|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Jag är ute efter en BMW M3 e36 eller e46. Kan inte bestämma mig vilken av dessa modeller då jag tycker båda är riktigt fina. Ödet får bestämma! Hur ser man vilka som är äkta och inte äkta mer än på regbeviset!? Tänker främst på chassienumret! Bygga om och byta delar är relativt lätt så det kan man ju lätt luras av. Mvh Fredrik | |
|
M3 E46 är lättast att "känna igen". "Powerdome" på huven, gällar på framskärmarna, bredare skärmar fram & bak. Andra backspeglar både in & utvändigt. M3 E36 skiljer i praktiken inget utseendemässigt från en vanlig E36 med M-paket, mer än de yttre backspeglarna. De mekaniska skillnaderna är mer än tydliga i båda fallen. Så vill du vara säker på att du köper äkta vara så är det först man kollar är chassienr, dvs att färg & inredning stämmer, samt att den utrustning som bilen hade från fabrik verkligen finns... Exempel en M3 E46 där det enligt chassienr finns 16:9 navi men saknar detta i verkligheten är suspekt, likaså om den skall vara "Carbonsvart med Zimt inredning" men är "Cosmossvart med svart inredning". Båda bilarna är gamla. E46 bjuder på mer "godis", medan E36 är mer "mekanisk" men kanske oxå liiite mer "skramlig". Båda modellerna kommer ha positiv värdeutveckling sett över 5-10 år. Jag har själv två M3 E36 3.2, båda är Cab med manuell 6-växlad låda. Undvik E36 med SMG! Bilarna är inte speciellt snabba med dagens mått mätt, de hänger nätt o jämt med moderna "300 hästars bilar med turbo". Det är relativt enkla bilar utan massa elektronik som strular i tid och otid. Både E36 och E46 kan få problem med vevlager, vanligare på E46? Vanos påstås rasa på E36, beror på att BMW lagar alla Vanos fel genom att byta Vanos. Det påstås oxå att "Sachs" Vanos är den som håller när det gäller E36. Problemet är bara att det INTE finns någon Vanos som är tillverkad av Sachs. Alla Vanos är Rolls-Royce. "Sachs" kommer av att det på utbytes Vanos så sitter det en plakett med ordet "Sach-nr" istället för en plakett med "Rolls-Royce". Den som kan lite tyska, eller iaf använda google kan lätt ta reda på att "Sach-nr" betyder "artikelnummer". Länk |
|
| Chassienr kollar du här (7 sista): Länk . Som exempel kan du testa med EX46397 | |
|
Vet inte hur det är på nyare bmw men på äldre så är chassinumrets tredje tecken ett s exempelvis WBSAK0306Jxxxxxxx på bilar från BMW M. ///BMW - Was sonst! |
|
| Som innehavare av min 3:e M3a och fd ägare till både en E36 3,2 och E46 rekommenderar jag E46 av de 2 du nämner. Anledningen är ålder. Svårt att hitta en fin E36a och om du väl gör det är risken att du får ge så mkt deg att du lika gärna kunde köpt en E9X. Utvecklingen går framåt och varje generation M3 som jag köpt har varit bättre på allt. Har du råd, köp en E92 eller varför inte en E90? | |
| Tack för den information jag fått av er! Kommer hålla mig till E36 eller E46 och deras priser. Kommer få bli en bil med lite att göra på. Men inget sönder kört ras. Tanken är att äga den under många år och hela tiden hålla mig till original. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.