|
|
|
|---|---|
| har en bmw 528 i touring 1997 som jag har bytat olja och filter i lådan för att jag trodde det var det som var problemet men problemet är där ändå , det går gör bra att växla med den manuelt då funkar de hur fint som helst , men kör jag på d så drar den länge på första växel i bland och så när jag kör sakta på trean och bara lägger foten på bromspedalen utan att jag bromsar så lägger den in tvåan för att motorbromsa , jag har fel på abs givarna fram som ska bytas på den men det kan ju inte vara det som är felet men kan det vara något galet med elektroniken på lådan eftersom den växlar och går hur fint som helst när man har den på manuelt läge , tackar för alla svar | |
| ok intressant | |
|
Jag har för mig att lådan använder ABS givare som input, kan vara därför den är konstig nu. Har du några varningslampor och vilka felkoder är det på den? FAF |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ABS givarna fram är relaterade till växellådan. För övrigt måste däcksdiametern fram vara identiskt i slitage för att lådan ska funka perfekt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| dom felkoder jag får på den är ABS-givaren fram vänster tappar kontakten , har två nya som jag ska byta till , och sedan lyser lampan till luftfjädringen i bland på den då räcker det att stänga av bilen och starta den igen så är det bra , men den har jag inte fått någon felkod på , på tal om däcksdiametern så är den samma runt om 225/50R17 med 2,6 kg med luft både bak och fram , och slitaget är lika på båda sidor fram . | |
| kan säga med att abs lampan slocknar om jag stänger av bilen men den tänds igen om jag kör i kraftiga gupp i vägen men då stänger jag av den och startar så är den slocken igen så det är ju glappkontakt i den vänstra givaren tydligen | |
| men ni tror på att det har med ABS-givarna att göra , ska se om jag kan byta dom till helgen , ingen som vet vad det kan va för fel luftfjädringen på den , eftersom den tänds i bland när jag startar bilen men stänger jag av och startar igen så är den slocken och den ser ju ut att vara i jämn nivå bak så dom kan ju inte läcka , är det vanligt fel på dessa | |
|
Hasso har svarat i ett annat forum med bildreferens till detta fantastiska forum: The cables in the rear from the sensors is to close to the chassie parts and the isolation gets damage. Some "crazy" engineer who proberly make bicycles before have make a total misstake in this. I should lost my job if I put cables on our vehicle like that. Thats the most commen problem with the level suspension, I have put some protection over the cables on my car. Länk ... kor/14.jpg A friend of my repaird the cables on E39 3 tourings on the same week. FAF |
|
| det går inte att gå in på den länken | |
|
här: Länk FAF |
|
| det går inte att gå in på den länken | |
| det brukar bli kabelbrott på dessa med andra ord | |
|
har gjort en felkodsläsning på bilen nu och fick dessa koder , bromsar 54 kortvarig störning och 7 hjulhastighetsgivare fram väster, växellådan 54 batterispänning och 18 kick-down kontakt, airbag 03 strömförsörjning, motor 215can;data fel från DDM/DDE ingen aning va de är för kod från motorn. |
|
|
Hej, Inte riktigt den felkod du anger, men "215" finns med och ger ganska klart kvitto på ditt problem. Länk /Lennart |
|
| ok va gött då kanske jag blir av med detta problem när jag har bytt ABS-givarna fram , jag har köpt två nya på bildelarexpert.se med artnr SKWSS-0350019 ,hoppas bara jag fått rätt då , tackar för detta | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.