AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.117

Varför downsizing på komfortstolarna? F11 2017

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Har nyligen bytt från f11 2011 med komfortstolar till f11 2017 med komfortstolar. Tog inte lång tid innan jag saknade mina gamla stolar. De nya har mindre sittyta och sidokanten är klart mindre och vekare än i den gamla.

Förra bilen hade gått 16000 mil och stolarna såg nästan ut som nya. Denna har gått 2600 mil och förarstolen ser värre ut än i min gamla.

Sen saknar jag mina Michelin PS 3 för de rft som nu sitter på lever om som fan och gör bilen stötig på guppiga vägar. Samtidigt känns denna bil något svampigare än den gamla även om denna har m chassie. Den förra hade inställbart chassie men jag körde mest med normalläget där. Ändå är denna nya bil svajigare.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Varför köpte du bilen om "allt" är sämre?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte så att du har upsizat dig själv då? ;-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Andreas: haha!

Håller med Kane - är du inte nöjd så sälj den och köp en bil du trivs i, och med.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har haft 3 bilar med komfortstolar, äldsta en X5 från -08, tycker inte det är nån skillnad på stolarna från den till min förra F11 från -15 och min nuvarande F10 från -16. Måste vara andra faktorer som spelar in som Andreas är inne på.... Haft svart Dakota läder på alla, tycker det varit bra kvalité.

RFT är endast en kostnadsfråga om man vill byta, tycker det funkar bra på dom bilar jag haft.

Crille
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Det skulle kunna vara en förändring som skett på stolarna. Jag tyckte att de standardstolarna jag hade på min pre LCI F11 var bättre än de som jag fick på min faceliftade 2016 F11 .Tänkte i så mycket på det men kör nu F11 LCI med sportstolar och körde i helgen en släktings pre LCI F11 med sportstolar och det är skillnad på dessa. Kan inte sätta fingret på vad men det är något som är annorlunda helt klart. Kan vara så enkelt att det är andra inställningsmöjligheter eller liknande.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Nej det mesta är bättre med nya och jag slog till då det varit storrea på nyare dieslar denna vår. Fick ge samma peng för denna 1,5 år gammal med 2600 mil på mätaren som jag sist gav för en tre år gammal bil med 7700 mil på mätaren.

Den nya saknar dynamiskt chassie jmf med den förra men den nya har mycket annat. Full knapprad till vänster med ex night vision. Sen är hk stereon grymt mycket bättre även om förra hade en för den tiden mycket bra stereo. Frihjulsfunktionen är också kul och bra på långväg. Keramiska belägg invändigt var inte heller fel.

Men varför minska sittdynan på komfortstolarna då vi käkar allt mer? Ha ha ja jag ökar i vikt men blir inte längre. Ökade dock inte nämnvärt den minut jag gick från min gamla bil till min nya. Det är bara att kolla stolarna i en äldre så ser ni att sidopuffarna är rejälare. De sparar vikt på det.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej igen.

Var och provkörde g31 idag och pratade då med säljare om komfortstolens sittdyna och visst, de började göra den mindre vid uppdateringen av fxx eller däromkring. Men stolen är trots det bland de bästa.

Yepp. Något annorlunda design isamband med LCI.
gu
31
gucpm
BMW 530e M-sport
BMW 320XD M-sport
Mini cooper
Saab 9-3 Cab TTiD Turbo X
Man förändrade höjdomställningen mellan 2013 och 2014 LCI
så nu får man dåligt stöd under benen jämfört med de tidigare modellerna
Gäller vanliga sportstolarna och antagligen komfort med.
Förut kunde man vinkla sätet kraftigt och sitta med stolen långt fram med fullt stöd nu måste jag sitta längst bak för att få samma stöd, vilket gör bilen 3 sittsig på längre sträckor. Men detta är nog inget normal långa märker så lätt. (är 200 cm) att dra fram stödet hjälper ju inget då det bara åker framåt inte uppåt.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Även jag har numera mindre utrymme för sittande bakom mig, än f11 från 2011. Max 20 cm bakom mig, mellan rygg och sittdyna bak. Ja ja, ungarna flyttar strax ut och då får det bli packutrymme.

Men lite märkligt är det att deras stora familjekombi ska vara så trång.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Bytte nyligen från F10 -16 med komfortstolar till F06 -17 med aktiva komfortstolar. Stor skillnad, F10 har betydligt skönare stolar än F06. Tycker det borde vara ungefär samma men mycket hårdare stolar på F06. Frun gnäller redan, inte bra.

Crille
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Nya artikelnummer på komfortstolarnas sittdyna och skinn pre-lci vs. lci:

F11 Pre-lci:
5210 911 7546 = dyna
5210 723 2258 = skinn

F11 LCI:
5210 731 0123 = dyna
5210 730 3401 = skinn

Jag har nyligen fått bytt både dyna och skinn på sittdelen pga att stolsvärmen packade ihop men det blev inte bra, skinnet slappt och framförallt vänstra kudden mindre. Kan BMW ha blandat ihop grejerna?

Christian
Du har nog gått upp i vikt....inte bilens fel.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Visserligen sant ;-) Men skinnet är slappt redan innan jag satt mig i det första gången efter bytet...

Min gamla förarstol var stram och fin efter nästan 15.000 mil, varav de senaste 5.000 med samma vikt på föraren :-)
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Det här med viktkommentarer känns offside då det är konstaterat att bmw konstruerat mindre stolar än före uppdateringen av f10/11. Sidopuffarna på sittdynan är inte av samma kvalitet längre. Min förra bil hade gått 16000 mil och skinnet var som nytt, även förarstolen. Nuvarande stol lär inte hålla lika bra men då det är lika för oss alla är det bara att gilla läget, eller prata med bmw och försöka få de att backa ett steg.

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Min undran är om man kan få tag i gamla varianten som reservdel eller om BMW skickar nya varianten oavsett?

Auktoriserad verkstad som beställt via BMW's reservdelskatalog och artikelnumren stämmer med de för pre-lci men man vet ju aldrig?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.