|
Sida 8 av 11
|
|
|---|---|
|
BMW har ju tappat väldigt mycket av sitt momentum på elektrifieringsfronten och efter de släppte i3 har ju inte särskilt mycket hänt... Så ja, de borde vara bekymrade när de släpper en ny "relik" (fwd och fyrcylindrigt är inte direkt nyheter i detta segment) och VW som dominerar detta segment med sin Golf har en ny bil nära på gång som ser ut att kunna ta över kungakronan. Speciellt när Opel och Peugeot också släpper nya små elbilar, iofs lite mindre bilar, men snart kommer nog drivlinan i en storlek större bilar. Synd att de missade läget som annars hade funnits att vara den som gör ett avtryck i segmentet. |
|
|
Tyckte att den första 1-serien (e87) var sjukt körglad och njöt varje gång jag körde den. generation 2 var mer mogen som bil och hade tappat en del av körglädjen. Efter att ha kört nya 3-serien som har jag väldigt låga förväntningar på nya 1-serien men hoppas att jag har fel börjar komma ut en hel del på blocket nu. Länk |
|
| Vad var du inte nöjd med nya 3-serien? Vad var det som du inte uppskattade där? Givetvis är den körglada manuella lådan borta i trevliga motoralterntiv, men det går ju inte att undvika. | |
| Grelle: framför allt styrningen. Får ingen feedback alls och känner ingen skillnad mot konkurrenterna | |
| Okej. Jag provade en 330i en kväll och laddade på i lite kurvor och tyckte den låg väldigt fint och avstämt i dem. Gick att köra ganska fort utan tvivel från bilen. Spontant upplevde jag en bra mix av komfort och sport. | |
|
Åker hellre buss än att pröjsa 560k för den bilen som bmw_jerry länkade... Blir till att behålla M140:n ett tag till, och sedan blir det sannolikt ett byte till A-klass Sedan eller 3-serie. Nya C-klass blir säkerligen intressant när den kommer, tycker MB är på rätt spår. |
|
| Grelle: den nya 3:an har fin väghållning och är säkert mycket snabbare än de gamla modellerna om man mäter tid men den rätta körglädjen saknas. Det är helt klart en toppenbil men jag saknar det gamla bmw. | |
|
Någon som kört ID.3? Köper nog aldrig en VW men ID.3 får BMW/MB att kännas passé i det här segmentet även om någon direkt lyxkänsla uteblir. Känns inte som om BMW/MB riktigt inser att vi nästan är inne på 20-talet! Hur många cylindrar? RWD eller FWD? Pseudofrågor när bilarna blir autonoma EV!!!!!! Ni diskuterar gårdagens problem! Kolla istället på vad som kineserna (tyvärr) kommer med! |
|
|
Grelle: Största problemet som jag ser det med några dagars distans är att när dom nu kliver ner till felhjulsdivisionen så gör dom det med en knallpulverpistol medans Mercedes står där med en riktig puffra. Finns tydligen enligt bmwblog ett Performance pkt att välja till som kapar 0-100 tiden med en hel tiondel... Har inte orkat sätt mig in i vad det innehåller/innebär, finns väl inte med i svenska konfiguratorn iaf. |
|
|
Den jättehemliga visning jag bevittnade, den M135:an var svart. Det kanske är fel färg om man vill försöka dölja njurarna. Njurarna hade ju den där färgen som alla nya M performance bilar har. En skön kommentar från en av dom anställda var, jamen du står för nära, det blir bättre om du kollar på håll.. Det stämmer säkert, just då fanns det inte möjlighet att kolla på långt avstånd. 19" fälgarna var iaf riktigt snygga. Den M135 jag har specat landade brutto på 512.300 Då ser jag redan nu att jag har missat backkamera, det har jag på min M240 och den är ett måste. |
|
|
Räknat på vad en Tesla model 3 som du vill ha den kostar istället? Över 500’ för en tvärställd fyra känns ju inte vidare roligt. |
|
| Har nyligen kört såväl ID.3 som Tesla Model 3. Mycket skiljer dem åt men gemensamt har de vägljudsproblem samt medelmåttlig fjädring. Teslan motiverar absolut inte sin prisnivå! BMW är mycket väl medvetna om dessa produkter och man kommer med ett eget alternativ, men detta borde vara här nu. Svårt att säga vilken prisnivå BMW hamnar på - man kan ju inte vara VW och Tesla samtidigt. | |
|
Grelle: En M135 och en 330e hamnar i samma härad prismässigt, då är det nåt som är allvarligt fel. Tesla kommer jag aldrig att köpa på grund av usel detaljkvalitet. Pratade med en bilvårdsfirma nyligen och han hade aldrig varit med om att arbeta med en så dålig lack som på Tesla, just vid det tillfället pratade vi om modell 3 den där nya lilla. Väntar spänt in nya 2-serie grancoupe som ska presenteras i november har jag för mig. |
|
|
Länk tänkte provköra en sån här.. samma drivlina som m135 |
|
|
Mini är ju väldigt kul men inte direkt bekväm. BMW använder ju Morris logotype för Mini och gör den i Morrisfabriken i Cowley. Man ångrar nu att man släppte varumärket Morris då man vill tillverka större modeller av Mini då ju namnet Mini, ursprungligen ett modellnamn (för "Morris Mini Minor"), inte passar på de större modeller. När det gäller Tesla kan jag bara instämma med det låga, amerikanska, kvalitetsintrycket man får direkt! Passar bättre på kinesiska, små lågprisbilar. ID.3 verkar bli mer välbyggd till betydligt lägre pris, men det märks tydligt att VW ansträngt sig maximalt för att hålla pris och vikt nere. En enkelhet som passar vissa, men kanske inte BMW-ägare |
|
| Kanske skulle tillägga när det gäller Tesla att BMW föga överraskande plockat ner ett antal Teslor o småbitar för att se hur man gått till väga. Ibland resulterande i skrattsalvor runt fikaborden. Långt ifrån allt är givetvis dåligt hos Tesla men bla Mr Musk´s mentala status är ibland uppe för debatt. Kanske en pseudofråga i sammanhanget. | |
| @bmw_jerry Samma drivlina men Minin saknar väl ARB om det nu gör någon skillnad. | |
| Trodde Minin skulle även den ha ARB men kanske gäller det EV-versionerna. Skillnaden märks väl mest vid aggressiv körning på löst underlag, men vid halka som ni har i Sverige kanske det finns en poäng. xDrive gör dock med stor marginal störst skillnad. | |
|
Har alltid trott på att dom övriga etablerade biltillverkarna snart kommer att komma ifatt och förbi Tesla och då är Teslas saga över... |
|
|
Det kommer ju att släppas ett M Performance paket till M135 i november som kapar 0-100 sprinten med en hel tiondel.. Det enda dom har gjort för att åstadkomma det är att ta bort förvaringspaketet som ska spara in 10 kilo, låter ju lite märkligt att man kan kapa en tiondel bara på det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.