29 :-) Kolla tex på Burkharts länk Länk Länken och texten säger ju RSL29. Men kolla på bilden med kartong/belägg - där står det RS29 på kartong och belägg. Kolla även spider-grafen som har rubriken "PAGID RS 29 - RACE COMPOUND". De verkar helt enkelt gjort ett namnbyte... Hmmm, var väl svårt nog som det var innan att komma ihåg alla typer av belägg... Länk @Lelle M4 : Jag har lite klonkande från mina bromsar fram (E36 M3 bromsok och bromsokshållare dock med Carbotech XP8) som låter precis som din beskrivning. Nu tog jag i och för sig bort den där fjädern som man normalt sett trycker in i kolven - så det är nog största orsaken till mitt klonkande. Första gången jag hörde det var lite stressigt - 15 minuter kvar till registreringsbesiktnig av bilen (som stått avställd och blivit ombyggt under många års tid) och plötsligt klonkar det om frambromsarna! Inte helt optimalt... Hittade anledningen först efteråt i lugn och ro i garaget. |
| Ok! Ska till Mantorp 6 Augusti och köra får se hur bromsarna mår efteråt det dan? | |
|
Både gula Pagid och PFC08 har haft lite för korta backing plates på de jag kört. Klonkar när man byter riktning. PEAN har tagit fram en liten tunn extraplåt för test som hoppeligen ska lösa klonkandet, jag har inte testmonterat dom än bara. |
|
|
@BMW-slangen, haha, ja så verkar det vara. Skarpögt att se det. ”Same shit, different name?” @Lelle, bromsarna kommer att funka ypperligt. Vet inte hur mycket bana du har kört men det som man absolut ska undvika är att bromsa mjukt och länge, då blir det varmt som tusan och då kör man snabbt slut på både belägg och skivor. Bättre är att bromsa hårt (och sent om man vågar det) och släppa av om man märker att farten minskar mer än man trodde. |
|
| Tack för svaret MUC! jag har kört i ca 5år på bana med lite olika bilar så jag har skaplig koll på inbromsnings tekniken och hur man ska kyla av bromsarna,Sen får vi inte glömma att det är lika viktigt att köra med en bra bromsvätska men däremot så har jag dålig koll på klossar som är bra och mindre bra. | |
Hade också för mig att M2 och M4 hade samma bromsar (dubbelkollade nu och det är som du säger MUC), men jag trodde M4 var mycket tyngre än M2. Men det skiljer bara typ 20 kg (uppgifter från Transportstyrelsen säger endast 18 kg mellan M2 och M4 - båda med DCT). Jaja, där ser man :-) Det där kommer att bli finfint Lelle M4 - lycka till på Mantorp! |
|
Tack! Slangen, Nu är bromsarna klara! och cup däcken beställt ;-) |
|
|
@slangen Min M2 har jag vägt till 1540 med tom tank och ingen i. Har DCT. |
|
Låter rimligt Magnus, BMW verkar ha registrerad M2 med en tjänstevikt på 1630 kg (1540 + 75kg förare + 52*0.75 bränsle = 1654 kg). Fast å andra sidan har BMW registrerat M4'orna med 1612 kg tjänstevikt. Iallafall så trodde jag det var mycket större skillnad i vikt mellan M2 och M4 (typ 100-150 kg), men där verkar jag ha helt fel. Men vad tusan, min blysläde BMW E34 535i från 1989 vägde ju runt 1600 kg tom men fulltankad med 80 liter! :-) Troligtvis fullt krig mellan ingenjörerna - viktbesparingsingenjörerna arbetar hela veckan och filar bort hekto efter hekto och featureingenjörerna kommer in på helgen och lägger tillbaka lika många hekto :-) |
| M2C har vad jag vet ett påslag om 55kg... Men nu glider jag från huvudämnet :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.