|
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Jag har ett smalt varvtalsoråde mellan 2700-3000 där min M5 a 92 3,8 går mycket ojämnt. Det känns som den inte går på alla cylindrar. Vad kan det vara? då den för övrigt går mycket bra Nr 96 | |
|
Hm... Varm som kall? Jag skulle kontrollerat/bytt samtliga luft/vakum slangar. Sett till att plenumets "vakumspjäll" fungerar. |
|
|
Tack! Den är likadan vare sig den är kall som varm. Vacumslangar och in 🤤 sugsslang är nya. Tändspole? Men då går den väl dåligt hela varvregistret, elle? Nr 96 |
|
|
Felkoder? Är det inte där någonstans som vanos reglerar om kamaxlarna!? Kan ju vara något strul med vanos då... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Den har inte vanos så det är något annat. Nr 96 |
|
|
Johan B: Nu är du ute på väldigt tjock is :D . S38B38 har ingen Vanos. Jag kan till viss del känna igen att 3.8 kan kanske-kanske "verka gå annorlunda" just vid det varvtalet TS nämner, men absolut inte ojämnt eller "missa". Att komma ihåg är att en S38B38 kommer aldrig gå lika silkeslent som senare/nyare S-motorer. "Ruffigheten" är lite av ett signum. Om nu bilen verkligen missar osv, ja då är det knas. Om det bara består i att "det är svårare att hålla jämn varvtal kring 2500-3000 med bilen i friläge" så är det ett mja... |
|
| Du har ett vakumspjäll på plenumet, spjället skall ställas om vid ett visst varvtal för "bättre motoregenskaper", minns inte vilket dock men tippar på nånstans mellan 2500-4000. Om detta inte fungerar, eller fungerar dåligt så kan det säkert påverka motorgången? | |
| Sylvester: Ser att du bor Nrkpg. Kommer passera Nrkpg den närmsta tiden o kan "erbjuda" mig att lyssna på din motor. Jag vet hur min låter vid nämnda varvtal, dvs precis som alla andra. Låter din likadant så är "felet ett icke-fel". | |
|
Hej! På tomgång går den ojämnt, vassa kamaxlar men jag har ägt den Sedan 1997 och den var inte så här upp i registret tidigare. Kan man felsöka på en så gammal bil? En spridare? Den står avställd över vintern varje år. Får väl åka till BMW så de får felsöka. Nr 96 |
|
|
Hej! På tomgång går den ojämnt, vassa kamaxlar men jag har ägt den Sedan 1997 och den var inte så här upp i registret tidigare. Kan man felsöka på en så gammal bil? En spridare? Den står avställd över vintern varje år. Får väl åka till BMW så de får felsöka. Nr 96 |
|
|
Nej åk absolut inte till BMW. De kan INGENTING om dessa gamla bilar, helt bortkastade pengar. De kommer föreslå massa åtgärder med den gemensamma nämnaren att felet kvarstår o du blir fattigare. Den skall inte gå ojämnt på tomgång, men de går heller inte lika lent som en nyare maskin. De kan verka "småmissa" på tomgång. Lämna bilen till en kunnig verkstad o be de göra spridartvätt samt därefter kontroller spridarnas "konbild", dvs om de fortfarande har konformad "bränsledimma" eller mer än stråle (dåligt!). Därefter ber man de att synka spjällen o ställa in varje cylinder. Jag är inte hundra men du det borde finnas en justerskruv för varje cylinder. Taget vit ur minnet så ställer man varje cylinder separat med avseende på CO, det finns till o med uttag för CO-sonden på avgasgrenröret (har jag för mig!). Detta är något som görs ytterst sällan till aldrig. Att ställa CO för varje cylinder kan man nog hoppa över, man synkning av spjällen är aldríg fel, de är i regel sämre synkade än de borde vara pga diverse slitage i länkagen, men det brukar gå att synka om, eller i värsta fall byta slitna leder/whatever. |
|
| Länk | |
|
Någon som vet en verkstad som klarar av detta Nr 96 |
|
|
Hej dawwe! I helgen om du kan i Norrköping, har du en M5 3,8? Nr 96 |
|
| Yes, en M5 3.8 -93. Du kan även ställa frågan här Länk , har samma användar namn där. Jag är inte säker på när jag passerar Nrkpg, men kan höra av mig i god tid | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.