|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag ska byta klossar på min M4 för jag kör lite Track Day vilkan klossar rekommenderar ni. | |
| Ferodo DS,enl medlemar jag har anledning att tro på... | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Planerar du köra track days så är det som du säger en bra idé att uppgradera dina bromsbelägg. Det finns olika nivåer som man kan lägga sig, alltifrån lite tåligare belägg till renodlade bromsbelägg - vad man väljer beror på ens förutsättningar och förväntningar. Men jag gissar att du vill ha bromsbelägg som håller för typiska 15-20 minuters stints på track days men fungerar även att köra 100-500 mil om året till vardags. Eller är M4'an mer en bruksbil som ska gå i ur och skur? I den här tråden har jag gjort en personlig uppdelning av fyra typiska nivåer av bromsbelägg som finns. Det låter som att du borde köpa bromsbelägg från Grupp 3 eller Grupp 4. Länk Nackdelen när man tar från Grupp 3 eller Grupp 4 (speciellt från Grupp 4) är att man i princip alltid får två bieffekter i varierande grad som inte alltid passar vardagskörning - dels så kan beläggen skrika vid kalla bromsar och lätta inbromsningar och dels brukar beläggen inte ta lika bra när de är kalla. BMW säljer exempelvis sportbromsbelägg, vet att MUC här på forumet provat dessa på sin M2 och de fungerade överraskande bra. Nackdelen var väl att han redan vid checkin överskred bullernivån med skriket från bromsarna - eller hur var det MUC? :-) Carbotech XP8 eller XP10 fungerar annars mycket bra för bankörning och går även att köra till vardags. De kan föra lite mindre oljud ibland och de har lite sämre grepp när de är kalla - men inget som stör direkt. EDIT : Finns även Carbotech XP12 som är en utveckling av XP10 och är lite värmetåligare men sliter en aninges mer på bromsskivan. Själv använder jag Carbotech XP8 fram och StopTech Sport bak - men det är på en renodlad track day car. Men har inga direkta problem med mina Carbotech XP8 när jag måste ut i vardagstrafiken (det är ändåså fortfarande en gatregistrerad bil). Belägg från Pagid som tex Pagid RS19 och Pagid RS29 är också belägg som används på bilar som körs till vardags men även ofta på track days. Tror BMW-DJ här på forumet kör eller kört med dessa på sin 335i E92 (kanske syns på någon track day framöver David)! Men även dessa kan gnissla lite då och då. Det finns flera andra bra bromsbelägg också - ovan nämnda är bara några "kända" exempel. Exempelvis har Ferodo också bromsbelägg. Göran69 pekar ut Ferodo DS och han har helt rätt! Fast vi måste vara lite vaksamma här då Ferodo DS finns i många olika varianter (tror det finns 7 helt olika belägg)! * Vi har Ferodo DS Performance som kan ses som Grupp 2 och som är ett lyft över standardbelägg utan att få några av de bieffekter jag nämnde ovan. Men jag tror inte de räcker till för track days till en tung M4. * Vi har Ferodo DS2500 som är mer ett Grupp 3 bromsbelägg. Använde själv dessa på min E34 535i och de fungerade utmärkt till detta. Men en M4 är tung (har i princip samma tjänstevikt som min gamla E34 535i), dubbelt så mycket effekt och enormt mycket bättre väghållning dvs snabbare ut ur kurvor så jag tror inte de räcker till heller. * Vi har sedan Ferodo DS3000 som är ett typ Grupp 4 bromsbelägg. * Sen finns även Ferodo DS1.11 och Ferodo DSUNO som är snarlika Ferodo DS3000 (med DS1.11 mer inriktad på endurance racing). Jag tror även det finns Ferodo DS 2.11 och Ferodo DS 3000 Plus 03 och även Ferodo DS 3000 Endurance. Så Ferodo DS räcker inte för att namnge ett bromsbelägg :-) Men om man håller till i Grupp 4 (finns såklart ingen sådan indelning - jag gjorde bara den indelningen i tråden ovan för att förenkla/förtydliga något) så är det svårt att komma ifrån någon eller båda av de två bieffekterna jag nämnde nyss (en tredje är att vissa vassare bromsbelägg dammar mer än vanliga men inte alltid). Går man däremot ned till Grupp 3 så brukar man ofta kunna komma ifrån de där två bieffekterna helt eller delvis. Men generellt sett så går man också ned ett snäpp i prestanda (beläggen är oftast inte lika värmetåliga och när ett bromsbelägg arbetar i sitt översta eller över sitt temperaturområde så slits de absurt snabbt). Så vad man väljer beror lite på vad man själv kan tänkas "stå ut med" så att säga. |
