|
|
|
|---|---|
|
Min lokala "hål i väggen" mek på landet tänker hälla i "Champion OEM specific 5W30 LL III" olja i 325 BMW'n. BMW LL04 klassad. Någon som vet något om denna olja ? Har aldrig hört talas om den. Spec: Density at 15°C ASTM D4052 g/ml 0.853 Kinematic viscosity at 40°C ASTM D445 mm²/s 70 Kinematic viscosity at 100°C ASTM D445 mm²/s 11.6 Viscosity index ASTM D2270 161 B.N. (HCLO4 method) ASTM D2896 mg KOH/g 6.3 Pour point ASTM D6892 °C -39 CCS viscosity at -30°C ASTM D5293 mPa.s 5600 Sulfated Ash ASTM D874 Mass % 0.7 Flash Point COC ASTM D92 °C 230 | |
|
Det finns mängder av oljor som få har hört talas om i Sverige men som kan vara väldigt stora i andra länder... Utifrån specen, lär det vara en hydrocrackad mineralolja....inte en äkta syntetisk olja med andra ord, men å andra sidan är det få "syntetiska" oljor som är äkta helsyntetiska oljor med PAO- och/eller esterbasoljor som bas. Är säkert ingen dålig olja då den är med i officiella BMW-listan: Länk Personligen kör jag dock med äkta helsyntetisk PAO-baserad olja: Aral SuperTronic 0W40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, jag mer eller mindre utgick från att den var "krackad", men verkar ok i övrigt då. Dina Aral rekommendationer är klockrena. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.