AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
717

BMW E46 318 N42 A/C problem

Pe
37
Per HF
318i -02
Jag håller på att felsöka min A/C eftersom den inte ger någon kyla alls.
Jag har nu konstaterat att kompressorns koppling inte aktiveras när jag sätter på A/C:n.
Kollade då först säkringarna som visade sig vara ok.
Lossade då kontakten till kompressorn och kunde då mäta 14V mellan kontakten och jord.
Vad jag förstår måste detta innebära att kompressorn är kaputt. (Att magneten inte drar kopplingen).
Är det bara att byta eller finns det något annat jag borde felsöka först?

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Har exakt samma problem på min. Detta är andra sommaren som jag härdar ut i värmen:)
Pe
37
Per HF
318i -02
Att vara utan AC denna sommar är verkligen ingen vidare,
Jag har nu bestämt mig för att köpa en begagnad kompressor och sen försöka flytta över kopplingsmagneten till den befintlig kompressorn på bilen.
Jag hoppas kunna göra detta utan att demontera kompressorn från bilen.

ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Lycka till! Bytte kondensor i min E46 318 i helgen, härlig känsla att äntligen känna den kalla luften strömma ut ❄️👍
Pe
37
Per HF
318i -02
Vill bara berätta hur det gick.
Jag skaffade en begagnad kompressor och demonterade el-magneten och flyttade över den till kompressorn på bilen. Detta kunde göras med kompressorn på plats i bilen så inga ledningar behövde kopplas bort och därmed var ingen påfyllning av gas nödvändigt. Efter byte fungerar nu AC:n perfekt igen. Trots att bilen är 16 år gammal och har gått 33000 mil så har jag aldrig behövt fylla på någon gas.
Det var en liten komponent i el-magneten som ska skydda mot övertemperatur som var sönder. Hade jag vetat detta innan jag köpte en begagnad kompressor så hade jag kanske bara byglat över denna komponent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.