|
Har ingen anledning att misstro @bmw-slangen... Men då bromsarna blir onormalt varma: Glöm inte att byta bromsvätska (normal bromsvätska tappar snabbt sin termiska tålighet). |
|
|
Det stämmer bra det bmw-slangen, jag köpte BMW sportbromsbelägg och i början skrek de högre än vad man tror är möjligt. Dock lugnade de ner sig efter ett par-tre trackdays och skriker numera inte mer än andra sportiga belägg. Faktiskt riktigt bra belägg som jag kan rekommendera om det inte vore för priset. Anledningen till att jag valde dessa belägg var att nybilsgarantin på bromskivorna gäller. Jag lyckades ju förstöra skivorna med orginalbeläggen på första bankörningen med bilen (bilen hade då rullat strax över 200 mil), fick nya skivor på garantin och den gäller som sagt enbart om man har BMW:s egna belägg. |
|
Det där var en bra poäng Göran69 tog upp! Bromsvätskan ska såklart vara fräsch (inte bara i behållaren utan ute i bromsoken där det är där det blir varmt) för att undvika att den kokar ute i bromsoken. Vad som händer över tiden är precis som Göran69 beskriver, bromsvätskan suger upp fukt från luften och vatten blandas i bromsvätskan och sänker därmed dess kokpunkt. Kokpunkten för helt ny och fräsch bromsvätska kallas torrkokpunkten medans kokpunkten för "använd bromsvätska" (typ en daily driver som körts i ur och skur ett par år) kallas våtkokpunkten. Följer man BMW's rekommenderade bytesintervall på vartannat år brukar det fungera fint - men kör man en del track days och pressar bromsarna hårt så kan man fundera på byte varje år. Helt vanlig DOT4 bromsvätska (eller den som BMW hällde i vid det senaste bromsvätskebytet) fungerar generellt sett bra för track days. En DOT4 bromsvätska ska minst ha torrkokpunkt på 230 grader C och en våtkokpunkt på 155 grader C (här kan man se hur mycket en bromsvätska degraderas med tiden när den suger upp fukt från luften). Om man vill kan man såklart passa på att uppgradera bromsvätskan vid nästa bromsvätskebyte om man ändåså vet att man ska ge sig ut på ett antal track days. Det finns ett stort utbud av bromsvätska, men några vanliga är Castrol React SRF Racing och Motul RBF 600 Factory Line. Själv kör jag med ATE Typ 200 och ATE Super Blue Racing (samma bromsvätska men ATE Super Blue Racing är blå till färgen så det underlättar när jag byter bromsvätska). Här finns en lista över vanliga bromsvätskor med dess kokpunkter Länk Om man vill ha lite koll på hur varmt det blir så kan man klistra på temperaturstickers på bromsoken. Länk Nu mäter inte dessa temperaturen på bromsvätskan utan temperaturen på bromsokets utsida - men det ger en referens. Men om den exempelvis visar över 200 grader C och man hade vanlig DOT4 bromsvätska och man kände att bromspedalen började bli svampig så säger ju det en hel del (och man kan använda detta till att jämföra efter olika förändringar man gör). |
| Bromsvätskan har jag koll på men inte klossar, läste att PFC funkar bra? | |
Absolut - PFC är ännu ett bromsbelägg som fungerar alldeles utmärkt! Oftast handlar det om att välja rätt typ av bromsbelägg mer än att välja märke. I de flesta fall där man ser bromsbelägg som fullständigt havererat så har man helt enkelt valt fel typ av bromsbelägg - inte fel märke av bromsbelägg - man har helt enkelt begärt för mycket från ett bromsbelägg som exempelvis var gjort för sportigare körning på gata. PFC 11 är ett nytt compound som delvis ersätter det "klassiska" PFC 01 compoundet, så något av dessa två skulle fungera fint. Men detta är också mer inom "Grupp 4" så det är en del gnissel och greppar lite sämre när de är kalla. Även PFC 08 bör fungera fint, det är snarlikt PFC 01 men lite mer inriktat mot endurance med mycket lågt slitage. PFC 12 är en vidareutveckling av PFC 08 och har extremt lågt slitage (men lite lägre temperaturtålighet men enligt PFC slits det minst när bromsskivetemperaturfärg, se bild Länk för exempel, visar runt 450-500 grader C men klarar såklart högre temperaturer). Det finns även PFC Z-Rate men detta är mer gjort för vanlig körning på gatan men med vissa inslag av track days (är väl typiskt i Grupp 3). Har nog en temperaturtålighet strax under PFC 12 compundet, men dammar mycket mindre än övriga racebelägg samt mycket mindre oljud från dessa. |
|
OK! Tack |
|
|
Jag har ett par lätt beg efter min försäljning av bilen. Carbotech XP8 om du är intr för halva priset. PM bara om du är intr ;-) |
|
|
XP8 funkar nog bara fram på en Trackday bil om bilen är väldigt lätt eller har stora bromsar i förhållande till vikten. Jag körde snabbt slut på XP8 fram på min m3 e46. Bak funkar de dock bra. Jag har kört med pfc08 med både originalok och Cayman S ok på en m3e46 och de fungerar väldigt bra men gnisslar en del vid vanlig körning. Kör med en uppgraderad Pfc08 variant pfc331 nu på min TT-RS vilket också fungerar bra. |
|
|
Jag har ett set Performance Friction pfc08 med om intresse finns till M2/M4. ;-) Även nya stålomspunna slangar Säljes även dom för halva priset |
|
|
Har man inga garantier kvar, eller inte vill betala det höga priset för BMW beläggen, och samtidigt vill ha ett någorlunda gatorienterat belägg hade jag nog köpt Pagid Rsl 29. Har i och för sig inte kollat upp priset på dessa men jag har köpt en hel del andra prylar från Burkhardt och de har en fantastisk service och generellt bra priser. Länk Sen har vi inte talat så mycket om Endless, de har enligt min åsikt otroligt bra belägg som jag förmodligen kommer att lägga på M2:an framöver, blir nog Endless MA45B fram och ME-20 bak. Dyra men ändå prisvärda,vill man inte ha fullt så ”vassa” belägg så kan man köra med ME-20 fram och MX-72 bak. En annan sak att tänka på är att ju vassare belägg man har desto mer stryk tar skivorna. Om man kör med Endless MA45B så får man nog räkna med att byta belägg och skivor samtidigt, med ett snällare belägg så brukar man kunna köra två omgångar belägg mot en omgång skivor. Tänker jag rätt här BMW-slangen? Eller hur resonerar du? |
|
| Det blev BMW:s Performancebelägg. | |
Stämmer iqbad - vissa kombinationer (finns många variabler i form av bil/chassi/däck/kylning/bromsskivor/stintlängder/bana/körstil/attack mlf) så kan man definitivt behöva hoppa ut ett pinnhål bland beläggen. Och belägg som fungerar på en bil behöver inte fungera på en anna bil - trots samma effekt/vikt-förhållande - som du säger så är dimensionering av bromsar och dess utformning som tex kylning en viktig faktor. Tror XP10 motsvarar ungefär PFC08 när det gäller temperaturtålighet (men det är väldigt vanskligt att göra sådana förenklade jämförelser så ta det lite med en nypa salt). Så en M4 kan mycket väl behöva ett minimum av XP10 för hårdare bankörning. Vissa återförsäljare rekommenderar staggered XP12/XP10 till M4'an. Är man osäker kan man köpa via PEAN Sweden som byggt upp erfarenhet av vad som fungerar och inte fungerar (de är återförsäljare av både Carbotech och PFC). Sen ska vi inte glömma att en korrekt inbäddningsprocedur är definitivt att rekommendera. Vad man inte ska göra är att montera nya skivor och/eller belägg, körai lugn och ro upp till Anderstorp och dra på järnet genom södra kurvan och sedan ställa sig på bromsarna allt vad man kan inför norra kurvan :-) @iqbad : Nyfiken, vad är PFC 331 för compund? Nu har jag inte hängt med på det senaste som hänt, men just det där känner jag inte igen alls. @muc : RSL är Pagid's lineup för endurance, medans RS är Pagid's "vanliga" lineup. Du menar RS29 (och inte RSL29) - eller hur? De där (RS29) borde fungera på en M2 och antagligen en M4 också (det finns även exempelvis RSL2 ur endurance lineup som nog säkerligen kan passa också men kanske inte nödvändigt på vanliga track days). Jamen, Endless finns också (finns ytterliggare en näve tillverkare så frågeställningen vilket compound man ska välja är många gånger viktigare än märke)! Vilket jag måste erkänna att jag har noll koll på deras utbud. Jo, jag tycker du tänker rätt MUC. Man kan nog säga att track/race-belägg sliter mer på skivorna (jämför exempelvis PFC's Z-Rated uppgradere gatbelägg mot de flesta med track/race-belägg). Men vad jag förstår så är det stor skillnad även inom track/race-belägg gruppen. Generellt sett så är belägg inriktade med endurance (typ Pagid RSL och PFC12/PFC08) väldigt snälla mot skivorna medans belägg inriktade mot sprint och maximal friktion omedelbart (typ Pagid RST och PFC13) är väldigt hårda mot skivorna. Här är det rimligtvis en trade-off som gjorts. Inom sprint så är slitage inte en faktor och man kan därmed komponera ihop ett belägg som "nyper" omedelbart men på bekostnad av högt slitage på skivor. Inom endurance så är slitage såklart en större faktor och här har man ett lite mjukare första ingrepp men samtidigt får man ett lägre slitage på skivor - kanske ned mot nivån jämförbart med uppgraderade gatbelägg. Sådär tänker jag iallafall - med reservation om att det kan vara käpprätt åt *** fel :-) EDIT : Fluktade snabbt på Endless-utbudet och MA45B är endurance-belägg och de brukar vara ganska snälla mot skivor - så jag tror inte du får ett sådant slitage att du behöver byta skivor samtidigt som du byter belägg. Osäker om MX72 räcker där bak för en såpass track day orienterad bil som M2. Jag kör ju staggered med Carbotech XP8 fram och StopTech Sport där bak som har lägre friktionskoefficient och arbetstemperaturer. Men samtidigt har jag inget vasst chassi och framförallt sitter den gamla M20B23-spisen där fram - än så länge. Så det blir ju inga hastighetsrekord på rakorna precis om vi säger så :-) ME20 verkar annars vara det vanligaste belägget bland sprint-beläggen. Men jag skulle nog generellt vilja säga att ME20 är nog en aningens hårdare mot skivorna än vad MA45B är (iallafall inte tvärtom). |
| PFC 331 ska eventuellt ersätta PFC 08 i framtiden. Finns inte så mycket info på nätet, jag köpte dessa hos PEAN då de inte hade PFC 11 till min bil (som jag ville prova). En bra grej med PFC08 och andra PFC belägg är att de är väldigt okänsliga för korrekt inbäddning. Det går alltså i princip köra fullt direkt utan en krånglig inbäddningsprocedur. | |
| Har kört upp två omgångar RS29 plus en omgång PFC08 utan att ha bytt skivor. Men nu är det dags. | |
Just det Magnus, du är ju ute och kasar omkring en hel del med din M2'a :-) Jo, men den ration mellan belägg och skivor är ungefär vad jag föreställer mig också (både RS29 och PFC08 sägs vara relativt snälla mot skivorna). Och vad jag har förstått så fungerade RS29'orna alldeles utmärkt på din M2'a - kan inte minnas du hade några problem där. Intressant iqbad, PFC08 har varit ett bra allround-belägg en tid nu men det utvecklas ju ständigt även inom detta område. Det är bara att försöka hålla sig uppdaterad :-) |
|
Fick från en leverantör PFC11 fram och PFC08 bak |
|
| RS29 kunde börja signalera att de var på väg att krokna efter en bunt varv. Med Porsches GT3 bromskylscoop så blev det lite bättre. PFC08 ytterligare ett snäpp bättre. Men det blir fortfarande sjukt varmt vilket ju påskyndar slitaget. Nu har jag en temporär lösning med hemgjorda-lim-o-tejp-scoop som är lite effektivare än Porschescoopen. Ska bli 3Dprintad grej eventuellt. Vettigt slitage och ingen fade nu iaf. | |
|
@BMW-slangen, nej jag menar RSL. Inbillar mig att det är likvärdiga jämfört med BMW:s sportbelägg men till halva priset? Lång livslängd på belägg och skivor men ändå hyfsat bett. Länk Men vad vet jag som en amatör - risken är att jag har helt fel? Oavsett så har TS nu bestämt sig för BMW-beläggen - bra val som jag skev tidigare , om man kan bortse vad de kostar. Vad gäller att beläggen passar M2 och M4 så har de identiska bromsar såvitt jag vet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.